Blodtryck - igen.

I annan tråd har jag berättat om vad som troligen är spinal stenos. Jag kan inte stå eller gå utan smärta; sitta går bra, och cykla. Jag försöker cykla sådär 4 mil (idag blev det 47 km) varannan dag och träna lite funktionell styrka varannan, mest ben och buk. I avvaktan på min tid hos fysioterapeut (19 dagars väntan, bli aldrig sjuk i juli!) -och hoppeligen magnetkamera - har jag varit hos läkare som mest skrivit ut smärtstillande i etapper. Det har f ö även visat sig att mitt blodvärde är för lågt, och att jag har järnbrist (jag har inte tagit mineraltillskott under min senaste vandringsresa - jag gick f ö 18 etapper utan mer än lindriga och övergående besvär) Jag har dock (enligt avföringsprov) ingen blödning.

I början märkte jag en viss höjning - vissa dagar - av blodtrycket (jag har normalt nånstans mellan 130 och 140) vilket jag förknippade med smärtan. Med tiden har det dock gått upp rejält, idag cirka 160, för ett par dar sen ännu högre.
Nu har jag läst mig till att ett anti-inflammatoriskt medel jag tagit har blodtryckshöjande verkan; det kan också tänkas att något av pillren kan ha medverkat till järnbrist.

Jag grips nu inte av panik och vill absolut inte medicinera - det vore att bota symptomen istf. orsakerna. Verkar det plausibelt att Naproxen kan vålla så mycket som 25 enheters höjning?

Fram till igår har dosen varit 6 starka Alvedon + 2*2 Naproxen och en kapsel Oxikodon om jag vaknar på naten och har svårt att somna om. Men det är inte en enda tid på dygnet som jag kan gå eller stå utan smärta.
 
Smärta, sömnbesvär, stress och oro samt mediciner (samt mycket annat och kombinationer därav dessutom förstås) kan bidra att ändra blodtryck mm.
Jag föreslår att du kontaktar sjukvården igen eftersom det är ett medicinsk problem som de är satta att hjälpa dig med.
 
Jag frågade försås inte efter en uppräkning av alla faktorer som kan vålla förhöjt blodtryck, utan hur pass mycket just värktabletter av olika slag kan bidra. Igår var trycket nere i 160 och jag har klarat ännu en natt utan oxikodon, så jag kanske år på rätt väg. Samtidigt lindrar mina Alvedon ganska lite - det finns inte en tid på dygnet när jag kan gå eller ens stå utan smärta.

Jag är snart 71 år. Vid min ålder är det omöjligt att intressera vården för höjt blodtryck. Jag har nämnt mina värden (då
över 170/90) för läkaren som behandlar mitt ärende, och hon har ingen kommentar till detta. Men jag har läst på Kostdoktorn att många värktabletter, t ex Naproxen, leder till högt blodtryck genom att binda salt. Någon storleksordning anges dock inte.
 
Det är jäkligt frusterande när man inte får rätt hjälp i rätt tid av sjukvården...

Du har stor smärta, speciellt när du står och när du går. Man misstänker Spinal Stenos och jag tolkar det som att du är under utredning.
Som bifynd har man också funnit järnbrist och jag utgår från att detta är under behandling. Som första standardblodprover (ang. järnstatus) tas ofta följande: b-HB, s-crp, s-järn, s-transferrin, s-transferrinmättning, s-ferritin, s-folat, s-B12 och s-homocystein. Utifrån provresultaten väljer man sen hur man går vidare. Evt järnbrist kan komma av flera orsaker och det är såklart viktigt att finna denna eller åtminstone utesluta ett antal viktiga (tex blod i avföringen, hemofec). Därefter är det regelbunden uppföljning tills allt är normalt.

Det kan säkert tänka sig att biverkningar från mediciner påverkar ditt blodtryck. Detta skall bedömas av läkare, likaså evt optimalisering/ justering av smärtstillande/mediciner.

Det tråkiga svaret är alltså att du kontaktar din läkare...Är du inte nöjd med nuvarande så byt till en annan för "second opinion". Stå på dig även om det är jäkligt trögt att manövrera sig fram i sjukvården...
 
