Lojakt

Och syftet med lodjursjakten är att det är kul att skjuta ett lodjur, eller?

Syftet är att begränsa predatorerna. Lo går hårt fram med t ex rådjur. Ca 80 st per år dödas
av varje lodjur. Renäringen har ju ett liknande problem.
Det brukar vara svårt att få folk till lo-jakten. Den är i allmänhet tråkig och kylslagen.
Chansen till skott är ytterst minimal för den enskilde jägaren.
Skillnaden mot vargjakten är dock att man kan släppa hunden.
-Om man nu inte är i ett vargrevir...
 
Jaha? Och?



Verkar inte så med tanke på utfallet i Värmland i fjol.

Antalet lojägare är få i förhållande till antalet jägare totalt.
Beror även på att jakten infaller på en vardag.
Men lo-djuren verkar va talrika....

Sen förstår jag att du struntar i hur många rådjur det finns.
Men inga rådjur -betyder inga lodjur ! -dom vägrar att bli veganer!

-Så paradoxen blir att man räddar lodjuren p g a att man skjuter dem, och
samtidigt behåller rådjursstammen.
 
Antalet lojägare är få i förhållande till antalet jägare totalt.
Beror även på att jakten infaller på en vardag.
Men lo-djuren verkar va talrika....

Sen förstår jag att du struntar i hur många rådjur det finns.
Men inga rådjur -betyder inga lodjur ! -dom vägrar att bli veganer!

-Så paradoxen blir att man räddar lodjuren p g a att man skjuter dem, och
samtidigt behåller rådjursstammen.

Om du ger mig ett exempel på hur ett rovdjur utrotat sitt bytesdjur, båda arterna i sina naturliga miljöer, så blir jag tacksam för att du lär mig nåt nytt.
 
...-Så paradoxen blir att man räddar lodjuren p g a att man skjuter dem, och samtidigt behåller rådjursstammen.

LOL! Lite fantasifullare sagor borde du väl kunna komma med? Den största anledningen att jägare vill skjuta lodjur är för att lodjuret konkurrerar med jägaren, men det är sällan jägare vågar stå för den åsikten offentligt. Debatten leder ingenstans så länge man kommer med en massa pseudoargument som ingen normalbegåvad person kan tro på.

Då lodjursstammen (till skillnad från vargstammen) är livskraftig ser jag dock inga generella problem med en begränsad jakt på lo.
 
Sen förstår jag att du struntar i hur många rådjur det finns.
Men inga rådjur -betyder inga lodjur ! -dom vägrar att bli veganer!

-Så paradoxen blir att man räddar lodjuren p g a att man skjuter dem, och
samtidigt behåller rådjursstammen.

Förresten.. om det handlar om att "rädda rådjur" är det sannolikt betydligt effektivare att lägga energi på att jaga räv.

Forskarna Jonas Nordström och Petter Kjellander skriver t ex:

Från studier gjorda på Ekenäs i Sörmland och Bogesund i Uppland vet man att räven kan döda en mycket stor andel av de tillgängliga rådjurskiden varje år. Där ligger dödligheten till följd av rävpredation på 30-80 procent av de kid som försetts med radiosändare.

De områdena är iofs till stor del jordbruksbygd ,men även i skogslandet är rävpredationen på rådjurskid ansenlig.

Om Jonas Nordströms forskning igen:

I barrskogsområdet runt Grimsö förseddes kid med radiosändare för att forskarna skulle kunna följa deras vidare öden. Under de sex år som studien pågick dödades i genomsnitt 14 procent av de märkta kiden av räv under kidens första sommar.

Att jaga räv torde dessutom vara betydligt enklare, mindre tråkigt, mindre kylslaget och med betydligt större chans till skott för den enskilde jägaren. Men kanske inte ge lika häftig trofé och lika hög status? Vad vet väl jag....
 
Då lodjursstammen (till skillnad från vargstammen) är livskraftig ser jag dock inga generella problem med en begränsad jakt på lo.

För tydligheten skull vill även jag framhålla att jag inte heller har något emot en begränsad jakt på lodjur. Det är mest de där pseudoargumenten jag också stör mig på. Säg som det är! De som jagar lo gör det för att de tycker det är skitkul och spännande! Inget annat!

