Tung packning!

Jag cyklar helst 5 mil per dag, men offtast blir det omkring 7 - 8. Det måste väl ändå räknas som någon mil per dag.

Javsisst. Men det är ju det jag sa att jag trodde, att du cyklar rätt långt. De flesta cyklar inte 5-8 mil dag efter dag på en trike även om den är lättare lastad. Det är därför jag beundrar (läs: är avundsjuk på) din seghet.
 
Okej, jag ska starta en egen fatbike tråd :)
Det är mycket snällt av TS att vi får låna tråden men det har ju ingenting med tungpackning att göra så bäst att jag flyttar till en egen tråd. Ska fråga en moderator om han/hon vill flytta inläggen så då behöver jag inte berättade allt igen, lat som jag är. Och då kan jag också svara på de sista inläggen.

Ta bara liiiite tid att starta en egen tråd i min konstiga googletranslate svenska, så kanske den är färdigt om några timmar :)

Tack TS, att vi fick låna din tunga tråd!
 
Ni verkar svältfödda på detta forum. Kanske kan jag bidra med lite ny läsning om jag fortsätter på min gamla tråd Tung packning.

Det är många som har börjat cykelsemestra dom senaste åren, det är kul tycker jag. Men jag vill varna för mitt sätt att cykla tungt till nya cyklister, ni kommer i alla fall slita hårt med det ni uppfattar som nödvändigt. Även om cykeln är tom på packning och utrustning, är det slitsamt att cykla dag efter annan, därför ska ni packa lätt och inte göra som jag tänker skriva om här.

Jag däremot led verkligen av en alldeles för snål packning på 7kg under mina 5 semestrar på 80 talet, jag upplevde det minimalistiska som att leva i misär. Det går att göra ett mellanting med min tunga utrustning och min första, men det passar inte mig, det ska vara allt eller inget.

Det jag tänkte berätta, kommer handla om min utrustning och min packning, eller ”glamping” som det heter nu mer. Jag skriver den i delar så långt jag orkar och hinner.

2015 återupptog jag mina älskade cykelsemestrar, efter att de legat nere i 25 år. Jag hade ingen utrustning kvar sedan tidigare, jag fick köpa allt nytt: cykel, tält, kök, kärra mm.

Jag tänkte att jag hade erfarenheter sedan tidigare som jag kunde nyttja, men inget av mina tidigare erfarenheter var användbart förutom att jag satsade allt på Glamping som jag gjorde 30 år tidigare, då jag frångick min förhatliga 7kg packning.

Jag valde cykel och bestyckade den tillsammans med cykelhandlaren under 3 månader för att få den perfekt, jag valde tält med samma omsorg.

Det här tog både tid och kraft så jag tröttnade på att göra samma research på kök, liggunderlag, sovsäck och allt annat jag behöver för min camping. Så var det även med cykelkärran. Jag följde en engelskman sedan en tid tillbaka. Han skulle tydligen också cykelsemestra, han köpte sig en burly kärra med takräck som han pratade mycket gott om, han gick grundligt genom alla finesser och frödelar och fick mig att tro att den var bra.

För att jag skulle slippa leta cykelkärra själv och ödsla en massa tid på att göra en egen utvärdering av, för och nackdelar, så köpte jag också en burly, det blev enklast så och engelskmanen var uppenbart nöjd över sin kärra.

Jag cyklade med den i en vecka, då jag följde Göta kanal. Jag har för mig att jag blev missnöjd samma dag då jag fick hem den.
 
Diskussionssugen ? Alla gör som dom vill. Jag har haft ca 13/15kg packning på mina cykelturer, allt som behövs för att det ska vara bekvämt, och inte saknat något.

b9.jpg
 
För mig är det resan som är målet (inte stugan eller campingplatsen) oavsett om jag går, cyklar eller rider. Det ger automatiskt ett lugnt tempo.
 
För mig är det resan som är målet (inte stugan eller campingplatsen) oavsett om jag går, cyklar eller rider. Det ger automatiskt ett lugnt tempo.

Hej Hasse! Nej, jag är inte diskussionssugen, men jag längtar till nästa semester och därför vill jag skriva.
Jag vill inte påstå att mitt sätt att campa, handlar om att inte saknar något.
När jag började cykelcampa hade jag en bivack att sova i, men jag sov hellre under bar himmel i en plastsäck som jag drog över sovsäcken, för att den inte skulle bil blöt av dagg.
Dom gångerna jag gissade fel på vädret och det regnade, då gick jag upp och cyklade i stället.
Jag saknade aldrig din sitthöjd du har i ditt tält. Vad jag har gjort istället, är att jag har skaffat mig behov som jag inte vill vara utan. Som vi har i våra hem, vi skaffar oss behov som gör en bekväm tillvaro, vem vill inte har stolar i sitt hem, även om det fungerar att leva utan stol som du har gjort avkall på när du tältar. Jag vill inte tälta utan min gungstol för nu har jag skaffat mig det behovet, det betyder att jag trivs bättre med stol än utan.
 
Intressant att du inte gillar Burleykärran. Jag är inne på min andra en tvåhjulig transportkärra som gått många gånger till matbutiken när vi var fem i hushållet och som i somras kom ut på långtur. Barnkärran vi hade blev tyvärr uppbackad av en f d granne.

