Lojakt

...LO- djurstammens tillväxt är faktiskt mer hotad än vargens, som ju ökar med 20% per år.
Lo börjar gå i taket på vissa områden.

Då var det dags för fler pseudoargument. Lär dig skilja på äpple och päron. Tillväxten säger lite om hur hotad en stam. En låg tillväxt är inte samma sak som en svag stam. Inte heller innebär en stark tillväxt att stammen är stark. Jag hoppades att aldrig behöva förklara ett så enkelt samband för en jägare.
 
Då var det dags för fler pseudoargument. Lär dig skilja på äpple och päron. Tillväxten säger lite om hur hotad en stam. En låg tillväxt är inte samma sak som en svag stam. Inte heller innebär en stark tillväxt att stammen är stark. Jag hoppades att aldrig behöva förklara ett så enkelt samband för en jägare.

Beskrivningen var en framtidsprognos som jag hoppades att du skulle förstå.
Tillväxten säger en hel del om hur hotad stammen är.
I södra Sverige finns det dock lediga utrymmen för både varg och lo.
 
Beskrivningen var en framtidsprognos som jag hoppades att du skulle förstå.
Tillväxten säger en hel del om hur hotad stammen är.
I södra Sverige finns det dock lediga utrymmen för både varg och lo.

Att bara titta på tillväxten utan att se till antalet individer eller genetisk sammansättning säger inte mycket om hur livskraftig en stam är. Älgstammen har väl haft en tämligen obefintlig tillväxt de senaste åren utan att någon tror att den är hotad?
 
Det verkar vara jobbigt med den här viltvården... Måste vara ute i skogen tidigt på dagen när det fortfarande är kallt och fuktigt. Verkar även vara jobbigt att offra sina lediga helger och även att ta ut semesterdagar. Det verkar även hända regelbundet att man offra flera dagar av sin lediga tid för att hjälpa till med viltvården och i slutändan blir det inget fällt vilt. Måste kännas hårt att ha ställt upp med så många timmar obetald arbete när det inte blir något resultat med viltvården i slutet. Kan inte kännas lätt att vara jägare när man läser dagens tidningar och ser att ens obetalda arbete inte är uppskattat.

När man läser hur synd det är om dagens jägare och hur mycket de gör för att reglera viltstammarna kan jag inte förstå varför de inte vill ha hjälp. Vargen och lodjuret är duktiga på att reglera viltstammarna på liknade sätt som jägarna gör.Om det är så jobbigt att jaga borde det ses som något väldigt possitivt om ett lodjur tar några rådjur och att man som jägare inte behöver skjuta dem. Med fler lodjur och vargar borde viltstammarna av hjortdjur hålla sig lägre och jägarna borde inte behöva offra så mycket av sin lediga tid. De behöver då inte heller utsätta sina hundar för onödiga faror som vargar och traffik.

/Stellan
 
Det verkar vara jobbigt med den här viltvården... Måste vara ute i skogen tidigt på dagen när det fortfarande är kallt och fuktigt. Verkar även vara jobbigt att offra sina lediga helger och även att ta ut semesterdagar. Det verkar även hända regelbundet att man offra flera dagar av sin lediga tid för att hjälpa till med viltvården och i slutändan blir det inget fällt vilt. Måste kännas hårt att ha ställt upp med så många timmar obetald arbete när det inte blir något resultat med viltvården i slutet. Kan inte kännas lätt att vara jägare när man läser dagens tidningar och ser att ens obetalda arbete inte är uppskattat.

När man läser hur synd det är om dagens jägare och hur mycket de gör för att reglera viltstammarna kan jag inte förstå varför de inte vill ha hjälp. Vargen och lodjuret är duktiga på att reglera viltstammarna på liknade sätt som jägarna gör.Om det är så jobbigt att jaga borde det ses som något väldigt possitivt om ett lodjur tar några rådjur och att man som jägare inte behöver skjuta dem. Med fler lodjur och vargar borde viltstammarna av hjortdjur hålla sig lägre och jägarna borde inte behöva offra så mycket av sin lediga tid. De behöver då inte heller utsätta sina hundar för onödiga faror som vargar och traffik.

/Stellan

Jaa...du är inte ensam om att inte förstå poängen med jakten här på forumet.
Det är därför det är roligt att göra inlägg här.
Jakthatet genomsyrar dom flesta inlägg. Det finns ju jägare även här men dom är lite
vacklande i sitt synsätt, dom vill väl följa med i flockbeteendet i detta forum.

