Grova träd

Känner någon till några grova träd i Hälsingland så hör gärna av er, antingen via forumet eller ett litet meddelande via min profil. Helst ska de vara över 2,5 meter i omkrets.

// Björn Olander
 
Senast ändrad:
Röstbo

Tills för bara något år sedan ägde mina föräldrar ett hus i den lilla byn Röstbo (ej att förväxla med Röstebo!) mitt emellan Holmsveden och Kilafors i södra Hälsingland. (På baksidan av samma berg som Norrlandsportens fritidsanläggning.) 50 meter ovanför huset stod en fullständigt makalös gran. Den var kanske inte den högsta jag sett - den var kluven en bit upp och hade två stammar - men det var garanterat den grövsta bamsing jag sett. Jag vill minnas att det inte räckte med tre vuxna män för att nå runt om.
Tyvärr blåste den ner för rätt många år sedan, men när jag var där senast för fyra år sedan, kunde man fortfarande se den mäktiga stubben, även om den började bli rejält anfrätt.
Troligen inget du har glädje av, men man vet aldrig...
Vill du hitta dit så hör av dig för en vägbeskrivning.

HåkanF
 
Känner någon till några grova träd i Hälsingland så hör gärna av er, antingen via forumet eller ett litet meddelande via min profil. Helst ska de vara över 2,5 meter i omkrets.

// Björn Olander

Ska du bygga träkanot? Känner inte till några sådana träd i Hälsingland men väl i Skåne...
 
Ska du bygga träkanot? Känner inte till några sådana träd i Hälsingland men väl i Skåne...

Nej, jag ska inte bygga en kanot... jag ska bara mäta dem och föreviga dem via kameran.
Bara som ett tillägg så finns det en hel del grova träd i Hälsingland, men tanken med den här delen av forumet var att få fler tips - och inte några onödiga kommentarer. :/

Så ni som har tips får vädigt gärna dela med er här!
// Björn Olander
 
Skogens pärlor

Ett sätt att hitta grova träd kan vara att ta hjälp av skogens pärlor på www.svo.se

http://www.svo.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=12524

Där kan du zooma in i kartan till ditt område för att se var det finns nyckelbiotoper, reservat och liknande. Du kan också få en bekrivning av området och utifrån den göra en bedömning om det är sannolikt att det finns grova träd där.

Sen tycker jag att du ska gå in på det lokala Skogsstyrelsekontoret och prata med dem. Kanske finns det någon inventering av grova träd som du kan få ta del av. Annars har de säkert tipps på några stora träd eller bra områden som du kan åka till.

Hoppas att detta svar gav något i alla fall och lycka till i jakten på de stora!

/Ala
 
Fast utan nödvändig bakgrunds info...

Nej, jag ska inte bygga en kanot... jag ska bara mäta dem och föreviga dem via kameran.
Bara som ett tillägg så finns det en hel del grova träd i Hälsingland, men tanken med den här delen av forumet var att få fler tips - och inte några onödiga kommentarer. :/

Så ni som har tips får vädigt gärna dela med er här!
// Björn Olander

... så lär du få "onödiga" kommentarer.
Till j_stellans försvar så måste jag medge att min första reaktion på ditt inlägg var "Varför vill du veta det? Vad ska du ha det trädet till eftersom du är så noga med minimi-måttet?"

Fast nu vet vi ju...................

MVH
O.
 
Björn har dokumenterat ett i en artikel här på Utsidan
http://www.utsidan.se/cldoc/13082.htm


Ja, det råkar vara jag som skrivit den artikeln...
...och minimimåttet har jag satt för att begränsa antalet träd så det inte blir för många att mäta.
...anledningen till att jag annonserar om grova träd i Hälsingland är kanske för att jag bor här och känner inte i dagsläget för att åka till Skåne. Det är Hälsinglands grova träd jag är ute efter!!
 
Ha förståelse...

Kul initiativ Björn. Alla förstår inte din tanke bakom detta med grova träd. Här uppe i Hälsingland förknippas grova träd också med skogshistoria - fäbodbruk, den skogsfinska kolonisationen, suptallar m.m.
Man kan också hitta grova träd i Nya Zeeland, Kalifornien eller Skåne.

Jag skickar några beskrivningar på grova träd i Hälsingland via e-post till dig.