Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx

Hej,

min Geko 201 har gett upp (klarar inte av att fixa 2010-buggen). Efter en dels läsande tycker jag mig ha hittat 2 alternativ. Dakota 20 och Vista HCX. Jag har lite svårt att välja.

Användningsområdet är fjällen men det kan väl tänkas lite grand i skogen hemmavid. Men det är inte prioritet. Jag brukar bara slå på när jag vill ha position, batteritid brukar sällan vara ett problem. Med fri himmel som det oftast är brukar det inte vara svårt att hitta satelliter.

Främst vill jag ha den som säkerhet. Kompass, klocka och karta är huvudspåret för navigering. Alltså behöver jag egentligen bara kartkoordinater. Jag förutsätter att båda kan visa allt i koordinatväg/kartdatum mm. Jag har en del kartor med RT90 och inte det nya systemet som gäller numer i fjällen så det måste funka även med RT90.

Har man någon nytta av de förladdade kartorna som ska finnas i? Jag är inte så intresserad att spender 1000:- för 50x50 km (Garmin Friluftskartan Prime). Kan man lägga in inscannade bilder av ex. fjällkartor? Finns det mindre kostsamma alternativ?

Höjdmätning tycker jag är bra.

Det verkar finnas linux varianter för att editera/hantera waypoints för båda. Stämmer det?

Dakotan utger sig för att vara "rugged" för hårdare användning. Jag tycker det verkar vara mycket elektronik i den (touchscreen t.ex.). Har någon några erfarenheter?

Dakotan är ju nyare än Vista som har några år på nacken (tror jag), det får mig att tro att Dakotan kanske är lite bättre i sin GPS-funktionalitet, är det någon som vet något?

Tja, det är väl vad jag funderar på. Finns det någon annan som jag kanske borde tittat närmare på?

Peter P.
 
Eftersom du bara vill ha koordinater så är allt med inbyggd karta overkill, personligen så ger en så liten display (jämfört med en hel karta) ingen som helst överblick, så köp den enklaste, du sparar en peng till annat bra att ha.
Om man kan se koordinaterna på dessa modeller har jag ingen aning om, det borde gå.
 
Vista HCx kostar 1772 inkl moms men plus frakt på Pixmania (och vill du bara ha koordinater utan höjmätare finns det någon väldigt simpel etrex för 800 spänn).

Dakotan är nog rätt mycket dyrare än båda dessa. Har ingen erfarenhet av den men gillar inte touchscreen.

Om jämför dessa två ska du kontrollera hur bra skärmen är i solljus.
 
Jag har båda dessa och för din del tror jag mest på Etrex pgav batteritiden, ligger väl på 20 tim.
En gps med touchskärm drar mer batteri.
 
Vista HCx är kanon och batteritiden är outstanding. Stoppade precis i nickelmetallhydrid som utlovar 7x driftstid men tvivlar på 7 x 20-25 timmar. Nog har jag sneglat på nyare GPS:er med högre upplösning på skärmen men än så länge avskräcker den kortare batteritiden. Den är ganska liten och kompakt också.
 
Vista HCx är kanon och batteritiden är outstanding. Stoppade precis i nickelmetallhydrid som utlovar 7x driftstid men tvivlar på 7 x 20-25 timmar. Nog har jag sneglat på nyare GPS:er med högre upplösning på skärmen men än så länge avskräcker den kortare batteritiden. Den är ganska liten och kompakt också.

Med Energizer litium får jag 40 timmar med avstängd skärmbelysning på en Legend HCx.
Där utlovas också 7 x normaldrifttid i reklamen, men det beror på vad det är för förbrukare.
Kanske med digitalkameror. En Vista HCx borde få ungefär samma drifttid.

Vad är nickelmetallhydrid? Vilket märke? vad kostar dom?
 
Jag är bortrest en vecka i jobb men det är Philips-batterier. Kan återkomma senare. Antar att du noterat att du kan ställa in GPS:en efter i mitt fall tre olika batterityper. Inte för att jag alls tror på 7 ggr batteritiden men dubbla borde man enkelt få ut annars ska jag ha mina 99 kr för fyrpack tillbaka.

