Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst?

Bakgrunden till min fråga var att jag mött uniformsklädda (civila) vandrare i både på fjäll och i skog och ville veta om kläderna är bra för fritidsbruk.

Personligen får jag dåliga vibbar av personer med camouflagemönstrade kläder som fritidsplagg.

Kamouflagemönster är så vanligt idag på vardagsplagg så jag är förvånad över att någon reagerar på mönstrat tyg på det sättet och det speciellt om det är ute i naturen.
 
Personligen får jag dåliga vibbar av personer med camouflagemönstrade kläder som fritidsplagg
Kamouflageplagg på civilister för tankarna till människor med extrema åsikter.
Kamouflagemönster är så vanligt idag på vardagsplagg så jag är förvånad över att
någon reagerar på mönstrat tyg på det sättet och det speciellt om det är ute i naturen.
Det där sista håller jag definitivt med om!

Vi möter ju dagligen såväl tonåringar som äldre klädda i diverse camouflageinspirerade kläder, såväl med möpgrön baskulör som med andra baskulörer. På affären såg jag så sent som idag på eftermiddagen en tjej (i vad jag bedömde som 20-25-årsåldern) iklädd camouflagemönstrade fritids(?)byxor med ROSA som baskulör. Och hur vanligt är det inte med det där amerikanska så kallade citycamo i svart/grått/vitt? I både byxor och T-shirts...

Vad är det som ger så dåliga vibbar? Är det bara fördomsfullt förutfattade meningar i bakhuvudet, eller finns det något substansiellt? Och vad är det som "för tankarna till människor med extrema åsikter"? Då ska väl de där i velourbyxorna, näbbstövlarna och palestinaschalarna (för att inte tala om husvagnsträningsoverallerna) också skrämma oss, eller? Eller i vit skjorta, slips och svarta slacks/chinos... ;-)
/Odd
 
Jag mötte två unga killar i ett naturreservat som trots att de inte var militärer var klädda helt i militärkläder (byxor, jacka, kängor och militärryggsäck osv. + varsin överdimensionerad Crocodile dundee-kniv i bältet
Ger mig dåliga vibbar med sån hel mundering.

Mina tankar går till högerextremister, school-shootings, una-bomber-figurer som leker krig i skogen. Gillar det inte det är creepy

Om jag fattat rätt finns inom jägarskrået regler för att jaktbössorma ej ska se för militära ut. Det är bra. Militärklädda civilister eller civilister med ”militära” vapen inger obehag
 
Personligen tycker jag att M90-byxorna fungerar ypperligt. Slitstarka och billiga.

Ser man till den misshandel mina M90-brallor gick igenom och överlevde under lumpenåret i Boden så måste det vara världens bästa byxor.

Och nej, jag har inga extrema åsikter bara för att jag inte tycker det är värt att lägga 2000 kronor på ett par Fjällrävenbyxor. Jag vandrar lika bra och länge i ett par M90 för 450 spänn.
 
Bara byxor tycker jag är helt ok. Eller bara jackan.
Båda samtidigt känns ”obekvämt”.
Jag föredrar camouflage som inte är ”aktiva” i det land man befinner sig.

En fördom jag har är att möp:ar inte bär m90, de bär 5.11 🙂 men det är en fördom persic som att vissa tror att högerextremister bär m90 eller annat camouflage.

I min värld bär högerextremister bomberjacka uppvikta jeans hängslen och dr Marten också en fördom förstås
 
M90 går att deaktivera lite färgmässigt - det är ju ett 70/30 tyg så det går att färga om till viss del - får en mörkare nyans.

Svart vanlig färg naturligtvis , tänk på att ta procentandellen icke färgbart och räkna av från vikten på plagget så slipper man köpa onödigt mycket färg.
 
M90 går att deaktivera lite färgmässigt - det är ju ett 70/30 tyg

Nej där har du helt fel angående tyget!

M90: Varpsatin 50/50 (bomull/polyester)

M90L: 35/65 (bomull/polyester)

Varför bemöda sig att färga M90 när det redan finns kopior (sydda efter original mönstret) i div färger att köpa...

Mvh troswe
 
Om nu nån har en M90 redan...skall denna då slänga den istället för att färga den och köpa en med annan färg - nja vette fan.

Hyfsad lösning för den MÖP känsliga och avidentifiera mönstret lite.
Den modiga (kanske du kör den först i klorin) och sedan en dos rött för att få ett fint rosa skimmer så du kan skutta omkring som en magisk skogsprinssesa
 
Om man nu har Kronans kläder hemma skall man lämna in dom till FM om man inte behöver dom i tjänsten längre vill säga... Har man köpt makulerade M90 parsedlar eller kopior så finns det nog en stor anledningen till att man just valt dessa camouflage kläder t.ex. Jakt, rollspel (lajv), filmproduktion, paintboll, airsoft etc. I annat fall hade man nog köpt något mindre iögonfallande kläder...

Tänk på att det är EJ lagligt att bära Försvarsmaktens uniformer som civil person utan att tillhöra Försvarsmakten, man kan göra sig skyldig till brottet: Föregivande av allmän ställning! Enligt brottsbalken 17 kapitlet 15§. (se Unibest)

Mvh troswe
 
... Tänk på att det är EJ lagligt att bära Försvarsmaktens uniformer som civil person utan att tillhöra Försvarsmakten, man kan göra sig skyldig till brottet: Föregivande av allmän ställning! Enligt brottsbalken 17 kapitlet 15§. (se Unibest) Mvh troswe
Det var säkert just därför som varenda mods i landet gick omkring i m/59 när det begav sig...

Och eftersom de aldrig mönsterskyddade vare sig mönstret eller uniformen - så är det helt fritt fram att använda lagligen införskaffade uniforms/uniformslika -persedlar - och det finns mååånga leverantörer numera. Både inom landet och utomlands...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklas_axelsson Fältuniform 90 Tropik Beige Kläder 18
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...