Auto-omtypning i Orogon 550t

Auto-omtypning i Oregon 550t

Efter ett antal år med först Silva Multinavigator och sedan Magellan Explorist XL, så har jag nu införskaffat en Garmin Oregon 550t med FripoV2 Götaland, Prime 8E + 9D + 9E samt City navigator 11.

I början körde jag över kartorna via BaseCamp 3.1.3 och Mapinstall 3.1.4.4 till ett 4GB minneskort. Då såg de överförda kartorna mycket trevliga ut i Oregon 550t, ja nästan lika trevliga färger som Topo+ och MapOnDemand i Explorist XL och på Lantmäteriets terrängkartor. Problemet var att Prime-kartorna inte ville hänga med i överföringen (samt att MapInstall segade ner datorn ordentligt).

Då fick jag rådet från Garmin support att istället överföra kartorna via Mapsource 6.16.3. Förvisso överförs då alla markerade kartor till min Oregon 550t. Problemet är bara att då blir kartorna (FriproV2 och Prime) rejält omtypade i samband med denna överföring och får helt andra färger i Oregon 550t än i MapSource :(. Sålunda blir åkern mörkgrön istället för gul , skogen blir grönbrun istället för grön, vattendrag blir vita istället för blåa och så vidare. Dessa missfärgningar verkar även ha smittat av sig på kartorna i BaseCamp och nya överföringar från MapInstall får samma eländiga utseende.

Någon som har några tips på hur kartorna kan återställas till det gamla trevliga utseendet?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Ett annat problem är att vägarna inte längre syns i FriproV2, City Navigator NT och Recreational Map. Dock finns vägarna åtminstone kvar i City Navigator (fastän de inte syns), då lås på väg fortfarande funkar.

Annars är färgerna fortfarande rätt OK i FriProV2, men katastrofala i Prime-kartorna. Dessutom syns inte namnet fastighetsbeteckningen utan bara själva numret (t.ex. 1:3).
/Niklas
 
Det är tyvärr ett problem att kartorna, speciellt FriPro, visas väldigt olika i olika gpsmodeller.
Det som ser skapligt ut i Mapsource kan se hur konstigt ut som helst i en del gps:er.
Man är nästan tvingad till att lära sig TYP-andets konst.
Lyckligtvis finns det en del bra TYP-filer som vänliga människor gjort. Man kan använda dem rakt av eller använda dem som utgångspunkt för egna modifieringar så att man får kartorna att se ut som man vill ha dem.
Länkar till info:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51495

http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
 
Grejen är ju bara att vid de första överföringarna med BaseCamp (via MapInstall) ,så såg kartorna i min Oregon 550t ungefär lika trevliga ut som på de gör i min PC. Dock fick jag dock inte med alla Prime-kartor. Det var först när jag började överföra kartor via MapSource som problemet med den rejäla autoomtypningen påbörjades. :(

Några funderingar:
1 Samtidigt som jag började använda MapSource för kartöverföringen, så började jag också markera alla delar av FriProV2 Götaland på en gång (bekvämt), istället för att manuellt klicka på varje del (jobbigt och tidskrävande). Samma sak med Prime-kartorna. Är detta förklaringen till autoomtypningen? (Fast jag tycker inte att markeringssättet borde påverka karornas utseende i Oregon 550t).

2 När jag hämtade de 25-siffriga koderna till Prime och klistrade in dem, så är jag inte bombis på att jag kombinerade rätt kod till rätt karta. Dock funkade respektive kod för att aktivera kartan i BaseCamp och MapSource. Risken finns ju att jag t.ex. har klistrat in koden för område 8E på kartan 9D och vice versa. Kan det vara förklaringen till varför överföringen av Prime inte funkar bra i BaseCamp? (Dock funkar överföringen som sådan i MapSource).
/Niklas
 
Grejen är ju bara att vid de första överföringarna med BaseCamp (via MapInstall) ,så såg kartorna i min Oregon 550t ungefär lika trevliga ut som på de gör i min PC. Dock fick jag dock inte med alla Prime-kartor. Det var först när jag började överföra kartor via MapSource som problemet med den rejäla autoomtypningen påbörjades. :(



2 När jag hämtade de 25-siffriga koderna till Prime och klistrade in dem, så är jag inte bombis på att jag kombinerade rätt kod till rätt karta. Dock funkade respektive kod för att aktivera kartan i BaseCamp och MapSource. Risken finns ju att jag t.ex. har klistrat in koden för område 8E på kartan 9D och vice versa. Kan det vara förklaringen till varför överföringen av Prime inte funkar bra i BaseCamp? (Dock funkar överföringen som sådan i MapSource).
/Niklas

Jag har inte fattat hur omtypning funkar.
Men om du har kastat om koderna för dina Primekartor så borde det inte funka alls att skicka kartorna till GPSen med MapSource. När jag hade Friluftskartan Pro (nu har Friluftskartan Pro v2 och använder det färdiga minneskortet) och matade in fel kod efter ett datorbyte så gick inte kartan att skicka till GPSen med MapSource.

Men det är väl bara att prova.
Skapa en system återställningspunkt och redigera i registret om du behärskar detta. Annars avinstallera Primekartorna via Kontrollpanelen och lägg sedan in dom igen med rätt kod till rätt karta.

Per
 
Problemet löst

Nu har jag äntligen fått fason på kartorna i min Oregon 550t. Det visade sig att kartans utseende i Oregon 550t beror till stor del på den valda profilen. Just den marina profilen ger (liksom egna profiler) väldigt konstiga färger på landkartorna. Jag hade tydligen valt en egen profil, vilket alltså var orsaken till mina problem :(

Genom att byta profil till rekreation, så återställeds kartfärgerna i Prime till de ursprungliga färgerna och vägarna på FriPro2, City Navigantor 11 samt Recreational Map återges nu precis som jag vill att de ska åtgerges. Med lite laborerande på avancerade kartinställningar syns nu även de kompletta fastighetsbeteckningarna i Prime. :)
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
sungam Auto Route2004 Navigering 1
Wallan Auto Route 2003 Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...