Nybörjartips tack!

Ska åka o jobba i svenska fjällen i vinter o tänkte då lära mig åka bräda.
Skulle nu vilja ha tips o råd om allt vad gäller klädköp, märken, sajter och typ av bräda för just nybörjare.

Tack på förhand!
Johanna
 
Brädåkare

Satsa på en "Normal" bräda (freestyle) som går ungefär lill axeln. Bootsen bör vara hyfsat styva med bra hälgrepp, men det verkar som om de flesta märken gör bra grejer nu för tiden, så jag skulle inte tro att du behöver köpa Burton för att bli nöjd. har själv en Salomon 166 som jag är helnöjd med...
Och framför allt; ge inte upp efter några dagar, utan trilla en massa och efter en vecka ska du se att du har hur roligt som helst!
 
Tack!

Tack för ditt svar. Det är just tålamodet som är min svaga sida men ska försöka att inte ge upp på en gång...
Har jag väl lärt mig så blir det ju en så mkt roligare vinter!
 
Yo!

Se till att satsa mest pengar på bootsen, köp gärna förra årets prylar.. Mer för pengarna. Det finns dammodeller av Northwave och Burtons boots men det är inte så noga.. köp bräda efter hur mkt du väger, inte hur lång du är! Sök efter "snowboard faq" och läs. Flow bindingar är ett alternativ numera.. Lycka till,

en kompis köpte ett korre (komplett) idag för 5500 spänn, Allian Team 02 bräda, Burton Mission 03, Northwave Freedom bots 03or allt detta för 5500,

Billigare bindingar och boots = förra årets så hade det landat på 4400´men han ska ju iofs till Badgastein i 5 månader, inte värt att snåla..
 
Om du vill lära dig utan lärare är mitt tipps:

Lär dig att kasa först: Sitt med näsan ner mot backen och brädan vinkelrät mot dit du ska. Sen ställer du dig upp och "kasar" framåt. Genom att minska vinkeln mellan brädan och snön, ökar du hastigheten och vice versa. Se till bara att du inte släpper ner tåkanten så mycket att den har kontakt med snön för då kan den "fastna" viket gör att du kastas framåt.

När du behärskar detta kan du pröva att flytta vikten mellan höger och vänster fot. Förhoppningsvis resulterar detta i (förutsatt att näsan din fortfarande pekar mot dalen) att då du flyttar din vikt mot vänster fot, att vänster tip pekar ner mot dalen och vice versa. När du lärt dig detta är det bara att fortsätta på egen hand och ganska snart har du lärt dig att åka bräda!

Hoppas du ni inte ser detta som ett besserwisserinlägg, det var så här jag lärde mina kompisar åka bräda. Det hela handlar om att flytta sin vikt och veta var man har den också...

Hoppas det går bra för dig!
mvh/samme
 
Satsa även på bra bindningar typ Drake.. sen är det bara ut i backen. Sammes tips är bra. Var beredd på ajaj Aj i ändalykten i början, men efter ett par dagar borde du kunna åka "hyfsat". Sen går det av bara farten! När du kommit så långt kan du ju kanske hyra eller låna ett par olika brädor och testa vad som passar. Själv köpte jag för ett tag sen en, endast något begad Atlantis för 1000 spänn av en fd landslagsåkare, så har man tur eller kontakter kan man göra en del fynd.

Lycka till!

Dave
 
Min erfarenhet är att vilket märke utrustningen har inte spelar någon större roll. De flesta märken har samma typ av grejor och det gäller bara att hitta vad som passar bäst. Då menar jag bredden, längden och styvheten i brädan. Och givetvis ska ju pjucken vara sköna. Jag har ett par workshop dojjor som funkar hyfsat. Det är inte det dyraste men det passar mina behov... Komfort är allt!

Pröva hyr i lite olika konstellationer och kom fram till vad som passar dig bäst. För min del gäller breeeeeda brädor, dels för att jag har stora fötter och dels för att jag åker mycket i lössnö.

återigen lycka till!
/samme
 
Lyssna på samme, han vet :) Kasningstipset kan nog vara värt att testa. Ett tillägg kan vara att inte börja i alltför flacka backar. De flesta nybörjare håller till i barnbackar eller andra väldigt flacka backar vilket jag tycker gör det svårare att lära sig. I flacka backar är det lätt att tappa greppet med kanterna om man är ovan och brädan börjar då gå på tvären. Det som då alltid händer är att man hugger i kanten medan brädan fortfarande "står snett" och då får man en liten flygtur. Börja istället i en lite brantare backe (kanske inte de brantaste) då tvingas du ha i kanterna och sammes kasningsteknik fungerar utmärkt.

lycka till med åkningen!!

/Niklas
 
Onda knän...

Efter tre dagars trillande var jag beredd att ge upp. Men mitt under ett åk lossnade det plötsligt och jag kunde svänga åt båda hållen, trots att det nyss var helt omöjligt. Det gäller att vara envis!

De första dagarna skulle jag rekommendera någon form av vaddering för knäna, mina blev helt blå. Och, som någon påpekade, börja inte i för flacka backar (och inte för branta heller :)) utan våga ha lite fart, annars dröjer det bara längre tid innan svängarna börjar sitta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
minijo Återigen tack (killar) Snowboard 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...