Sydtoppen nyårsafton - tips från dig som vintervandrat?

Du som vintervandrat sydtoppen, eller Kebnekaise överlag vintertid vad har du för tips? Har fått en fixidé att skidra Nikka-Station, för att sedan ta mig upp på toppen via västra leden i bäckmörker med snöskor.

Du som bara behöver noja kan vänligen gå till en annan tråd, jag har redan en mamma det räcker. Däremot tar jag gärna emot tips från dig som utfört en expedition som denna, eller under liknande förhållanden.

Tack på förhand / XO
 
Vet att några klättrare från Stockholm gjort turer/bestigningar den årstiden i Kebnekaiseområdet, men det var ca 40 år sedan.

Skicka PM om du vill ha namn.

Thure
 
Vet att några klättrare från Stockholm gjort turer/bestigningar den årstiden i Kebnekaiseområdet, men det var ca 40 år sedan.

Skicka PM om du vill ha namn.

Thure

Oj, ja det var onekligen en lång tid sedan. Mycket har ju hunnit förändrats sedan dess, nog för att många element säkert är korrekta även i dag. Vi ser vad det ramlar in här i tråden, först :) Tack.
 
Västra leden ser kartmässigt vansklig ut ur lavinsynpunkt, särskilt i mörker. Kan en tanke vara att ta sig till Singi o sen upp för passet (glömt vad det heter) västerifrån?
 
Durlings led via Singivagge.
Inget pass men rätt jämn lutning innan man går på Västra leden i "Kaffedalen" därefter brantare.

Var menar du att det är lavinfara?

Thure
 
Väldigt härlig grej du ska göra, skall verkligen följa den här tråden.
Lite frågor:
Skall turen fortsätta sedan, eller kommer du endast vara ute några dagar? Hur mycket packning skall du ha med dig?
Vad har du för tidigare erfarenheter av vinterturer?
Jag har varit upp på sydtoppen vinter, men det var i början på april. Jag tog östra leden med guide. Vi gick på skidor med stighudar, är det något som du funderat på?
Det ger ett helt otroligt fäste. Jag har också varit upp på lite lättare toppar i Sarek Februari månad, och då med skidor och även med stegjärn då det var hård skare och brant. Jag skulle nog aldrig personligen välja snöskor framför skidor, väldigt mycket smidigare att ta sig ner med skidorna och det ger ett otroligt fäste om du har breda bra stighudar. När det blir för brant får man göra lappvändningar och åka på skrå.
Tänker du ta med all packning upp på toppen?
Jag bifogar en länk till min senaste tur i Sarek, då gjorde jag två toppturer.
https://m.youtube.com/watch?v=mlv7A-ZLRnE&t=388s
 
Kul planer! Jag har inte varit där under månaderna december/januari, men har varit uppe på toppen senare när det blivit lite ljusare. Här är mina reflektioner, för vad det är värt:

Om du känner dig bekväm med att gå en (väldigt enkel) via ferrata, och korsa en glaciär, skulle jag verkligen rekommendera östra leden framför den västra. Kortare och trevligare.

Likaså skulle jag rekommendera skidor + stegjärn för de brantaste partierna över snöskor. Du kommer vara väldigt glad åt skidorna på nervägen.

Det är omöjligt att säga hur förhållandena kommer vara, så man måste vara beredd att ändra planen. Det kan vara omöjlig snöstorm eller lavinfara som gör att man måste avvakta eller dra om rutten. Snöförhållandena kan göra det lättare/svårare att ta sig fram med skidor/snöskor...

Lycka till! :D
 
Västra leden ser kartmässigt vansklig ut ur lavinsynpunkt, särskilt i mörker. Kan en tanke vara att ta sig till Singi o sen upp för passet (glömt vad det heter) västerifrån?

Problemet är väl första sträckan hela vägen upp till Tuolpa, gällande lavinrisk kan jag tänka mig. Funderingar har funnits kring Durlings led, men har ingen lust att skidra den omväg det nu blir. E.v beroende på lavinrisk kanske det blir tvunget.

Väldigt härlig grej du ska göra, skall verkligen följa den här tråden.
Lite frågor:
Skall turen fortsätta sedan, eller kommer du endast vara ute några dagar? Hur mycket packning skall du ha med dig?
Vad har du för tidigare erfarenheter av vinterturer?
Jag har varit upp på sydtoppen vinter, men det var i början på april. Jag tog östra leden med guide. Vi gick på skidor med stighudar, är det något som du funderat på?
Det ger ett helt otroligt fäste. Jag har också varit upp på lite lättare toppar i Sarek Februari månad, och då med skidor och även med stegjärn då det var hård skare och brant. Jag skulle nog aldrig personligen välja snöskor framför skidor, väldigt mycket smidigare att ta sig ner med skidorna och det ger ett otroligt fäste om du har breda bra stighudar. När det blir för brant får man göra lappvändningar och åka på skrå.
Tänker du ta med all packning upp på toppen?
Jag bifogar en länk till min senaste tur i Sarek, då gjorde jag två toppturer.
https://m.youtube.com/watch?v=mlv7A-ZLRnE&t=388s

Turen ska vara så snabb det bara är möjligt och med så lite packning som behövs. Har noll erfarenhet av turer som denna vintertid, dock är jag född och uppvuxen i Tornedalen och Kiruna så snö, kyla etc förstår jag mig på. Däremot är fjällen en annan boll givetvis.

