Grova träd

I Ensjölokarnas naturreservat, Ramsjö

I Ensjölokarnas naturreservat, Ramsjö har då tidigare funnits rejält grova träd, bl a en gran med ca 340 cm omkrets i brösthöjd har jag för mig. Tror dock den blåste av under en storm 2001 på ca 10 m höjd. Senast jag var dit var för ca 10 år sedan.
Hälsar Marianne Persson.
 
Seriöst, det finns rätt många sköna stora träd i Skåne, kan ta dig på en guidad tur om du har vägarna ner. Vissa känner bara vi som bor/bott där till.

JAg gillar också stora träd.

Tack för erbjudandet! Nog kommer jag till Skåne för att titta och dokumentera träd alltid. Men just nu är det så att jag studerar och därför är jag inte speciellt motiverad att åka längre än "hemmatrakterna" sträcker sig i Hälsingland. Det är därför jag "annonserar" om träd i Hälsingland. Tänkte samtidigt svara på ett tidigare inlägg om varför jag måste annonsera efter grova träd. Som svar på detta kan jag hänvisa till det Filip skrev; vissa träd vet bara ett fåtal om.

Vad gäller Mariannes tips så känns den granen vid, främst av far min som är Stefan Olander. DEn granen var mycket riktigt 340 cm i omkrets och blåste olyckligen ned för några år sedan...

Jag tackar så mycket för alla tips jag hittills fått!!
// Björn Olander
 
Där sa du nåt. Har aldrig tänkt på det men enligt Wiki:

Fur, Från Wikipedia

Fur har flera betydelser:
* annat namn på Tall
* en ö i Danmark, se Fur (ö)

Från Wiktionary
Substantiv [redigera]

fur
1. trä från tall
Byrån är gjord av finaste fur.

Se även [redigera]
* furu
* fura


Är det skilnad på fur och tall? Jag har altid sett det som tall = i skogen, fur = i bordskivan. Har jag fel?
 
Det finns ... eller åtminstone fanns (har inte kollat på några år) .. flera större äldre tallar i skogarna.

En som helt enkelt och utan krusiduller benämndes "storfura" står eller stod i Kilafors ... närmare bestämt i skogen ovanför Västansjö, Bofara.
Om man åker från Kilafors och mot Hällbo. Passerar först Bofarasjön och sedan även den del som heter Lotviken (står en skylt till höger mot Kolämnet) och sedan tar första avtagsvägen till vänster mot Västansjö. Fortsätter fram till avtagsvägen mot Raman men åker rakt fram mot själva byn Västansjö. Efter en bit kommer man fram till en avtagsväg upp till vänster. Osäker vad det står på skylten eller om det ens finns någn skylt ... möjligen Rödtjärn. Det är vägen som går upp förbi det gamla ullspinneriet. Fortsätt vägen en bra bit. Den följer Gällsån en bit. Efter , uppskattningsvis, en fyra kilometer så finns en stig in till höger mot Rödtjärn. Den har tidigare varit försedd med en liten skylt ... åtminstone tidvis .... men kolla med en karta. Om du i stället går upp på andra sidan vägen ... har varit kalhygge för ganska många år sedan vilket syns på att det är blandskog ... och fortsätter upp på höjden, några hundra meter, så stod/står en stor och grov tall. Kommer inte ihåg omkretsen men det fordrades flera persoenr för att räcka runt.
En kurios sak är att det finns några initialer inhuggna 2,5 - 3 meter upp på stammen. Det var kolvedshuggare som stod på skidorna och högg in dem under en mycket snörik vinter någon gång kring 1915 - 1920.
Min morfar var en av dem.
Vill du ha en bättre beskrivning så hör av dig.

Det finns också några gamla och grova tallar i naturreservatet på Kölberg. Om du åker från Kilafors (utgå alltid från metropolen :) ) ... söderut förbi Sibo och Lilltjära. Ta av mot Holmsveden. Passera Myckelängerne och när vägen går upp i stigningen upp i skogen så finns en väg till höger skyltat Hammarsbovägen . Jag har tyvärr ingen riktigt bra vägbeskrivning men efter att ha svängt under järnvägen och åkt ett stycke till så finns naturreservatet med helt orörd gammelskog. Här finns flera grova gammelfuror.
 

clindh

Forumvärd
En som helt enkelt och utan krusiduller benämndes "storfura" står eller stod i Kilafors ... närmare bestämt i skogen ovanför Västansjö, Bofara.
Den furan har tyvärr fallit, men finns kvar att betrakta - man har byggt ett litet tak över en bit av den.

Ett tips för att hitta gammal, grov "urskog" - leta upp ställen där det legat fäbodar. Marken där är ofta samägd av en massa människor i en by, med följden att de inte kan bestämma sig om vad som skall göras med den och den får stå orörd. Jag känner till några sådan ställen i trakterna runt Tönsen som jag letat upp mha Generalstabskartan, kontakta mig om du är intresserad. Passa på innan omarronderingen kommer till Hälsingland...
 
Ek

Känner någon till några grova träd i Hälsingland så hör gärna av er, antingen via forumet eller ett litet meddelande via min profil. Helst ska de vara över 2,5 meter i omkrets.

// Björn Olander

I Holmsveden, ca:100-200 meter ifrån kyrkan alldeles intill en liten grusväg finns en mycket grov och vacker ek. Perfekt bildmotiv.
/Ulf Andersson