Jag är själv inte så mycket jägare längre, men däremot fiskar jag en del, och det är ju skitkul!
 
Jaha? Och?

Verkar inte så med tanke på utfallet i Värmland i fjol.

Det var rolig bortförklaring. "Kan inte ha mobiltelefonen påslagen under jakt". "Reglerna säger att jaktledaren ska ringa var tredje timme till myndigheterna för att koll hur många djur som återstår att skjuta".

Jägarna såg kryphålet och jagade 3 timmar tills nästa avstämning. Låter som jaktlagen ställde sig i position innan de ringde myndigheten. När de fick klartecken för 1 djur kunde de jaga/skjuta i 3 timmar.
 
Om du ger mig ett exempel på hur ett rovdjur utrotat sitt bytesdjur, båda arterna i sina naturliga miljöer, så blir jag tacksam för att du lär mig nåt nytt.

På vissa områden i Värmland är det så.
Lodjurstammen börjar gå ner p g a för lite mat -alltså en kolaps!
Och det är faktiskt helt naturligt !

Tror du att rovdjuren har någon slags planerad viltförvaltning ?
Tyvärr är det bara vår generation jägare (människor) som kan
unna sig att planera avskjutningen.
 
Det var rolig bortförklaring. "Kan inte ha mobiltelefonen påslagen under jakt". "Reglerna säger att jaktledaren ska ringa var tredje timme till myndigheterna för att koll hur många djur som återstår att skjuta".

Jägarna såg kryphålet och jagade 3 timmar tills nästa avstämning. Låter som jaktlagen ställde sig i position innan de ringde myndigheten. När de fick klartecken för 1 djur kunde de jaga/skjuta i 3 timmar.

Det är inget "kryphål" -detta är en regel. Vad är problemet? Vill du att jägarna skall
skapa hårdare regler än myndigheterna?
En ringande telefon under jakt är inte lyckat....
 
Förresten.. om det handlar om att "rädda rådjur" är det sannolikt betydligt effektivare att lägga energi på att jaga räv.

Forskarna Jonas Nordström och Petter Kjellander skriver t ex:

Från studier gjorda på Ekenäs i Sörmland och Bogesund i Uppland vet man att räven kan döda en mycket stor andel av de tillgängliga rådjurskiden varje år. Där ligger dödligheten till följd av rävpredation på 30-80 procent av de kid som försetts med radiosändare.

De områdena är iofs till stor del jordbruksbygd ,men även i skogslandet är rävpredationen på rådjurskid ansenlig.

Om Jonas Nordströms forskning igen:

I barrskogsområdet runt Grimsö förseddes kid med radiosändare för att forskarna skulle kunna följa deras vidare öden. Under de sex år som studien pågick dödades i genomsnitt 14 procent av de märkta kiden av räv under kidens första sommar.

Att jaga räv torde dessutom vara betydligt enklare, mindre tråkigt, mindre kylslaget och med betydligt större chans till skott för den enskilde jägaren. Men kanske inte ge lika häftig trofé och lika hög status? Vad vet väl jag....

Jaga räv är bra, men om man jämför påverkan på rådjur så motsvarar 1 lo ca 10-20 rävar.
-Glöm det där med trofeer. Jag har aldrig hör att nån jagar för trofeens skull...
 
LOL! Lite fantasifullare sagor borde du väl kunna komma med? Den största anledningen att jägare vill skjuta lodjur är för att lodjuret konkurrerar med jägaren, men det är sällan jägare vågar stå för den åsikten offentligt. Debatten leder ingenstans så länge man kommer med en massa pseudoargument som ingen normalbegåvad person kan tro på.

Då lodjursstammen (till skillnad från vargstammen) är livskraftig ser jag dock inga generella problem med en begränsad jakt på lo.

Jag förstår att du inte vill tänka i dom banorna. Naturligtsvis kunkurrerar LO med jägarna,
inga djur-ingen jakt.

LO- djurstammens tillväxt är faktiskt mer hotad än vargens, som ju ökar med 20% per år.
Lo börjar gå i taket på vissa områden.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.