Vad jag förstått så är många här väl skolade i olika ämnen, men när ni läser tidningsartikler
om jakt så lyser jakthatet igenom och ni får svårt att se objektivt på artiklarna utan sväljer
alla utlagda fällor rätt av.
Vissa jaktartiklar är till för att trigga jakthatare...håller ni med?
 
Jaa...du är inte ensam om att inte förstå poängen med jakten här på forumet.
Det är därför det är roligt att göra inlägg här.
Jakthatet genomsyrar dom flesta inlägg. Det finns ju jägare även här men dom är lite
vacklande i sitt synsätt, dom vill väl följa med i flockbeteendet i detta forum.

Vad jag förstått så är många här väl skolade i olika ämnen, men när ni läser tidningsartikler
om jakt så lyser jakthatet igenom och ni får svårt att se objektivt på artiklarna utan sväljer
alla utlagda fällor rätt av.
Vissa jaktartiklar är till för att trigga jakthatare...håller ni med?

Tror att antalet jakthatare här är väldigt litet. Däremot är vi nog många som har en mer nyanserad syn på jakten än dig. (Vilket du verkar uppfatta som ett allmänt jakthat.) Till skillnad från dig gillar tex inte jag all sorts jakt utan förbehåll. En annan skillnad är att jag inte ser jakten som en rättighet utan en förmån.
 
Tror att antalet jakthatare här är väldigt litet. Däremot är vi nog många som har en mer nyanserad syn på jakten än dig. (Vilket du verkar uppfatta som ett allmänt jakthat.) Till skillnad från dig gillar tex inte jag all sorts jakt utan förbehåll. En annan skillnad är att jag inte ser jakten som en rättighet utan en förmån.

Ang nyanser så ser jag alla typer av nyanser i denna tråd.
Alt från
1 "naturen skall sköta sig själv"
2 -skjut inte LO
3 -Skjut Lo - enligt jakttabell


Jakten är en förmån och ännu en rättighet, men den rättigheten kan ju justeras i Bryssel.
I synnerhet om rovdjursfrågan.
Svenska politiker håller en undfallande profil och det skull ju kunna tänkas att dom
kan gå med på att rumphugga jakten även på andra sätt.
EU s makt tycks ju öka hela tiden och dom strävar efter ett enhetligt system över
hela europa. Då tror jag nog inte jakten ryker i första hand utan snarare allemansrätten.
Såvitt jag vet så jagas så det överallt utom i Nederländerna. (statlig jakt)

Men det var väl tolkningen av tidningsartiklarna jag reagerade mot när jag började skriva
i denna tråd.
 
Jaa...du är inte ensam om att inte förstå poängen med jakten här på forumet.
Det är därför det är roligt att göra inlägg här.
Jakthatet genomsyrar dom flesta inlägg. Det finns ju jägare även här men dom är lite
vacklande i sitt synsätt, dom vill väl följa med i flockbeteendet i detta forum.

Vad jag förstått så är många här väl skolade i olika ämnen, men när ni läser tidningsartikler
om jakt så lyser jakthatet igenom och ni får svårt att se objektivt på artiklarna utan sväljer
alla utlagda fällor rätt av.
Vissa jaktartiklar är till för att trigga jakthatare...håller ni med?

Jag kan mycket väl förstå meningen med jakt. Jag känner en del jägare och de jagar för att de tycker det är kul och för att få gott kött. De jagar inte för att hålla viltstammarna i rätt nivå för att få ett bra biologiskt mångfald. För dem handlar det mer om att hålla nivån på så hög som möjligt så att de kan skjuta mer till nästa år. Att de stödfodrar rådjur och viltsvin handlar inte om att vara snälla mot djuren utan mer om att djuren ska stanna kvar så att de kan skjuta dem senare.

Jag jagar inte själv men har inga problem att skjuta ett djur om det skulle behövas. Det finns andra tillfällen än vid jakt när man behöver avliva ett djur.

Det känns mest som om det är jägare på internetforum och annan media som pratar om hur viktig deras viltvård är för viltstammarna. De jägare som jag har träffat på landsbyggden pratar mer om hur de ska hålla viltstammarna höga så att de kan skjuta mer.

