El-bryne

Stärkt av Thures ord om att jag kanske inspirerar andra så gör jag ett medvetet försök att inspirera...

Jag har ett par Fjärden special ombyggda med ett par asymetriskt monterade SNS-bindningar. Det har varit mycket sand på isen efter mellandagarnas stormar, och häromdagen tappade de bettet helt. Har försökt bryna upp dem men det har gått dåligt. Får inte till bettet. Efter att ha nött på dem ett tag fick jag äntligen upp liite skärpa... På ytterskäret. Som om jag behövde bett DÄR! Innerskäret kändes så mjukt och fint. Vände på skrillorna vid gårdagens åktur då mina fötter trivs bättre med skenan längre ut vid låga farter och mycket stillastående. Fick såklart ett helt annat bett i åkningen. Fortsatte bryna när jag kom hem. Men det tog ju inget. Hittade ett par halvkassa diamantbrynen häromdagen. Tyckte det tar bättre med dessa än den klassiska brynstenen. Men som sagt, det hände inte tillräckligt mycket. Tröttnade och ilsknade till. Tog fram skak-slipen. Klurade på hur man skulle fästa brynet på det. Ilsknade till igen och skruvade fast det med plåtskruv direkt i slipmaskinens platta. Voila! Ett el-bryne!
Fungerar det då? Jo, det blev resultat faktiskt. Lyckades få bett på hela skenan till slut. Inget man rakar sig med direkt, men avsevärt bättre än jag haft på skrillorna på länge. Med ett fräscht diamantbryne så kanske man t.o.m. får vara lite försiktig så man inte bryner för mycket. Troligen fungerar det bäst med ett relativt fint bryne.
Efter elbrynet så tog jag ett fint keramiskt polerbryne både på toppen och sidorna för att få bort eventuella grader. Känns lovande.
Men som sagt.... receptet diamantbryne+skakslip=elbryne kanske kan inspirera någon annan? Eller har jag bara uppfunnit något ni andra använder förjämnan? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mats R Renovera ditt bryne Långfärdskridsko 4
mathias Val av bryne Långfärdskridsko 9
igs Nytt bryne??? Långfärdskridsko 1
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
Brune Rengöra bryne Långfärdskridsko 8
Bryne Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.