Bästa telefonen som frilufts-GPS?

Man behöver ju inte ha den i gång hela tiden - inte jag i alla fall.
Det är fortfarande ingen som levererat någon egentlig åsikt om bra/dåliga lurar
 
hej
köpte precis en motorola defy på telia.
en android som är lite tåligare..
vänligen nils

Halaj!

Kan ju vara värt att utveckla det där.
Defy har gorillaglas, vilket skall vara extra reptåligt.
Den har också, om jag inte minns fel, IP 67. Här står nåt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

den har både ”mobil-GPS” och riktig GPS. Den sistnämnda är precis kass, iaf. jämfört med min Garmin Cx 60. Seg som sirap i uppförsbacke att hitta position, och när den väl hittar är precisionen usel.
Vill du hitta till en viss adress är den suverän, men till frilufsande? Näe. Den går fetbort.

Fast det där fixar man med en app. Men då övergår ju frågan till vilken app man skall ha och inte vilken lur man skall köpa.

För till både Iphone och till android finns hundratusentals appar att ladda ner och det vore väl själva f-n om det inte finns någon som passar ts?

Min slutsats: frågan är felställd.

//T
 
Ej lätt att föreslå "bästa" mobilen

De flesta smarttelefoner idag har riktigt GPS men frågan är om de är lika bra som handhållna GPS. Mobilen brukar använda sig av internet (mäta utifrån bassstationer) för att kunna lokalisera sig.

Sedan finns ju en app, Viewranger, som man kan köpa delar av svenska digitala terrängskartor till appen. Det diskuteras lite i den här tråden. Det nämns också om en app som hanterar kartor från OziExplorer.

Annars finns också Locus Pro. Orux Maps använde jag lite i början men avinstallerade då gränssnittet inte var så användarvänligt. Men idag tankade jag hem åter appen. Jag ser att det har blivit en hel del ändringar sedan jag testade sist.

Men för att scanna av fjällkartor eller använda sig av bilder från Google Earth etcera krävs ett program eftersom man behöver kalibrera inscannade/online-kartor. Det närmaste man kan komma är Mobac. Jag har ingen erfarenhet av det.

Det existerar ingen "bästa" telefon som frilufts-GPS. Det handlar alltid om kompromisser. iPhone sägs att ha bra GPS och det finns appar bla Viewranger. Android-mobiler är också bra men det är inte så lätt att pricka in på rätt modell för sina behov. Men fördelar med en Android är att det finns en hel del appar som diskuteras redan här, Orux Maps, Viewranger, Locus Pro etcera. Samt att man kan byta batteri. Det kan man inte med en iPhone som har inbyggt
batteri. Vissa löser det med bärbara solceller.

Nu i sommaren på mina fyra vandringsturer har jag använt Viewranger och har haft ett extra batteri. Jag körde alltid flygplatsläge vilket drog lite batteri.

Vill man kolla mer om vilka Android som kan vara bra, då rekommenderas sajten Swedroid. Där brukar folk fråga om GPS hos vissa lurar. Vad gäller iPhone så finns ju på 99.se.

Det är svårt att rekommendera eller föreslå "bästa" mobilen. Frågan är hur mycket pengar man är beredd på att lägga på. Hur stor skärm vill man ha? Vilket märke föredrar man? Tillverkare av Android-mobiler har olika egna gränssnitt ovanlagda på systemet. Ju större skärm man har, desto mer batteri tar den. Sedan finns olika GPS-chipser i mobiler. Svårt att pricka vilket/n märke/modell som har bäst GPS. Annan fråga är hur ofta uppdateringar man får till mobilen. Ja, inte lätt är det...
 
Ingen telefon kan mäta sig med en Garmin 6x serien - den käkar allt till frukost

Telefon gpser kräver nästan alltid fri himmel för att låsa på sat , en som 60 serien kan låsa fast inne i ett parkeringshus.