Hur mycket som värktabletter typ Naproxen ökar blodtrycket finns inget svar på.
Man vet att det kan öka blodtrycket men det är högst individuellt. Samt en massa andra biverkningar med teoretisk sekundär effekt på blodtrycket.
Sorry men det finns inget svar på nätet eller detta forum hur mycket just du påverkas (eller kan påverkas i teorin) alla är sitt eget facit.

Blodtrycket är dessutom bara ett "surrogatmått" (mätbart, men inte den orsak man verkligen letar) på hur kroppen mår och beror av väldigt många faktorer. Man försöker därför behandla orsaker till högt tryck än det höga trycket i första hand.

Man har även sett att smärta ger effekter på blodtrycket, att förhöjt blodtryck påverkar endorfin-nivåerna (kroppseget morfin) så att det initialt ger smärtlindring (är det det du upplever när det nu känns bättre?) och på sikt stör endorfinbalansen i kroppen, med risk för fortsatt förhöjt blodtryck. Komplicerade samband med oklara individuella effekter! Å andra sidan har fysisk aktivitet positiva effekter på smärta och blodtryck, är det det du upplever vid vandring? Samt att fysisk aktivitet kan förbättra spinalstenos-besvär (om än inte själva stenosen mätt på radiografisk väg).

Om det inte är tillräckligt med fysisk aktivitet i ditt fall är behandling av spinal stenos en ryggoperation (sorry där också, det finns inte mycket till genvägar om det inte fungerar med egen fysisk aktivitet), det brukar inte vara något problem med en ålder på 71 och god fysik att intressera ryggkirurgerna för det om symptomen stämmer med röntgen.

Hoppas att det var till hjälp med det svaret, lycka till!
 
Det är jäkligt frusterande när man inte får rätt hjälp i rätt tid av sjukvården...


Som bifynd har man också funnit järnbrist och jag utgår från att detta är under behandling. Som första standardblodprover (ang. järnstatus) tas ofta följande: b-HB, s-crp, s-järn, s-transferrin, s-transferrinmättning, s-ferritin, s-folat, s-B12 och s-homocystein. Utifrån provresultaten väljer man sen hur man går vidare. Evt järnbrist kan komma av flera orsaker och det är såklart viktigt att finna denna eller åtminstone utesluta ett antal viktiga (tex blod i avföringen, hemofec). Därefter är det regelbunden uppföljning tills allt är normalt.

Det kan säkert tänka sig att biverkningar från mediciner påverkar ditt blodtryck. Detta skall bedömas av läkare, likaså evt optimalisering/ justering av smärtstillande/mediciner.

.

De har tagit ett komplett prov och jag ska lämna nytt en vecka in i augusti. Under tiden tar jag det mineraltillskott som jag försummat under min resa, och äter lite mer kött och fisk. Avföringsprov har jag lämnat två gånger utan anmärkning så någon blödning tycks det inte handla om. Jag ska fundera på hur jag går vidare med primärvården när jag varit hos fysioterapeuten på onsdag. Även om jag själv misstänkte ischias tycker jag det är konstigt att inte en läkare kan diagnosticera spinal stenos på plats, när en fysioterapeut telefonledes och en annan mail-ledes kommit till denna slutsats. Men riktigt säkert vet jag väl inte förrän någon klämt, tryckt och dragit i mina lemmar.
 
Fy vad det är jobbigt med värk! Och när man blir äldre så känns det som att omvärlden bara tycker att man ska acceptera det och sen vill de inte ha med en att göra. Man ska ta sina piller och vara tyst.
jag är knappt 30 och blev diagnostiserad artros för ett par år sedan. Med kommentaren "Det blir inte bättre, men antagligen blir det värre". Jag är varken gammal eller överviktig så jag gav mig inte. Min värk borde inte vara pga artros. Till sist fick jag tag på en sjukgymnast som fick mig att träna bort min värk = de 5 andra läkare och sjukgymnaster jag träffade kanske inte hade fel, men man ska inte ge sig. Och man ska inte behöva en massa piller.