Jag tycker mina Burleykärror varit utmärkta. Vad har du emot din?

Thure

OI002964.JPG
 
Diskussionssugen ? Alla gör som dom vill. Jag har haft ca 13/15kg packning på mina cykelturer, allt som behövs för att det ska vara bekvämt, och inte saknat något.

Visa bilaga 39996
När jag tog upp flerdagarsturer för drygt två år sen, 75 år gammal och efter 39 års uppehåll, var riktmärket 10-11 kg, vilket var vad som fick plats på pakethållaren och i två packväskor. Den stora skillnaden mot 70-talet var att då sov jag på hotell (utom Newcastle-Portree, 1981, då var det B&B som gällde ) -- de här tre somrarna har det blivit camping (plus två fria läger i Lakvik). Den verkliga lyxen, med fria övernattningar i tält, har jag dock erfarit på vandring i Småland och Skåne.
 
Tanken från början, var att cykla med min son ifrån Nora vid Örebro till Söderköping (Mem) och följa Göta kanal fram till Vänen och tillbaka till Nora. En sträcka på 65-70 mil. Vi skulle cyklat i ca 2 veckor.

Det visade sig att han inte ville följa med när jag vill tälta på campingplatser när det finns sådana att tillgå.

Sonen ville alltså tälta fritt varje natt? Inte lätt att planera in, precis.
 
Intressant att du inte gillar Burleykärran. Jag är inne på min andra en tvåhjulig transportkärra som gått många gånger till matbutiken när vi var fem i hushållet och som i somras kom ut på långtur. Barnkärran vi hade blev tyvärr uppbackad av en f d granne.

Jag tycker mina Burleykärror varit utmärkta. Vad har du emot din?

Thure

Visa bilaga 39997

Hej Thure!

Kul att du tog upp just Burlykärran, efter som min plan var att resensera den genom mina ögon.
Kärran var en besvikelse redan när jag packade upp den, jag såg de små 16 tums hjulen för barnvagnar med svetsade ekrar.
Jag bet mig i läppen och försökte gilla kärran i alla fall. Nästa besvikelse blev då jag packade kärran då den är i tyg, det gjorde nämligen att inget av det jag ställde in i kärran kunde stå av sig själv, tygbotten blev till en svacka och allt jag ställde in välte mot mitten. Kärran är lite låg i taket för att göra det lätt att packa i och ur kärran. Jag kände också en viss oro då jag lämnade cykel och kärra utanför butiker, kapellet satt bara satt fast med stroppar som lätt kunde lossas, då blev innehållet synligt för den klåfingrige.
I Motala besökte jag ett museum, jag hade ställt cykeln utanför, kärran var olåst på cykeln och kunde lätt kopplas loss, en person skulle lätt kunna ta med sig hela kärran med allt innehåll.
Sista dagen jag cyklade regnade det större delen av dagen, då fick jag erfara nästa nackdel, kärran har inga stänkskärmar, både kärran och jag blev nersölade med blött grus och vägdamm. För övrigt är kärran i minsta laget för mig. En liten detalj till, är att kärran inte är placerad i centrum bakom cykeln, det gör att det blir svårt för mig att backa ekipaget med backspeglarna då jag sitter på cykeln, jag störs dessutom av att den inte är centraliserad. Jag är snickare och har lite svårt för saker som inte passar
Jag skulle tro att burly gör sig bäst då man handlar i bytiken, enklare turer till stranden eller för att plocka bär o svamp, men cykelsemester med mig passar den inte som.
Jag cyklade 100 mil med Eddy, han hade en burlykärra, han var också nöjd med sin släpvagn som du. Jag ställer förmodligen för höga krav på mina saker, jag har lite svårt för att bli riktigt nöjd med saker och ting.
 
Hej Peter!
Det skulle fungera att fri campa varje natt om jag velat göra det. Men jag har blivit alldeles för bekväm med faciliteter, dessutom trivs jag bra med folk om kring mig, det är kul att träffa nya människor och prata, jag får inte ut något av att fri campa längre. Jag skulle stå ut några nätter, men inte i 14 dagar. Jag försökte göra en kompromiss genom att han tältade utanför campingen, dom gånger jag ville duscha av mig och vi sågs nästa dag, ingen höjdare för honom vilket jag förstår. Det slutade med att jag cyklade själv.
 
För mig är det resan som är målet (inte stugan eller campingplatsen) oavsett om jag går, cyklar eller rider. Det ger automatiskt ett lugnt tempo.

Hej kjell!
Som du såg själv råkade jag svara dig istället för Hasse. Men det var ganska uppenbart att jag gjorde fel där.
Jag tycker att du har helt rätt Kjell, angående resan. Problemet är att ta det så pass lugnt att kroppen varvar ner så pass mycket att man kommer dit att stunden i sig får betydelse. Jag tvingas ständigt påminna mig om att ta det lugnare och dra ner på tempot, när jag kommit dit då hittar jag också tiden då jag kan stanna till i nuet, då får också resan ett helt annat värde. Min vikt på ekipaget har stor inverkan på mitt tempo och framför allt då jag stannar till för att ta en fikapaus. Jag tar mig tid att plocka fram stol och bord, det har stor betydelse för mitt välbefinnande.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...