Bästa telefonen som frilufts-GPS?

Jämför inte en gammal Legend, rena stenåldern. Jag hade en Vista C och bytte 2008 till HCx med högkäsnlig mottagare och den är grym. Inga problem i hög och tät lövskog som den gamla C hade. Den nya Active kanske skulle vara aktuell men jag rör mig oftast där man har noll eller bristfällig mottagning och är borta minst flera dagar. Vista HCx klarar flera dygn i sträck med nya Litium-batterier så ingen peklur kan tävla med den i batteritid. Active skulle vara lite kul hemmavid och på korta utflykter då man inte tar med GPS dock.

Satellitmottagningen är helt överlägsen Garmins GPS:er, åtminstone de jag använt.
 
Det handlar om vilket behov vi har kanske...

Jämför inte en gammal Legend, rena stenåldern. Jag hade en Vista C och bytte 2008 till HCx med högkäsnlig mottagare och den är grym. Inga problem i hög och tät lövskog som den gamla C hade. Den nya Active kanske skulle vara aktuell men jag rör mig oftast där man har noll eller bristfällig mottagning och är borta minst flera dagar. Vista HCx klarar flera dygn i sträck med nya Litium-batterier så ingen peklur kan tävla med den i batteritid. Active skulle vara lite kul hemmavid och på korta utflykter då man inte tar med GPS dock.

Jag är ganska säker på att min mobil Samsung Galaxy Ace samt min iPad2 har minst lika bra mottagning som den bästa Garminmottagaren. Jag har ganska många gps:er nu men inte varit med om något bättre.
Garmin har väsentligt bättre batteritid men jag är nog aldrig ute på så långa turer att min extrapack med AA-batterier (hur många som helst) inte räcker till. I båten har jag 12V-laddning.

För mig är det en stor fördel att kunna använda i princip vilka kartor jag vill. Inscannade gamla kartor eller typ .rik-kartor. I Garmin är jag väldigt begränsad och det är dyrt. Jag har i mitt närområde en tiff-bild av fastighetskartan där jag via ett bildredigeringsprogram kan rita in intressanta små stigar och sedan spara tillbaka det till Fugawi och telefonen.
Att använda kartor som man laddar hem till telefonen kontirnuerligt är inte aktuellt för mig eftersom det är dålig täckning på många ställen.
 
Bästa mottagningen?

Jag kan nog lova dig att ingen telefon med inbyggd liten antenn tar en Garmin med Sirf3 chippet...

Hej
Det vore intressant om du kan styrka detta på något sätt. Min erfarenhet = många år med många olika GPS:er är arr iPad är i topp och även min Samsung Galaxy Ace. Det gäller förståss en massa andra telefoner. Min erfarenhet genom åren är också att Garminägare är synnerligen trogna sina apparater och vägrar att inse att det (kanske) finns något bättre. Det har aldrig gått så fort som nu att få fix - även på "dåliga ställen" och noggrannheten verkar i mina ögon vara otroligt exakt. Har kollat i Google Maps och ortofotokartor.
MVH / Lars
 
Jag har provat en del Garmin-gpser via jobbet (dock ej de senaste utan sådana som är inköpta för 3-4 år sedan) och dessa är betydligt sämre än min mobil (HTC HD2). Mobilen har oerhört snabb och säker mottagning såväl inomhus som under trädtäcke i skogen.

Det är dock möjligt att senaste Garmin är bättre och bästa valet om man vill ha koordinater längst ner i Kirunagruvan ;-)

En annan sak: jag har alltså en Windowsmobil som kan använda Läntmäteriets program Pocket Kartex och kartor i RIK-format (inklusive de svenska koordinatsystemen RT90 och sweref99).
Finns det appar för Android och Iphone som kan läsa kartfiler i RIK-format?
 
Jämförelsen med snabb fix haltar mycket för mig som är i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten där man på flera ställen inte kan ringa ens med Telia. A-GPS (hjälp av mobilnätet) blir alltså ingen fördel och så bråttom så jag inte kan vänta nån enstaka minut har jag aldrig på uteäventyr. Min eTrex Vista HCx har fix rätt omgående oavsett terräng.

Jag äger själv 3 Garmin, 1 st Sony Ericsson X10 mini, pensionerad X1 så nog vet jag att telefoner funkar bra men att de är fuktkänsliga och man kan vara utan batterier om man glömmer den gör att jag kör på med separat GPS och packar ner mobilen vattentätt än så länge. Active-luren kan dock vara nåt för kortare äventyr.
 
