GPRS-GPS Tracker TR151

En GPS tracker har kanske inte så mycket med navigering att göra, men jag kan föreställa mig många nyttiga och roliga funktioner med denna apparat.

Den är primärt gjort för att stöldskydda fordon så som båt, bil, vespa/MC, 4-hjuling, släpvagn osv. Man kommunicerar från ett PC-program via GPRS och kan få rapporter direkt på en GoogleMap om var den befinder sig, hastighet, höjd över havet, färdväg mm. Man kan även slå på en mikrofon och avlyssna tjuvernas samtal!

Föregångaren TR-150 kunde endast nås med komplicerade SMS-kommandon, SMS-svaret skulle sedan skrivas av till ett kartprogram eller exporteras direkt till GoogleMap/GoogleEarth.

Kjell&com säljar TR-150 nu för 1499kr
Dustin säljar TR-151 för ca 2100kr..........och den har jag beställt nu. Ska sitta i båten. Batteritid?

Är där någon som känner till denna GPS-tracker och som i så fall vill dela med sig av sina erfarenheter med den? Tips om användningssätt?
 
Batteritid

Hej, jag har inte set något om batteritiden, men ställer man den på att endast reagera med rapport vid rörelse (motion detection) Drar den nog inte mycket. Detsutom kan man strömförse den externt frånn tx MC-batteriet
 
Batteritid

OK, tack! Mycket info där, minsann. jag läste lite för snabbt ditt inlägg och uppfattade det som en fråga.

Alltså: i motion detection - läge: 27.4 dagar. Rör den på sig kan man ställa om läget från programmet för tätare positioneringsrapporter, avlyssning osv. Bra! men extern strömkälla är nog att föredra om sådan finns.
Grabbens Vespa blev stulen och demolerad förra året. Har lust att ställa ut den igen med Tracker monterad för att provocera ny stöld av samma gäng och sedan sätta dit bovjänget ;)

Tack för länkan!
 
Jag har ägt tre hojar i livet sedan 2002. Två av dem har blivit stulna så jag är riktigt sugen på samma sak med extragrejer såsom el i säte och handtag och fjärrutlösning av sprängmedel. Typ. Fast det är kanske att ta i :)
 
Batteritid

Ja, det vore synd om din fina gula Triumf blev stulen, kan förstå dina fantasier!

Jag var nog lite hastig i inläsningen av fakta från FAQ USA:
Det står

SMS_SLEEP (To send out an alarm 2.87 mA 14.35 mW 27.4 days
SMS to inform user while vibration
Only, no SMS will be received)

SMS_parking (To send out an alarm 7.88 mA 39.4 mW 10 days
SMS to inform user while vibration)

och tolkar jag som att Trackern inte kan motta SMS i Sleep-läge, men väl i Parking -läge.
 
Haha, det var min första hoj som stals 2 dagar in på semestern. Fick höra av bekanta i Luleå att "en gul MC" använts i ett postrån i Västberga... Kom tillbaka efter en jäkla lång väntan på teknisk undersökning. Hoj nr 2 var en Yamaha R1 som försvann när jag jobbade utomlands i fyra månader. Säkert garage så ansvarig tror att en litauisk byggfirma inte kunde låta bli när de hade skåpbil och gjorde jobb i garaget under två månaders tid. Nu har jag en KTM som är än mer stöldbegärlig så vi får väl se...
 
Rapport: Håller på att lära mig TR151

Fick min GSAT TR 151 för ett par dagar sedan.
Hade beställt ett SIM-kort innan som jar har registrerat och aktiverat datakommunikationsfunktionerna (GPRS). Detta var enklast att göra på TeliaButik.

Har sedan installerat senaste USB-drivrutiner och firmware för TR151 samt styr-programvaran med kartfunktionen "TR Management Center 2".

Manualerna ha jag skrivit ut, dom fyller en hel A-4 perm! Det tar lite tid att sätta sig in i allt och få tillgång till alla smarta funktioner.

Det hela fungerar dock fint: Sonen lånade bilen i går kväll och hade TR151 i den. Jag kunde hemma se var han körde, hur fort, var han parkerade och hur länge. Slog på Voice-funktionen en stund, men det var för mycket buller i bilen under färdtiden för att riktigt höra vad som sades.

En smart funktion som jag inte har testat än är GEO-fence:
Man sätter upp ett fyrkantigt eller cirkulärt område på kartan och om GPS-trackern kommer utan för dette larmas via SMS. Min hund blir testpilot för detta till sommer, då den går lös på den 11000 kvadratmeter stora tomten och i bland ger sig utanför på egen hand. Nu vänter jag bara på att något snille sätter ihop ett program för iPhone så att positioner visas direkt på telefonens karta!
 
En GPS tracker har kanske inte så mycket med navigering att göra, men jag kan föreställa mig många nyttiga och roliga funktioner med denna apparat.

Den är primärt gjort för att stöldskydda fordon så som båt, bil, vespa/MC, 4-hjuling, släpvagn osv. Man kommunicerar från ett PC-program via GPRS och kan få rapporter direkt på en GoogleMap om var den befinder sig, hastighet, höjd över havet, färdväg mm. Man kan även slå på en mikrofon och avlyssna tjuvernas samtal!

Föregångaren TR-150 kunde endast nås med komplicerade SMS-kommandon, SMS-svaret skulle sedan skrivas av till ett kartprogram eller exporteras direkt till GoogleMap/GoogleEarth.

Kjell&com säljar TR-150 nu för 1499kr
Dustin säljar TR-151 för ca 2100kr..........och den har jag beställt nu. Ska sitta i båten. Batteritid?

Är där någon som känner till denna GPS-tracker och som i så fall vill dela med sig av sina erfarenheter med den? Tips om användningssätt?

Jag kan allt om den där med batteritider och allt du tänkas vilja veta. adda mig på peter_marek_999@hotmail.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
benkeffs Globalsat TR-102 och GPRS Navigering 0
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.