Det kändes kul...

Nu var inte frågan ställd till mig, men vad är "Den brutala verkligheten" för något?

Erik.
Brutal kanske inte var ett bra val av ord, men det skall förstärka ordet "verklighet"

Med verklighet menar jag en annan verklighet än den verklighet som visas via media.
Dom absolut flesta av folket är en produkt av media, det märks även i min närhet.
Orden dom använder är lånade av media.
Fullt förståerligt - var ska dom annars få informationen ifrån?
I storstäder får dom sällan någon information om framför allt jakt än via media.
Städerna har ett underskott på källinformation i detta ämne.

Alla är vi en produkt av vår miljö. t o m vårt tyckande är en produkt av närmiljön.
Även fast vi vill tro att vi har räknat ut det själva

-Ska man förändras ska man byta miljö- då finner man en annan verklighet !
 
Senast ändrad:
Brutal kanske inte var ett bra val av ord, men det skall förstärka ordet "verklighet"

Med verklighet menar jag en annan verklighet än den verklighet som visas via media.
Dom absolut flesta av folket är en produkt av media, det märks även i min närhet.
Orden dom använder är lånade av media.
Fullt förståerligt - var ska dom annars få informationen ifrån?
I storstäder får dom sällan någon information om framför allt jakt än via media.
Städerna har ett underskott på källinformation i detta ämne.

Alla är vi en produkt av vår miljö. t o m vårt tyckande är en produkt av närmiljön.
Även fast vi vill tro att vi har räknat ut det själva

-Ska man förändras ska man byta miljö- då finner man en annan verklighet !

Det verkar ju inte vara bättre med glesbygdens verklighet när ni sitter och skrämmer upp varandra framför brasan. För att senare inte låta era barn gå ut i skogen för att det finns varg i skogen. För i verkligheten finns det inget som visar att det är farligare att gå ut i vargskogen än någon annanstans i Sverige.

Så frågan blir ju vems verklighet som är den sanna.......(det är nu du ska välja det röda eller det gröna pillret)
 
Brutal kanske inte var ett bra val av ord, men det skall förstärka ordet "verklighet"

Med verklighet menar jag en annan verklighet än den verklighet som visas via media.
Dom absolut flesta av folket är en produkt av media, det märks även i min närhet.
Orden dom använder är lånade av media.
Fullt förståerligt - var ska dom annars få informationen ifrån?
I storstäder får dom sällan någon information om framför allt jakt än via media.
Städerna har ett underskott på källinformation i detta ämne.

Alla är vi en produkt av vår miljö. t o m vårt tyckande är en produkt av närmiljön.
Även fast vi vill tro att vi har räknat ut det själva

-Ska man förändras ska man byta miljö- då finner man en annan verklighet !

Ar man intresserad av att observera verkligheten så bör man väl läsa vetenskap inom området? Eller vad är det du egentligen menar med källinformation?

Militären, jägaren, landsbygsnationalisten
 
Det verkar ju inte vara bättre med glesbygdens verklighet när ni sitter och skrämmer upp varandra framför brasan. För att senare inte låta era barn gå ut i skogen för att det finns varg i skogen. För i verkligheten finns det inget som visar att det är farligare att gå ut i vargskogen än någon annanstans i Sverige.

Så frågan blir ju vems verklighet som är den sanna.......(det är nu du ska välja det röda eller det gröna pillret)

Här i glesbygden har vi deltagit i vargjakten, läst tidningarna och läst om rödluvan.
i Den stora staden har ni läst tidningar, läst om rödluvan och......vad har ni gjort sen?
 
Ar man intresserad av att observera verkligheten så bör man väl läsa vetenskap inom området? Eller vad är det du egentligen menar med källinformation?

Militären, jägaren, landsbygsnationalisten

Med "källinformation" menar jag det skall komma från källan, den som var på plats.
Vetenskapen brukar även hänvisa till någon källa. Men ibland brukar dom citera någon
som citerar någon annan osv tills dom glömt källan. (climategate t ex)
 
Med "källinformation" menar jag det skall komma från källan, den som var på plats.
Vetenskapen brukar även hänvisa till någon källa. Men ibland brukar dom citera någon
som citerar någon annan osv tills dom glömt källan. (climategate t ex)

Det låter ungefär som jägare gör... Skillnaden är när vetenskapen upptäcker fel i sina källor tar man bort dem.

