Ska idka viltvård och har därmed köpt 10 minkfällor

Jag är lite rädd för att du tror att du utövar viltvård men i själv verket gör du naturen en björntjänst. Är själv verkligen ingen expert man anser att man ska anta försiktighetsprincipen när det gäller sådant här. Har du naturvårdverket, biologer etc. med dig eller agerar du helt efter din egen horisont i tron att du gör något gott.

När det gäller utsläppandet av minkarna så är det en gråzon även för mig. Enligt dig så dog de flesta och det är tråkigt? Varför dog de? Kan det ha berott på att de aldrig varit i frihet tidigare och blev helt stressade av det? I de fall det skett så drabbar det företagen förståss. Denne tycker jag inte det minsta synd om. Men däremot minkarna. Kriminellt javisst men ibland är sånt nödvändigt för att förändra samhället till det bättre. För vad ville djurrättsaktivisterna uppnå? Jo, framför allt mediapuplicitet om det inte är försvarbart att föda upp djur för att sedan slakta dem för några damer ska vara tjusiga på Bibloteksgatan.

Det jag utövar är viltvård.
Varför skulle minken annars vara jaktbar året om?
Naturligtvis är detta ett resultat av minkens skador.

Jag skrev inte att de flesta dog utan jag skrev att många dog.
Till skillnad från dig tycker jag faktiskt även synd om de enskilda människor som blev drabbade av dessa sabotage.Jag tycker inte att det var rätt att förstöra någons företag därför att några huliganer har en avikande syn på saker och ting.
Jag har aldrig varit speciellt förtjust i dessa minkerier heller men jag accepterar dessa då de har framkommit på ett demokratiskt vis.
Jag anser mig nu ha svarat klart ang detta med minkfarmandet och vi återgår nu till att prata om viltvård igen som ju är mycket roligare/nyttigare att diskutera.
 
Att mink äter mycket fisk och kräfter är väl allmämt känt och därför inte så populär. Men alla djur har har sin plats i det ekologiska systemet eller menar några här att skaparen av moder gjord glömde minkens uppgifter, att den är helt onödig och bör tas bort. Alltså ungefär samma argument som brukar höras om vargen: att den tillför inget.

Sen anser jag tvärtemot dig Robwah att det var klockrent att släppa minkarna fria för 10 år sedan. För du va väl ironisk där? För mig kan det aldrig vara ok att kapitalisera på djur för en helt onödig produkt (för det var väl till pälsar gissar jag)

Måste nog säga emot dig här. Det är inte på grund av att jag anser att den inte har något plats i ekosystemet som jag vill ha bort den. Utan just pga den inte är en del av det naturliga ekosystemet i sverige. Detta gör att minkar tar död på stor del (nästintill allt ) fågelliv i dess närområde samt dess förmåga att förökar sig väldigt snabbt.

Att man inte ska kapitalisera på minkarna genom att ha dem i farmer är en helt annan fråga. Dock tycker jag aldrig att det kan vara rätt att släppa ut djur från farmar så att de förstör den naturliga balansen i vår natur. Det har ju ändå tagit x antal generationer att få den balans vi har och nu anser du alltså att det är bra att ändra den på 10-15 år. Jämför med kaniner i Australien. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaniner_i_Australien En inte helt lysande handling av människan.
 
Det ända rovdjur som vad jag vet jagar mink någorlunda effektivt i Sverige är havsörn. Vi har alldeles för lite hasörn för att kunna reglera minkstammen.
Som jag ser det skulle det "till och med" vara bättre om djurrättsaktevisterna gav minkaran gift än släppte ut dem... I vissa länder är det skottpengar på mink, det borde det kanske vara även vara i sverige som jag ser det.
Fast vi borde även öka straffet för utplantering av signalkräfta och om möjligt utrota den i vissa av vattensystemen. Som jag ser det är signalkräftan värre än minken. Något naturlig självreglerande natur existerar inte och har inte gjort det på väldigt länge. Minken kommer från Amerika men rovdjuren följde inte med över havet. Våra svenska sådana (bortsett från havsörn) verkar inte så intreserade (dessutom så finns både varg och lo knappt i stora delar av minkens utbredningsområde).
Den svenska naturen är ingen vildmark utan en "plantering". Vildmark har det inte funnits på tusen år, och vissa av inplanteringarna har inte varit direkt geniala.
 
Den svenska naturen är ingen vildmark utan en "plantering". Vildmark har det inte funnits på tusen år, och vissa av inplanteringarna har inte varit direkt geniala.

bra skrivit, det är helt enkelt vår skyldighet att stödja med beskattning där det behövs. denna tråden visar på att många jägarehar ett större intresse än att fylla frysen med älgkött. många jägare är duktiga och intresserade av viltvård i ett större perspektiv.. sedan finns det idioter oxå, men säg vilken intressegrupp som inte har sin beskärda del av idioter?
 