Jag kan ingenting om den sjukdom som du beskriver, men min pappa har haft värk i många många år (han är 77). Troligtvis pga det livsfarliga amalgamet (kvicksilver) de lagade tänder med för längesedan.
Han har börjat äta selen och påstår att det blir bättre. Om du googlar selen så ser du att brist på det kan ge både höjt blodtryck och järnbrist (om jag inte fattade fel).
Jag kan inte se att någon har nämnt selen tidigare så jag hoppas att det är ny info för dig.

Jag tänker inte önska dig en bra dag, för det är omöjligt, men jag önskar dig en dag med mindre smärtstillande och att du slipper tänka på din värk så mycket.
 
Hur mycket som värktabletter typ Naproxen ökar blodtrycket finns inget svar på.
Man vet att det kan öka blodtrycket men det är högst individuellt. Samt en massa andra biverkningar med teoretisk sekundär effekt på blodtrycket.
Sorry men det finns inget svar på nätet eller detta forum hur mycket just du påverkas (eller kan påverkas i teorin) alla är sitt eget facit.

Blodtrycket är dessutom bara ett "surrogatmått" (mätbart, men inte den orsak man verkligen letar) på hur kroppen mår och beror av väldigt många faktorer. Man försöker därför behandla orsaker till högt tryck än det höga trycket i första hand.

Man har även sett att smärta ger effekter på blodtrycket, att förhöjt blodtryck påverkar endorfin-nivåerna (kroppseget morfin) så att det initialt ger smärtlindring (är det det du upplever när det nu känns bättre?) och på sikt stör endorfinbalansen i kroppen, med risk för fortsatt förhöjt blodtryck. Komplicerade samband med oklara individuella effekter! Å andra sidan har fysisk aktivitet positiva effekter på smärta och blodtryck, är det det du upplever vid vandring? Samt att fysisk aktivitet kan förbättra spinalstenos-besvär (om än inte själva stenosen mätt på radiografisk väg).

Om det inte är tillräckligt med fysisk aktivitet i ditt fall är behandling av spinal stenos en ryggoperation (sorry där också, det finns inte mycket till genvägar om det inte fungerar med egen fysisk aktivitet), det brukar inte vara något problem med en ålder på 71 och god fysik att intressera ryggkirurgerna för det om symptomen stämmer med röntgen.

Hoppas att det var till hjälp med det svaret, lycka till!

Tack. Vad som kan ha uppskjutit smärtan under min långa vandring är den speciella hållning jag intar med ryggsäck (som mest 14 kg) och stavar - det påstås i något dokument att stavgång (och rullator!) kan fungera vid spinal stenos. Jag är helt inställd på att föhöj blodtryck är ett symptom på något annat och alltså inte ska botas med mediciner (som enligt ngt dokument inte fungerar ihop med inflammationshämmande medel).

Mitt blodtryck har varit så högt som 180/100. Nu är det c:a 150/90 på eftermiddagen; så jag fortsätter att undvika starka piller.
 
Fy vad det är jobbigt med värk! Och när man blir äldre så känns det som att omvärlden bara tycker att man ska acceptera det och sen vill de inte ha med en att göra. Man ska ta sina piller och vara tyst.
jag är knappt 30 och blev diagnostiserad artros för ett par år sedan. Med kommentaren "Det blir inte bättre, men antagligen blir det värre". Jag är varken gammal eller överviktig så jag gav mig inte. Min värk borde inte vara pga artros. Till sist fick jag tag på en sjukgymnast som fick mig att träna bort min värk = de 5 andra läkare och sjukgymnaster jag träffade kanske inte hade fel, men man ska inte ge sig. Och man ska inte behöva en massa piller.

Jag kan ingenting om den sjukdom som du beskriver, men min pappa har haft värk i många många år (han är 77). Troligtvis pga det livsfarliga amalgamet (kvicksilver) de lagade tänder med för längesedan.
Han har börjat äta selen och påstår att det blir bättre. Om du googlar selen så ser du att brist på det kan ge både höjt blodtryck och järnbrist (om jag inte fattade fel).
Jag kan inte se att någon har nämnt selen tidigare så jag hoppas att det är ny info för dig.