- Vargen är jättefarlig för jag vet att många människor dödades av varg tidigare i Sverige. *Saknas stöd i ex. kyrkoböckerna. Även Näcken och trollen dödade många människor i Sverige enligt äldre historier

- Vargen dödade många människor i Ryssland under krigsvintrarna på 40-talet. * Även i detta fall saknas trovärdiga källor. Finns exempel där människor som redan var döda har blivit delvis uppätna av varg men betydligt oftare av hund.

- Vargen tar hundratal av barn i Indien varje år. * Har hänt att barn försvunnit där man misstänker vargen.

Om man bara jämför med vilka skador lösa hundar har orsakat så är vargen väldig snäll. Det borde vara betydligt farligare för barnen att gå till skolan under älgjakten än övrig tid på året...

Jag är uppväckt på "landet". Har växt upp med husdjur som bönder brukar ha. Har varit med på älgjakt, rådjursjakt och småviltsjakt men utan gevär. Har även bott i Stockholm förorter bl.a i Tensta. Vilken brutala verklighet måste man har växt upp i för att förstå att vargen är farlig och måste hållas på en nivå där den överlever på sikt?

/Stellan
 
aktiv - jägare:

Rödluvan och vargen är en saga och inte källinformation. Och ingen dog för utom vargen.

Förövrigt är "Peter och Vargen" också en saga där faktiskt pojken dör. Men det är inte det viktigaste i den sagan utan sensmoralen där är att man inte ska gasta så jävla mycket om faror innan de verkligen är en fara.

Och sist efter som vi i storstaden inte hade samma sagor som ni i landsbygden så är vi mer rädda för arga ankor i sjömanskostym eller sköldpaddor som slås med pinnar än för vargen.
 
aktiv - jägare:

Rödluvan och vargen är en saga och inte källinformation. Och ingen dog för utom vargen.

Förövrigt är "Peter och Vargen" också en saga där faktiskt pojken dör. Men det är inte det viktigaste i den sagan utan sensmoralen där är att man inte ska gasta så jävla mycket om faror innan de verkligen är en fara.

Och sist efter som vi i storstaden inte hade samma sagor som ni i landsbygden så är vi mer rädda för arga ankor i sjömanskostym eller sköldpaddor som slås med pinnar än för vargen.

Det här är typexempel på egenskaper som ni klistrar på jägarna.
Vilken jägare är rädd för varg?
Ni blandar ihop det med någon artikel med en småbarnsmor från nån glesbyggdsby.
-De enda sagor vi läser är dom som står i tidningarna.
Fundera istället på varför det uppstod så negativa sagor om varg...?

jaa..det behövs praktik...helt klart
 
Det här är typexempel på egenskaper som ni klistrar på jägarna.
Vilken jägare är rädd för varg?
Ni blandar ihop det med någon artikel med en småbarnsmor från nån glesbyggdsby.
-De enda sagor vi läser är dom som står i tidningarna.
Fundera istället på varför det uppstod så negativa sagor om varg...?

jaa..det behövs praktik...helt klart

oh det är lätt de saknade kunskap förr liksom nu.
 
jaa..det behövs praktik...helt klart

Förr i världen hade man inte vetenskap. Då baserades all kunskap på anekdoter - vilka i vissa fall stämmer, ofta så leder anekdoter dock till skev verklighetsbild. Därför utvecklas kunskapstakten snabbare och snabbare - för nu kan man på systematiskt sätt hitta och falsifiera sanningar.
 
Förr i världen hade man inte vetenskap. Då baserades all kunskap på anekdoter - vilka i vissa fall stämmer, ofta så leder anekdoter dock till skev verklighetsbild. Därför utvecklas kunskapstakten snabbare och snabbare - för nu kan man på systematiskt sätt hitta och falsifiera sanningar.

Om du öppnar en dagstidning kommer du att upptäcka att falserierna och anekdoterna lever kvar.
Det förutsätter att du kan gå till källmaterialet. Tidningarna står för vår tids sagor.

Det gamla vargsagorna var inte avsedda för att tolkas bokstavligt.
Det gav barnen bara en indikation om vargen var bra eller dålig för människan.
Mors lilla olle -ska heller aldrig tolkas bokstavligt. Men det har hänt att vissa
naturmuppar har gjort det. När jag sitter vid den andra datorn kan jag bifoga bild på ett lik
efter en sådan muppe.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...