Så är det , kan inte telefonen grovpositionera med nätet , Assisterad GPS så är dom sämre.

Antennen i mobiler är en kompromiss med design,storlek och vikt.

Men har man gsm täckning så är det väl ok och köra så.
 
Nja, min mobil (HTC HD2) använder assisterad GPS om jag kör Google Maps, men mitt primära kartprogram (Pocket Kartex) kör utan detta och visserligen går det aningen långsammare då men jag får alltid täckning när jag behöver.

Troy: idag är täckningen knappast ett argument för att köpa en traditionell GPS. Däremot kan en anledning vara batteritid och vädertålighet. Spara waypoints är också smidigare med traditionell gps, jämfört med de mobilsystem jag provat.

Argument för mobil är att det blir en pryl mindre, man har den alltid med sig. Eftersom jag kan ha extrabatterier till min mobil så funkar det att ta med två eller tre batterier, varav det en är extra kraftfullt. Ett vattentätt fodral löser frågan om väder.
 
Skall man jämföra två enheter

bör man göra detta på lika villkor.

De flesta GPSer som inte tar hjälp av mobilnätet tar lång tid på sig att hitta fix om man startar upp dem långt bort från tidigare platser. Detta kan jag leva med. Däremot bra om de sedan när man är i samma område snabbt hittar positionen.

Att Android och Iphone etc tar hjälp av telenätet är utmärkt. Men det innebär inte att de är bättre i skog eller???

Thure
 
Jag tycker iaf känslighetetär mycket sämre.

Inomhus,ibil,i tät skog och när man inte har någorlunda fri sikt så kan det ta 5 minuter innan telefonen får fix.

Är det inomhus och lövskog så är det inte säkert att den hittar alls fast den för enliten stund sen
haft.

Mina 60ccsxar ger nästan direkt , speciellt om man slått på dom nån gång per dag om man inte använt dom direkt för navigeringen.

Ja har ju gps i telefonen och den är vattentät men använder den inte som primär navigator.
Den är telefon,kamera,videokamera och så - bra som backup iaf men batteritiden slår ju inte en dedikerad
 
App till iPhone/iPad

Jag har provat en del Garmin-gpser via jobbet (dock ej de senaste utan sådana som är inköpta för 3-4 år sedan) och dessa är betydligt sämre än min mobil (HTC HD2). Mobilen har oerhört snabb och säker mottagning såväl inomhus som under trädtäcke i skogen.

Det är dock möjligt att senaste Garmin är bättre och bästa valet om man vill ha koordinater längst ner i Kirunagruvan ;-)

En annan sak: jag har alltså en Windowsmobil som kan använda Läntmäteriets program Pocket Kartex och kartor i RIK-format (inklusive de svenska koordinatsystemen RT90 och sweref99).
Finns det appar för Android och Iphone som kan läsa kartfiler i RIK-format?

Hej
Jag använder Fugawi i min stationära dator och PathAway i Windows Mobile och Paddan. PathAway till Paddan har lag laddat hem för 229:-
I Fugawi har jag en del RIK-kartor. Man kan föra över dessa till PathAway i de mobila enheterna. Hur det går till har jag beskrivit i ett annat inlägg. Om någon behöver mer hjälp med detta kan jag skicka instruktioner.
Jag kommer inte riktigt hur jag fick in PA i WM-mobilen. Troligen köpte jag programmet från Solsidan.
 
Snabb start med iPad

Hej
Jag testade nyss att starta paddan här hemma mitt inne i radhuset med plåttak. Jag har inte haft igång GPS:en idag och för ett par dagar sedan var det någon mil härifrån. Det tog 16 sekunder innan jag fått fram kartbilden med fixen.
Sedan stängde jag av paddan och gjorde om samma sak, och då tog det ca 10 sekunder innan kartan kom fram. Jag hinner inte trycka snabbare än så på "tangenterna". Jag har inget SIM-kort utan kör på WiFi. Så A-Gps har väl inte använts då....
Det kanske skiner igenom att jag är rätt nöjd med mackapären ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
matsd_sssk.se GPS i GSM-telefonen! Navigering 0
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
Brannmark Frilufts karta till Magellan Meridian Color? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.