Edit:
Fel av mig, det var Litium. Kanske samma som du har: http://www.philips.se/c/batterier-och-ficklampor/lithium-aa-fr6lb4a_10/prd/ 40 timmar låter uselt i så fall. Hade du GPS inställd på Litium som batterityp?

philips-lithium-ultra-aa-4-pack-lr6-6294-p.jpg


Vad är nickelmetallhydrid? Vilket märke? vad kostar dom?
 
Jag hittade batteritiden på geko201 som jag haft tidigare och den ligger på 12 timmar vilket har räckt mer än väl för en fjällvandring på 12-13 dagar i vart fall.

Storleksmässigt har vista och dakota i stort sett samma mått. Dakotan något kortare och smalare men något tjockare. Dakotan väger nååååågra gram mindre.

Jag kommer aldrig att överge karta/kompass men med tiden kommer säkert GPSen innehålla karta även för mig. Helt utvecklingsfientlig och keep-it-simple-taliban behöver man ju inte vara. :)

Prismässigt ligger de tillärckligt nära varandra för att det ska vara hugget som stucket, och lagom i pris för vad jag vill ge.

Jag har båda dessa och för din del tror jag mest på Etrex pgav batteritiden, ligger väl på 20 tim.
En gps med touchskärm drar mer batteri.

Upplever du Dakotan som mer eller mindre ömtålig?

Tackar alla för input!
Peter
 
Tack för svaret

Jag är bortrest en vecka i jobb men det är Philips-batterier. Kan återkomma senare. Antar att du noterat att du kan ställa in GPS:en efter i mitt fall tre olika batterityper. Inte för att jag alls tror på 7 ggr batteritiden men dubbla borde man enkelt få ut annars ska jag ha mina 99 kr för fyrpack tillbaka.

Edit:
Fel av mig, det var Litium. Kanske samma som du har: http://www.philips.se/c/batterier-och-ficklampor/lithium-aa-fr6lb4a_10/prd/ 40 timmar låter uselt i så fall. Hade du GPS inställd på Litium som batterityp?

philips-lithium-ultra-aa-4-pack-lr6-6294-p.jpg

Jag är nöjd med 40 timmar och konstigt nog har jag hittat ett bra pris på Energizer Litium på Teknikmagasinet. Sist tror jag betalade 70 lr för ett 4-pack. Ja jag har GPS:en inställd på Litium. Men jag är ganska säker på att det bara är ett sätt att matcha "batteri kvar" - visningen till använd batterityp. När litiumbatterier visas som slut, ändrar jag inställningen till "Nimh" och då visar GPS:en fullt igen. Men jag vet att batterierna är i stort sett tomma och när litum dyker, går det fort.

Till trådskaparen: Jag tror att Dakotan är en modernare GPS, Etrex-modellerna har funnits länge. Jag är mycket nöjd med min Etrex Legend HCx (utan höjdmätare och elektronisk kompass som modell Vista har). Jag tror att det är bäst att klämma och känna på bägge. Framför allt jämföra tryckskärm med knappar. Och sist men inte minst kolla skärmen i starkt solljus.

Lycka till med inköpet!
 
Det där med 7 gånger längre driftid är i jmf mot ett kolluftpapper whatever crap batteri från 70 talets Kina.

Mot ett alkaliskt kanske man får ut det dubbla - speciellt i kyla.

Mest fördel har dom här cellerna i kombination med strömkrävande utrustning och kyla - typ kamera.

Men Lithium är värt det - dom väger inget heller och har lång lagringstid.

Tänk dock bara på att om man inte kan ställa in utrustningens batteri indikator till denna batterikemis urladdningskurva så har man fulla staplar och sen tvärdöd utrustning.
 
Den är nog lika ömtålig som övriga vildmarksgps:er, dock så blir etrex gummilist runtom lite slapp i solljus.

På min första Etrex (Legend C) verkade det som om limmet under gummilisten började flyta mer och mer, och det kröp fram kladd. Fick skicka in den till Garmin. Kom tillbaks OK. Sen dess inga problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
mikaelbe Kommer inte ur geocaching-profilen Garmin Dakota Navigering 4
mange s MTB + Garmin Dakota 10? Navigering 1
Kustridaren Garmin Dakota Navigering 9
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...