Promenad för viktnedgång

Re: Re: Re: Re: Många måltider...

crazy; sa:
Den styrs faktis mycket av den inbyggda klockan. Typ å jag har inte ätit något på fyra timmar, det börjar bli dags nu.....

Har du nån källa till det? För att den skulle styras av tiden har jag inte sett tidigare.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Många måltider...

nermander; sa:
crazy; sa:
Den styrs faktis mycket av den inbyggda klockan. Typ å jag har inte ätit något på fyra timmar, det börjar bli dags nu.....

Har du nån källa till det? För att den skulle styras av tiden har jag inte sett tidigare.
Rent spontant tror jag att det stämmer. Vi skaffar oss vanor, och en del av dem tänker vi inte på. Tror du att det är den "biologiska klockan" som säger åt dig att bli trött vid tio-elvatiden på kvällen (med reservation för att du kan ha andra sovtider), eller beror det på att du gjort så dagen innan, och dagen innan?

Sen finns det fler aspekter. Om man går en promenad vid fem-halvsex på eftermiddagen, då matoset ligger tungt över villaområdena, eller passerar en korvkiosk, eller ser TV-kockarna laga mat, eller går igenom ett snabbköp, så är risken större att man blir hungrig. har inte heller ett dugg att göra med om magen är tom eller full.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Många måltider...

Strykarräven; sa:
Sen finns det fler aspekter. Om man går en promenad vid fem-halvsex på eftermiddagen, då matoset ligger tungt över villaområdena, eller passerar en korvkiosk, eller ser TV-kockarna laga mat, eller går igenom ett snabbköp, så är risken större att man blir hungrig. har inte heller ett dugg att göra med om magen är tom eller full.

Man får faktiskt mättnadskänsla av bara lukten av mat. Men det är under viss exponering.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Många måltider...

nermander; sa:
crazy; sa:
Den styrs faktis mycket av den inbyggda klockan. Typ å jag har inte ätit något på fyra timmar, det börjar bli dags nu.....

Har du nån källa till det? För att den skulle styras av tiden har jag inte sett tidigare.

Njaa, mer av psykologiska faktorer som minne relaterat till tiden. Rozin (1998) testade detta genom att låta två patienter som led av amnesia få flera måltider på rad. De åt glatt trots att det bara varit 10 - 30 minuter emellan måltiderna.

Jag kan faktiskt känna det själv väldigt tydligt precis som mitt första exempel. Det är ofta inte hunger som styr mina matvanor. Det är mera att jag kollar på klockan och inser att jag inte har käkat på ett tag.

Det är ju därför vi börjar bli så tjocka i västerlandets överflöd. Vi äter inte på grund av hunger utan av vanor och för att få tillfredställelse.
[Ändrat av crazy 2005-10-31 kl 04:21]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Många måltider...

crazy; sa:
Strykarräven; sa:
Sen finns det fler aspekter. Om man går en promenad vid fem-halvsex på eftermiddagen, då matoset ligger tungt över villaområdena, eller passerar en korvkiosk, eller ser TV-kockarna laga mat, eller går igenom ett snabbköp, så är risken större att man blir hungrig. har inte heller ett dugg att göra med om magen är tom eller full.

Man får faktiskt mättnadskänsla av bara lukten av mat. Men det är under viss exponering.

Det handlar väl mer om ett sug?Jag minns att under min tid som sotare var det ett rent helvete ibland när man sprang omkring uppe bland skorstenarna,och kände lukten av nybakta bullar.Det formligen skrek i tarmen efter kaffe och ett par bullar som man visste väntade :).Även om man nyligen käkat frulle eller lunchat.


peter
 
Kommentar till urprungsfrågan

Dagen efter det att vi införskaffat vår första slädhund opererade jag bort tre visdomständer och fick naturligtvis en tillhörade inflamation.

Det resulterade i fyra veckor med 2 * 45 - 60 min långa och intensiva promenader per dag och ett reducerat matintag. Jag tappade 10 kilo från en startvikt som bara låg 2-3 kg över min idealvikt.

Promenaderna startar med 80 - 100 meters höjskillnad upp på en kulle. Dvs jag har inga problem att få upp pulsen till ca 120 slag.

Den första promenaden är alltid på fastande mage, numera oftast lite kortare. Då jag har viss draghjälp har jag inte haft några större problem att komma igång. När jag däremot försöker att springa känns det lite tyngre. Det går lättare på eftermiddagen.

Jag var otränad men alltså inte överviktig när jag började. Nu 2,5 år senare har jag fått tillbaka min vikt (nästan) men är naturligtvis mer fit.