Har tänkt tanken med skidor, men vill inte behöva köpa något jag absolut inte behöver, så snöskor blir det. Fina videoklipp!

Den viktigaste frågan är väl ändå om du (ni?) kommer att medföra en flaska champgne och kanske en liten hummer? ;)

Haha det hade varit något, dukat upp ett litet nyårsbord inne i toppstugan.

Kul planer! Jag har inte varit där under månaderna december/januari, men har varit uppe på toppen senare när det blivit lite ljusare. Här är mina reflektioner, för vad det är värt:

Om du känner dig bekväm med att gå en (väldigt enkel) via ferrata, och korsa en glaciär, skulle jag verkligen rekommendera östra leden framför den västra. Kortare och trevligare.

Likaså skulle jag rekommendera skidor + stegjärn för de brantaste partierna över snöskor. Du kommer vara väldigt glad åt skidorna på nervägen.

Det är omöjligt att säga hur förhållandena kommer vara, så man måste vara beredd att ändra planen. Det kan vara omöjlig snöstorm eller lavinfara som gör att man måste avvakta eller dra om rutten. Snöförhållandena kan göra det lättare/svårare att ta sig fram med skidor/snöskor...

Lycka till! :D

Tack för din input, dock går jag inte östra leden då jag anser den som fusk. Som jag skrev ovan, vill helst undvika att köpa något, men får se hur det blir. Absolut, får väder, vind och andra förhållanden närmare i tid visa sig om det ens är möjligt. Jag har ingen stress, kommer förhoppningsvis fler år om inte annat.
 
Pulsat upp o ner västra leden i början av april en gång utan skidor o snöskor, var i lumpen och vi ställde av vita blixten där kittelbäcken börjar klättra uppåt. Vi var ju en stor grupp så blev en väl upptrampad stig som nog var jämförbar med att gå med snöskor men det var drygt ändå, tror det tog ca 12 h ink en långlunch på platån under toppen. Nu hade vi superväder så det var en minnesvärd dag ändå men att göra samma sak i januari hade varit seriöst jobbigt.

Toppturat på skidor i området några gånger och skulle inte beskriva västra leden som speciellt lavinfarlig. Visst räcker lutningen för att starta en lavin på några ställen och du är utsatt för ras uppifrån nere i kittelbäcken men östra leden och ffa inledningen uppför jökelbäcken är värre ur lavinsynpunkt.

Varför tycker du östra leden skulle vara fusk, tänk på att via ferratan snöar över och att guiderna på stationen därför kompletterar med fasta rep när de öppnar i mitten av feb. Har spårat upp innan de fasta repen var på plats en gång och det är ju inte svårt men rätt spännande.

Är du inte hyfsad skidalpinist låter det mest jobbigt med snöskor men jag är starkt jävig i den frågan. (Jag tycker det alltid är bäst med skidor för att jag just är rätt bra på det;-) )

Så ska du ändå ut så ladda för whiteout och mörker med en pannlampa med låång batteritid och GPS. Ta med ett lätt kök och en sovsäck upp så kan ni sitta en natt i tuppstugan om det skulle dra ut på tiden eller smälta mer snö.

Tajmar ni ett högtryck med klart o vindstilla väder, mån- och eller norrsken (och förbannat kallt nere i dalen) kan det bli en fin och annorlunda upplevelse. .
Men att det blir rätt pissigt väder och därav ett minst sagt kärvt projekt är högst sannolikt, bättre odds senare men det vet du ju.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Unnah Sydtoppen Fjällvandring 5
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
Brundin Tidsåtgång, Sydtoppen - Svartasjön Fjällvandring 13
Hedstigen Singistugorna - Sydtoppen på en dag? Fjällvandring 9
ErikBergm Är det möjligt att skråa Svarta toppen i Sarek över till Sydtoppen Sarektjåhkkå? Fjällvandring 9
Joppert Malmö <---> Sydtoppen Fjällvandring 4
plaskdaja Tidsåtgång Sydtoppen-Nordtoppen ? Fjällvandring 2
Cederqvist Sydtoppen ToR Fjällvandring 4
Waster Kebnekaise sydtoppen, omarkerad led/sommarled Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...