Kriminellt javisst men ibland är sånt nödvändigt för att förändra samhället till det bättre.

Det vanliga problemet med det resonemanget är att den som säger så också tar sig rätten att avgöra när. Vad är det som säger att en individ kan avgöra detta? Och framförallt att denna individ har mer rätt än den demokratiska majoriteten?
 
Det vanliga problemet med det resonemanget är att den som säger så också tar sig rätten att avgöra när. Vad är det som säger att en individ kan avgöra detta? Och framförallt att denna individ har mer rätt än den demokratiska majoriteten?

Det aktivisterna förmodligen vill uppnå är ett förbud mot minkfarmar och eftersom politiker inte verkar ha det på agendan kan detta vara ett sätt att få dem att vakna. Jag tycker fortfarande att det är rätt. Aktivisterna har med all säkerhet fått sitt straff och minkfarmaren fått sin ersättning. Men i mitt samhälle hade det redan varit kriminellt att bedriva minkfarm och andra liknande verksamheter där djur far illa för helt onödiga produkter som vi människor inte behöver.

Många här är rejält uppretade på aktivisterna. Men jag kan inte förstå det. Det bryter ju sig inte in för att förstöra för förstörandets skull. Har någon hört om några aktivister som brytit sig in hos en eko bonde för att släppa ut dennes "eko-kor". De har ju som ambition att dra sitt strå till stacken för en bättre värld och är även beredd att ta sitt straff. De gör det på sin fritid helt oavlönat. Jag tycker det är hedervärt.
 
De har ju som ambition att dra sitt strå till stacken för en bättre värld och är även beredd att ta sitt straff. De gör det på sin fritid helt oavlönat. Jag tycker det är hedervärt.

Ja det är säkert jättebra. Men aktivister kommer i olika former. Vi har tex som bryter sig in hos Saab och försöker förstöra Gripen-plan. De är också övertygade om att det de gör är rätt. men det är fortfarande olagligt. Var ska man dra gränsen? är det ok att elda upp lastbilar som transporterar kött? (har ju hänt). sen är det en fallande skala i allt mer kriminalitet där det finns Talibaner i andra änden.

Nej tack för de som ställer sig över lagen. Vill man påverka gör det på ett lagligt sätt.
 
Nej tack för de som ställer sig över lagen. Vill man påverka gör det på ett lagligt sätt.

*suck* jag antar att dom inte har tålamod att skaffa kunskap utbildning och förmåga att påverka inom lagens riktmärke, det är enklare med bultsax.. snabba aktioner ger kortsiktiga resultat, långa aktioner ger långsiktig verkan, satsa på politik eller affärsmässiga alternativ för en långsiktig förändring.
 
De har ju som ambition att dra sitt strå till stacken för en bättre värld och är även beredd att ta sitt straff. De gör det på sin fritid helt oavlönat. Jag tycker det är hedervärt.

är det ok för företagaren som blir utsatt att skjuta en aktivist om denne är bered att ta sitt straff? han gör det inte för att det är kul, han skyddar sin familj och sitt leverbröd, man vet ju inte om de där aktivisterna som är beredda att begå brott som olaga intrång, vandalism med mera kanske vill ofreda företagaren och dennes familj?
 
Ja det är säkert jättebra. Men aktivister kommer i olika former. Vi har tex som bryter sig in hos Saab och försöker förstöra Gripen-plan. De är också övertygade om att det de gör är rätt. men det är fortfarande olagligt. Var ska man dra gränsen? är det ok att elda upp lastbilar som transporterar kött? (har ju hänt). sen är det en fallande skala i allt mer kriminalitet där det finns Talibaner i andra änden.

Nej tack för de som ställer sig över lagen. Vill man påverka gör det på ett lagligt sätt.

Finns ju gråzoner inom det mesta och det ända man kan göra är att bedömma varje enskilt fall om det är ok eller inte.
 
är det ok för företagaren som blir utsatt att skjuta en aktivist om denne är bered att ta sitt straff? han gör det inte för att det är kul, han skyddar sin familj och sitt leverbröd, man vet ju inte om de där aktivisterna som är beredda att begå brott som olaga intrång, vandalism med mera kanske vill ofreda företagaren och dennes familj?

Tycker din vinklig är väl extrem. Nej det självklart inte ok att skjuta någon för att någon släpper ut minkar. Det står inte i propotion till aktivisternas brott. Men visst tycker jag minkfamraren har rätt ett ge dem en snyting.
 
Tycker din vinklig är väl extrem. Nej det självklart inte ok att skjuta någon för att någon släpper ut minkar. Det står inte i propotion till aktivisternas brott. Men visst tycker jag minkfamraren har rätt ett ge dem en snyting.

jag vet att det är en extrem jämförelse men det tenderar att gå åt helvete när man jämkar med rätt och fel..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.