GPS för USA (tips?)

Far iväg till USA för första gången i September och kommer hålla till på västkusten - ffa Californien, men kommer satsa på att hyra en bil och åka runt till en hel del nationalparker i angränsande delstater. Bland annat Grand Canyon, Zion och Yosemite står högt på listan.

För enkelhetens skull till dessa resor vill vi köpa en GPS. Papperskartor i all ära men när det kommer till röriga städer är det guld värt att veta från början i vilken fil man ska ligga i osv eller att på direkten få en ny omräknad rutt om man råkat kört fel.

Har hört att vissa uthyrningsfirmor ger möjligheten att även hyra en GPS, men då tekniken är så billig idag känns det absolut enklast och mest värt att köpa en egen mottagare. Dessutom kommer vi hyra bil från olika firmor allteftersom vi förflyttar oss runt på västkusten, så plötsligt kanske vi kommer till en håla där det inte finns GPS till hyres... Det verkar bli dyrare att ta med en GPS härifrån och köpa till en karta för USA, så det verkar bli allra billigast att köpa en helt ny GPS där. USA-kartan lär väl ingå i priset på de allra flesta apparaterna man köper där... :)

Så min fråga är... Har någon tips på en eller flera GPS-mottagare som är prisvärda att köpa? Nått speciellt jag bör tänka på?
 
Hittade följande GPS exempelvis:
http://www.tigergps.com/refurbnuvi255w.html?productid=refurbnuvi255w&channelid=PGRAB

Under vad som ingår i paketet står detta angående själva fästet/hållaren för GPSen:
> Vehicle suction cup mount*
*NOTICE TO DRIVERS IN CALIFORNIA AND MINNESOTA: State law prohibits drivers in California and Minnesota from using suction mounts on their windshields while operating motor vehicles. Other Garmin dashboard or friction mounting options should be used. Garmin and Tiger GPS do not take any responsibility for any fines, penalties, or damages that may be incurred as a result of disregarding this notice. (See California Vehicle Code Section 26708(a); Minnesota Statutes 2005, Section 169.71)

Jag förstår inte riktigt vad "Den" hållaren är för typ, och vilken typ som då är godkänd att köra med just "Där"? Råkar ju vara just Kalifornien jag ska roadtrippa i så... Synd att åka på böter eller vad det nu kan bli man råkar ut för... Förvånar mig inte om dom jagar mig med helikopter och tar mitt pass på kuppen... Alltid ska då nått gå fel! ;)

Hur mkt behöver man bry sig om detta tror ni? Är det en skitsak?
 
Garmin levererar en självhäftande platta som skall placeras på lämplig plats i bilen och där sugkoppen kan fästas.
Plattan ligger med i förpackningen till Nuvi-enheterna.
Kolla bara med uthyraren att det är OK att sätta dit plattan, annars får ni väl lägga navigatorn löst.
 
Ett tips är att använda "Garmin Portable Bean Bag Friction Mount" som tycks vara tillåtet att använda.
 
Ett tips är att använda "Garmin Portable Bean Bag Friction Mount" som tycks vara tillåtet att använda.

Haha ok, sen va då skapligt ful enligt bilderna på google... Men har inte riktigt förstått vad för fäste som är olagligt att ha, är det en sådan du sätter fast på rutan dom menar? och varför, skymmer den sikten eller vad är teorin bakom den konstiga lagen...

Vart är det bäst att köpa en navigator tro? Min vän har precis fått en adress i LA och flyttat in där. Hon är dock totalt ointresserad av teknik och överlåter gärna prylletandet till mig, men i och med att hon har en adress kanske det är allra enklast att beställa en GPS via nätet och få den levererad till hennes adress betalt och klart? Vilka nätbutiker är att föredra tro?
 
Usa gps

Hej!

Det är mycket riktigt förbjudet i vissa delstater i USA att fästa navigatorn på framrutans insida men att fästa den på instrumentpanelens ovansida går tydligen bra. Garmin har en självhäftande platta som man kan använda vet jag och dem medföljer när man köper en ny Garmin men annars får man köpa den separat för 198 kr. Att köpa navigator i USA går säkert bra och kanske blir billigare också men framför allt så får man den ju (normalt) med USA-karta också och då slipper man betala extra för det. På Blocket brukar det finnar billiga Garmin med USA-karta då och då (kanske finns andra fabrikat också)och det brukar stå att de köpt den i USA för att använda under vistelsen där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hagge75 gps från USA Navigering 6
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
apfaktor GPS från USA Navigering 6
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
Roberth USA GPS Navigering 33
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
micke.lu GPS från USA? Navigering 7
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
roger_madsen GPS i USA. Navigering 2
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
brandmansmicke Svårigheter med GPS från USA? Navigering 16
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
johsa Köp av GPS i USA? Navigering 9
storspov GPS från USA Navigering 11
summit etrex gps från USA Navigering 3
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...