Det är inte bara att sitta ned i en pisseblöt lövskog med kraftig rf dämpning och slå på o tro på fix innan löven trillat av med en telefon

Men har telefonen väl synkat mot sat och desutom kan stödja sig mot AGps - triangulering via siter så är det rätt ok även i tät skog
 
Ingen telefon kan mäta sig med en Garmin 6x serien - den käkar allt till frukost

Telefon gpser kräver nästan alltid fri himmel för att låsa på sat , en som 60 serien kan låsa fast inne i ett parkeringshus.

Det är inte bara att sitta ned i en pisseblöt lövskog med kraftig rf dämpning och slå på o tro på fix innan löven trillat av med en telefon

Men har telefonen väl synkat mot sat och desutom kan stödja sig mot AGps - triangulering via siter så är det rätt ok även i tät skog

Jag använde smartmobilen på Skåneleden. Trots jag var inne i skogen så fick jag 10 meters noggrannhet. Jag körde mobilen i flygplansläge. Det tar lite längre tid än handhållna GPS men annars så prickade smartmobilen rätt där jag befann mig. Gick även en stund med kart-appen och GPS:en för att se om appen kunde följa min gång. Jag tycker det fungerade utmärkt. Det var första gången jag lämnade min handhållna gps hemma. Så helt dåligt är smartmobilen inte.

Dessutom är kartan i smartmobilen mycket bättre än min handhållna GPS vilket gör det lätt att lokalisera och få bild på var man befinner sig. Min har ingen a-GPS, tror det var på de äldre mobiler. Jag har varit med om att min handhållna GPS inte hittade så bra i skogen. Och ändå var märket Garmin och kartan Friluftskartan Pro.
 
Toppen med lite app-aspekter. En ny värld för mej. När det gäller själva luren kanske sonys kommande active-modell skulle vara bra!? Är det stora sillnader i app-utbud mellan android och iphone?
 
Jag är klart tveksam till mobil som GPS om det inte är på korta dagsturer. Det räcker med att glömma den på så var det "den navigationen". Men om jag skulle tipsa om en modell så kommer Sony Ericsson med en liten vattentät, har sett en Youtube-film där de sänker ner den i vatten medan det ringer. Det är en variant på X10 mini som jag har och heter Xperia Active.

Jag är ruskigt nöjd med min X10 mini som jag bara köpte för att ha som privat *riktigt liten* lur, har en ganska ny BlackBerry via jobbet som är helt grym i jobbet. Har varit tveksam i många år och alltid valt Sony.

xperia-active..ck-orange.jpg


http://www.sonyericsson.com/cws/pro...tive?cc=se&lc=sv#view=features_specifications

Min Garmin eTrex Vista HCx bör hålla 4-5 dygn med nya Litium-batterier (utlovat 7x men det tror jag inte riktigt på utan test). Den går ca 25 timmar på 2 alkaliska AA-batt.
 
Motorola är också på gång med ny version av Defy. Sony Ericssons nya Active är också intressant. Men man bör vänta tills tester och recensioner av dom kommit ut för att försäkra sig att GPS-chipset i dessa är bra. Swedroid brukar testa GPS på Android-lurar.

Vad gäller skillnad mellan iPhone och Android i app-utbudet. Ingen aning! Man måste ha itunes för att kolla appar till iPhone. En fördel med Android är att det finns många duktiga app-utvecklare som har utvecklat kart-appar på egen hand och som har blivit populärt. Några av dem är:

Locus Free eller Pro
Orux Maps

Androzic (stöder kartor från OziExplorer)
OziExplorer (beta)

Viewranger som jag har nämnt flera ggr nu finns till både iPhone, Android och även Symbian. Man kan köpa svenska terrängskartor i appen eller via VR:s sajt.

Jag förlitar inte helt på mobilen men den fungerar utmärkt som ett komplement till papperskarta och kompass :)
 
......

Jag förlitar inte helt på mobilen men den fungerar utmärkt som ett komplement till papperskarta och kompass :)

+1 som det heter...

Om man inte anser sig ha behov av en "riktig" GPS utan mest vill ha ett sätt att se var man är om dimman ligger tät så är, för mig i alla fall, en smartmobil av något slag med en gratis app och karta helt tillräckligt. Skit samma om det tar 5 minuter att få en position. Man ska ändå ta det lugnt när man är vilse!