Enligt mer insatta personer tycks den mängd och intensitet som jag har vara mycket bra för att hålla sig i god form. Den är däremot inte särskilt muskeluppbyggande.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Många måltider...

ping; sa:
Det handlar väl mer om ett sug?Jag minns att under min tid som sotare var det ett rent helvete ibland när man sprang omkring uppe bland skorstenarna,och kände lukten av nybakta bullar.Det formligen skrek i tarmen efter kaffe och ett par bullar som man visste väntade :).Även om man nyligen käkat frulle eller lunchat.


peter

Nej, inte om man exponeras för det ett tag.
 
schweingaard; sa:
Hej,

jag promenerar varje dag till jobbet, det tar ungefär 35 minuter. Jag har gjort det i 4 veckor. Jag undrar om jag ska skippa frukosten innan promenaden och äta två mackor när jag kommer fram till jobbet (alltså äta frukost där), istället som för att som nu äta lite gröt och en macka innan jag börjar gå.
Sedan har jag funderat på om jag tjänar på att gå 1 timme istället för 30 minuter.
Jag försöker springa eller spinna 2 gånger i veckan, om det är spinning så är det högintensiv träning där pulsen ligger över 80% av max hela tiden.
Sedan styrketränar jag 2 gånger i veckan.
Målet är att minska min nuvarande vikt från 115 till 105 till april.
Jag är lite orolig eftersom jag sänkt min träningsmängd och istället lagt på 5 dagars promenad. Jag går även oftast hem efterjobbet 35 min till.
Tips mottages gärna.
/nisse

Tjenare!
Jag tror stenhart pa att det viktigaste ar motivationen. Det maste kannas bra under tiden du tranar. Tror inte det spelar nagon roll om man kakar en liten frulle innan.
Sedan nar du borjar kanna din kropp battre fa lite resultat och en starkt motivation, forst da ska man nog borja exprimentera lite.
Jag vill sla ett slag for skogspromenade ocksa! Det finns inget skonare an att knalla runt i skogen. Och knatar man pa ett tag i blabarsriset sa ar det ratt bra traning.
Keep it simple and have fun!
 
Ursprungsfrågan! Frukost före!

Du ska äta frukost innan du ger dig ut och går, annars kommer du inte att bränna fett, du kommer att bränna muskler. Det har att göra med svältstadiet. Din kropp är helt tom på morgonen och när du ger dig ut för att motionera så kommer den å ställa in sig på ett "svältstadium". Det gör att den kommer att spara med energin, vilket gör att du kommer å bränna mycket mindre antal kalorier än du skulle gjort om du haft lite mat i dig. Sen så bränner kroppens oftast för mycket av musklerna i ett sådant stadie.

Visst, du kommmer att gå ner i vikt, men du kommer knappast få en bättre hälsa. Mitt tips är, ät en liten frukost innan du börjar gå och ät sen ytterliggare något när du kommer fram.

Och JA, ät hellre mindre mängd ofta än att äta två-tre stora måltider. Du kommer såsmåningom att känna dig mätt även vid mindre matintag. Som någon sa, det är en ren vanesak!

/
 
Maua; sa:
När det gäller högintensiv träning som spinning och liknande så är väl det mer konditions och muskeluppbyggande än fettförbrännande.
Njae, inte riktigt. Enligt de flesta "gurus" så är HIIT (högintensiv intervallträning) det mest optimala för fettförbränning.
En intressant artikel om löpning vs. promenader finns i brittiska Runner's World. Löpning bränner enligt den dubbelt så mycket energi som promenad på samma sträcka. Då har man inte ens räknat med efterförbränningen som är klart högre efter ett intensivare träningspass.
http://www.runnersworld.co.uk/default.asp?sp=&v=1
Tyvärr måste man vara prenumerant för att läsa hela artikeln men den kanske kommer i svenska utgåvan också...
 
Pulsklocka + jogga

Löpning, eller då kanske jogging, är anser jag självklart bättre för fettförbränning än promenad. MEN, det gäller att inte ta i för hårt! Det bästa är att skaffa sig en pulsklocka, man kan få en duglig för ca 500 kr, och sen anpassa tempot så att man ligger på ungefär 60 % av max.

Det är enligt min uppfattning den bästa fettförbränningen.
 
Re: Pulsklocka + jogga

A.S.; sa:
Löpning, eller då kanske jogging, är anser jag självklart bättre för fettförbränning än promenad. MEN, det gäller att inte ta i för hårt! Det bästa är att skaffa sig en pulsklocka, man kan få en duglig för ca 500 kr, och sen anpassa tempot så att man ligger på ungefär 60 % av max.

Det är enligt min uppfattning den bästa fettförbränningen.

Dinna kunskaper är väldigt begränsade om man även läser inlägget innan.

Lågintensiv träning är ypperlig för just fettförbräning då man bränner mera fett i procent i stället för att ta av glykogendepåerna.

Men det har diskuterats flitigt i tidigare trådar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...