Jag tänker inte önska dig en bra dag, för det är omöjligt, men jag önskar dig en dag med mindre smärtstillande och att du slipper tänka på din värk så mycket.

JAg känner igen en del. För 30 år sen krockade jag med en annan cyklist, som plötsligt gjorde en tvär högersväng. Jag ådrog mig en trefaldig muskelsträckning i ryggen, som tvärt gjorde jag slut på alla sovsidor - jag sov inte ordentligt en enda natt under sex veckor och läkaren jag gick till skrev bara ut allt starkare tabletter. Till sist lyckades jag tjata mig till remiss till sjukgymnast (tydligen krävdes remiss på den tiden (!?!)). Bl a fick jag ultraljudsbehandling och OJMR en del enklare övningar. Jag minns fortfarande min glädje när jag en morgon vaknade upp och insåg att jag sovit som en stock oavbrutet en hel natt. Under några nätter innan hade jag varit helt smärtfri men med känslan att jag glömt bort hur det gick till att sova.


Selen ingår i de mineraltillskott som jag använder. Det är något man lätt går miste om om man för en köttfattig diet.

Idag lyckades jag handla mat utan att en enda gång sätta mig och vila. Värken fanns där, men tydligen mindre intensiv.
 
Troligtvis pga det livsfarliga amalgamet (kvicksilver) de lagade tänder med för längesedan.
Han har börjat äta selen och påstår att det blir bättre.

Førstår att det är med all välmening du skriver detta men jag skulle inte rekommendera ts att experimentera på egen hand, bara massa pengar i sjön. Misstänker du selenbrist tar man ett enkelt blodprov och får svar. Äter du varierat, har en sund stabil vikt och har normal tarm så behövs inga tillskott (möjligtvis vit-D under vintern). Skulle det vara brist på någon micronutrient skal typ av tillskott och dos bestämmas individuellt av läkare eller likn.

Som sagt, finn en bra läkare. De har rätt utbildning och kompetans att ställa diagnos och vägleda dig till rätt behandling och ge uppföljning.
 
Førstår att det är med all välmening du skriver detta men jag skulle inte rekommendera ts att experimentera på egen hand, bara massa pengar i sjön. Misstänker du selenbrist tar man ett enkelt blodprov och får svar. Äter du varierat, har en sund stabil vikt och har normal tarm så behövs inga tillskott (möjligtvis vit-D under vintern). Skulle det vara brist på någon micronutrient skal typ av tillskott och dos bestämmas individuellt av läkare eller likn.

Som sagt, finn en bra läkare. De har rätt utbildning och kompetans att ställa diagnos och vägleda dig till rätt behandling och ge uppföljning.

Det är som sagt järnet det handlar om i första hand, men t ex selen och magnesium är också viktiga av olika skäl. Jag har ett tag tagit MittVal som har en allsidig sammansättning av mineraler - vitaminer (utom D) ska inte vara något problem (och var det inte i mitt senaste blodprov) eftersom jag äter massor med grönsaker (ur just den synpunkten är det alltså onödigt, och kanske inte ens hälsosamt, med frukt. Men jag älskar hallon).

Nu har det hänt något lustigt. Jag märkte häromdan att jag kunde gå i butiken och välja varor utan att ideligen sätta mig och vila bort smärtan. Igår prövade jag försiktigt att gå en längre sträcka, utan problem, och idag gick jag en mil. Smärtan verkar ha övergått i värk, enkelt uttryckt (jag tar dock fortfarande Alvedon och har rätt ont när jag går upp på morgonen). Och igår var första gången som blodtrycket närmade sig mer normala nivåer - men där ska jag nog avvakta lite fler mätningar innan jag hurrar.

Och i morgon får jag äntligen träffa en fysioterapeut.
 
Åh vad bra! När man ändrar något och det blir någon skillnad, vad det än är, så är det positivt. Heja!!
Jag vill gärna höra fortsättningen på hur det går, så att du vet!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...