Vill man ha GPSen på hela tiden under en 14-dagars vandring i ösregn så får man naturligtvis välja något annat.

Tack för tipset om Ozi för Android. Det hade jag missat. Jag har fullversionen för PC så det ska bli intressant att testa!
 
Jag gillar också Viewranger och har använt det flitigt det senaste halvåret, både till vardags i skogen och på Sarekvandringen i somras. Det är ett kompetent program som fixar det mesta vad gäller att hantera punkter, rutter, mätningar osv. Jag tycker sånt känns smidigare i telefonens gränssnitt med högupplöst pekskärm än på den 60csx jag annars använder.

Strömförsörjningen är som sagt mobilernas akilleshäl i sammanhanget, utbytbart batteri är ovärderligt! Jag har ett knippe billiga (ca 50 kr/st) extrabatterier från Ebay som fungerar lika bra som orginalet. Kanske går det att hitta lösningar med laddare/powerbanks också, men det kan väl aldrig bli lika effektivt och driftsäkert.

Eftersom jag vill att mobilen ska kunna ersätta både gps och kompaktkamera, och dessutom kunna E-posta och ladda upp bilder direkt från min systemkamera (USB-otg) är Nokia N8 ett givet val. Den hade förstås gärna fått vara vattentät också, men det har inte känts särskilt begränsande att ha den i påsen när det varit risigt väder, pekskärmen funkar i ala fall bra genom plasten.

Per

N8 och Viewranger i Rapadalen:
 

Bilagor

  • 640.jpg
    640.jpg
    259.6 KB · Visningar: 2,551
Det framgick ju inte jättetydligt i första inläggen men nu vet man. Jag skulle nog satsa mina pengar på en Sony E Active. Jag gillar min X10 mini, helt suveränt format och mycket kompetent när man petat in de appar man behöver. Jag kör Wisepilot bilnavigering och det funkar kanonbra. Hade en speciell garmin bil-GPS innan och visst saknar jag stor skärm och möjlighet att ha Friluftskartan när man är på "offroad" äventyr men tillräckligt bra och den är alltid med.

OBS! Kolla om man kan byta batteri på Active på enkelt sätt. Tror inte det går i X10 mini i alla fall.

Vill man ha GPSen på hela tiden under en 14-dagars vandring i ösregn så får man naturligtvis välja något annat.
 
Vilken mobil?

Hej. Som flera redan skrivit så spelar det nog inte så stor roll vilken telefonmodell man använder. Jag använder GPS:erna för långa skogsvandringar , båtnavigator och bilnavigator.
De senaste fem åren har jag helt skippat mina Garmin GPS:er och använt smartphones med mycket bra resultat. Har aldrig märkt av att dom inte skulle tåla lite fukt - man behöver ju inte låta dom ligga ute i spöregnet i onödan.
Satellitmottagningen är helt överlägsen Garmins GPS:er, åtminstone de jag använt. Jag kan nu sitta nästan var som helst inomhus och få mottagning och även i täta skogar. Och fort går det! Det klarar inte min Garmin Legend av. Jag förstår inte de som misstror telefonerna. Har ni överhuvudtaget provat en sådan?

Batterifrågan löses enkelt med att ha ett externt batteripack med USB-ingång och ett antal batterier - och kör i flygplansläge. Gäller även för iPhone.
Jag använder Fugawi i hemmadatorn sedan många år och Pathaway i min Windows Mobiletelefon samt i iPaden. Funkar perfekt!
Jag har massor med egna inscannade kartor, BSB-sjökort, lantmäteriets .rik-kartor, flygbilder (ortofotokartor) och alltihopa kan jag använda i telefonen och paddan. Superbra. Om jag är inom 3G-avstånd kan jag självklart ställa in så att jag tankar hem "internetkartor" också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
matsd_sssk.se GPS i GSM-telefonen! Navigering 0
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
Brannmark Frilufts karta till Magellan Meridian Color? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.