Du nämnde tidigare att det var viktigt att ta hand om hela djuret när man sköt något och därför var det viktigt med jakttrof'éer från rovdjur. Visst är det synd att djuren går till spillo vid jakt. Hur vanligt är det att man tar han om köttet från lodjur i Sverige? Har själv ätit lodjur i Ryssland och det var inget som jag tyckte var gott.

/Stellan
 
Det känns mest som om det är jägare på internetforum och annan media som pratar om hur viktig deras viltvård är för viltstammarna. De jägare som jag har träffat på landsbyggden pratar mer om hur de ska hålla viltstammarna höga så att de kan skjuta mer.

Du nämnde tidigare att det var viktigt att ta hand om hela djuret när man sköt något och därför var det viktigt med jakttrof'éer från rovdjur. Visst är det synd att djuren går till spillo vid jakt. Hur vanligt är det att man tar han om köttet från lodjur i Sverige? Har själv ätit lodjur i Ryssland och det var inget som jag tyckte var gott.

/Stellan

Visst är det väl så att man vill gynna det jaktbara viltet.
Principen är att tar man ut något från skogen, så bör man ge något tillbaka.
Det finns ju två sätt: predatorjakt och utfodring på vintern.
Ang utfodring så är vi lite splittrade här i den frågan.
-Dom rådjur som inte överlever på senvintern skall dö helt enkelt...
-Själv har jag börjat med utfodring denna vinter.

(hur man utfodrar eller ordnar är ett kapitel för sig)

Det är inte mycket kött på ett Lo eller Räv så det är ingen större förlust.
Möjligen skulle det duga till hunden. Räv smakar visst räv har jag hört.
Jag har inte hört att någon tagit vara på räv eller lo-kött.
Det har nog fått gått tillbaka till skogen -det finns ju andra hungriga individer.
Det är väl det enda tillåtna sättet och det gick ju då inte till spillo trots alt.
 
Som kuriosa kan nämnas att på vårt område så ser dödligheten
ut så här bland rådjur:

4 st skjutna av jägare
8 st dödade av bilister
x antal av andra orsaker

Den efektivaste småviltsjägaren sitter alltså bakom ratten.
-Det handlar om en raksträcka på ca 500 m där det alltid går fort.

-nu kommer snart nån att påpeka att vi borde utrota dom.......
 
"Skyddsjakt på lo-djur"

Jagar inte själv, men anser att jakt bör/ska förekomma. Men "kisse" tycker jag man ska låta bli, han vill inget illa, är skygg och håller sig undan. Fastän många av oss vistas mycket i skog & mark (med eller utan bössa), så har få förunnats att få se en livs levande lo. En bekant till mig, som jagar, tycker också om lodjuren. Han jobbar i skogen och tycker att det är bra att de "håller efter" rådjur mm. som förstör mycket plantor och ungträd, eller som han sa att det är trots allt mer rätt att rådjursadel hamnar i magen på "kisse" än på mitt middagsbord. Skyddsjakt borde istället bedrivas på ett antal tungt belastade kriminella tvåfota kreatur. Oj, så kanske man inte får säga, men, nu är det gjort i alla fall. Ge fan i att skjuta kisse, sikta på något annat istället. Kan ni fånga "kisse" så får ni gärna släppa ut honom i min skog i Småland istället
 
Jagar inte själv, men anser att jakt bör/ska förekomma. Men "kisse" tycker jag man ska låta bli, han vill inget illa, är skygg och håller sig undan. Fastän många av oss vistas mycket i skog & mark (med eller utan bössa), så har få förunnats att få se en livs levande lo. En bekant till mig, som jagar, tycker också om lodjuren. Han jobbar i skogen och tycker att det är bra att de "håller efter" rådjur mm. som förstör mycket plantor och ungträd, eller som han sa att det är trots allt mer rätt att rådjursadel hamnar i magen på "kisse" än på mitt middagsbord. Skyddsjakt borde istället bedrivas på ett antal tungt belastade kriminella tvåfota kreatur. Oj, så kanske man inte får säga, men, nu är det gjort i alla fall. Ge fan i att skjuta kisse, sikta på något annat istället. Kan ni fånga "kisse" så får ni gärna släppa ut honom i min skog i Småland istället

Ska man tolka det så att du vill ha dödsstraff på lodjursjägare?
Du lär väl inte avse bankrånare? ( eller strutsar?)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.