Montera bindningar

Halloj

Jag ska skruva på mina nya bindningar och är lite förundrad över hur små marginaler det är på gängorna på brädan. Ena uppsättningen skruvar får jag ner två varv i gängorna, den andra uppsättningen går ner 3.5 varv, sen bottnar skruvarna!

Vet nån om det räcker med 2 varv ner i gängorna? Eller ska jag försöka hitta några skruvar som är mittemellan långa mellan dom jag har?

Tacksam för tips!
/Anders
 
Nån gång har jag fått lära mej att det är dom tre första gängvarven som tar upp all belastning. Två varv låter inte speciellt tryggt tycker jag. Tänk på vad som händer om brädans gänga går sönder :eek:(( Skaffa nya skruvar eller kapa dom du har, ev lägg en bricka som distans (om det går).
 
Jo lite mer skall du ha

Fixa längre skruvar. Köp sånna som har låsflänsar på baksidan av huvudet så att de inte gängar upp sig. Använd inte brickor, då får du så höga skruvhuvven under dojjan så att du kan "böjja" foten över dom och då blir det lite knöligt. Man kan ju använda låsbricka istället för skruvhuvven med låsflänsar men de är inte lika bra samt att då blir skruvarna högre. Kolla i snowboardaffärer efter bra skruvar.

Tjacka skruvar som är rätt långa men var försiktig när du skruvar i för det finns inget skydd mot att skruva dem rakt igenom. Om de är för långa så fila ner dom tills de passar. Du märker att det buktar aningen på belagsidan när de är för långa. Då blir det filen.

Jag brukar köra LocTite (gängklister) för att få skruvarna att sitta. Efterdra skruvarna efter en tre fyra åk sen du har monterat bindningarna. Och om du åker på hårt underlag så får du nästan alltid efterdra för när det är hårt så skakar skruvarna ut nästan på en gång.

Ha alltid en skruvmejsel med dig så att du kan laga bindningarna.

Bla, bla, bla... Här gick man loss ordentligt.

Stalle
 
Danke

Tack för tipsen! Det fixade sig med kortare och längre (!) skruvar och sen loctite. Upptäckte att att bindningarnas höjd skiljde ca 1 mm, därav problemet med olika längd på skruvarna...

Det fungerade finfint när jag var körde pow i helgen!

Anders
 
Hintertux

Var nere pa Hintertux glaciaren i Osterrike under helgen (jobbar nagra veckor i Nurnberg). Det hade kommit 20cm powpow pa fredan, sa det var inte helt fel! Ahh...

/A
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...