vargjakten

Det här är by far det dummaste inlägget jag läst på utsidan, slår "Vibbes" med hästlängder.

Jag är inte heller förvånad över ditt. det har inte ens med sakfrågan att göra utan är bara ett personangrepp.

Men för att vara övertydlig. liknelsen håller. Det är precis samma sak och handlar om lathet och att inte vilja anpassa sig efter verkligheten. I ena fallet fårfarmare som vill ha sina får ifred, men inte ta de mått och steg som man kan ta för att skydda dem. I det andra byggarbetare som inte vill att andra kommer hit och gör jobbet billigare (för det är viktigt att skydda höga svenska löner)

Ordet skyddsjakt var placerat inom "-tecken, men det valde du väl att inte se.

Christian
 
Jag är inte heller förvånad över ditt. det har inte ens med sakfrågan att göra utan är bara ett personangrepp.

Men för att vara övertydlig. liknelsen håller. Det är precis samma sak och handlar om lathet och att inte vilja anpassa sig efter verkligheten. I ena fallet fårfarmare som vill ha sina får ifred, men inte ta de mått och steg som man kan ta för att skydda dem. I det andra byggarbetare som inte vill att andra kommer hit och gör jobbet billigare (för det är viktigt att skydda höga svenska löner)

Ordet skyddsjakt var placerat inom "-tecken, men det valde du väl att inte se.

Christian

Har rätt svårt att få ihop den liknelsen...
Sen tror jag att detta med att konkurrens inom bara vissa delar av samhället, och i form av att lågavlönade från andra ekonomiska system gästspelar utlöser reaktioner som inte bara grundar sig på lättja. Men i längden kommer väl globalisering och handelsbalans att göra allt rättvist. Att kapitalismen är ett autonomt och perfekt system har väl de senaste 15 mådanderna framstått med allt tydlighet. Alla yrkesgrupper kommer bli lika glada i Sverige till sist.
Det gäller bara att bortse från de temporära (och systematiska) bristerna.

Har inte läst hela tråden, det är antaligen därför jag inte får ihop detta fullt ut med vargjakten.
 
Har inte läst hela tråden, det är antaligen därför jag inte får ihop detta fullt ut med vargjakten.

Det har väldigt lite att göra med vargjakten, jag svarade på ett inlägg om lata fårfarmare (jag var inte den sdom sa de var lata). kanske borde ha låtit bli det men försökte dra en liknelse och lite ironi, det gick ju inte alls fram hos en del ironi kan vara svårt, men en del behärskar det ganska bra, så jag lämnar ditt övriga utan kommentar. ;)
 
Har rätt svårt att få ihop den liknelsen...
Sen tror jag att detta med att konkurrens inom bara vissa delar av samhället, och i form av att lågavlönade från andra ekonomiska system gästspelar utlöser reaktioner som inte bara grundar sig på lättja. Men i längden kommer väl globalisering och handelsbalans att göra allt rättvist. Att kapitalismen är ett autonomt och perfekt system har väl de senaste 15 mådanderna framstått med allt tydlighet. Alla yrkesgrupper kommer bli lika glada i Sverige till sist.
Det gäller bara att bortse från de temporära (och systematiska) bristerna
.

Har inte läst hela tråden, det är antaligen därför jag inte får ihop detta fullt ut med vargjakten.

Den feta texten dröp av ironi.....ha ha ha ha ha bra skrivet Mezzner !
 
Det har väldigt lite att göra med vargjakten, jag svarade på ett inlägg om lata fårfarmare (jag var inte den sdom sa de var lata). kanske borde ha låtit bli det men försökte dra en liknelse och lite ironi, det gick ju inte alls fram hos en del ironi kan vara svårt, men en del behärskar det ganska bra, så jag lämnar ditt övriga utan kommentar. ;)

Att LO som organisation i första hand ser till sina medlemmars fördelar innebär inte per automatik att de är naiva och lata. Det innebär inte heller att LO medlemmar är naiva och lata. Man kan inte kasta ur sig vad som helst och sen ursäkta sig med att man var ironisk eller pratade i liknelser. Om man pratar om vargjakt och jakt på lettiska gästarbetare i samma mening så innebär inte ett par "" att det blir roligt och underhållande. En ;) ursäktar inte heller att du kastar in ett ultrahögerpolitiskt inlägg i en tråd som handlar om något helt annat. Kastar man brandfacklor så får man räkna med att man kan bränna sig. Personligt.
 
Såg ett program från Yellowstone.
en rätt stor vargflock tog i snitt två byten (hjort,älg?) i veckan.
Ensam med ett tänkbart bytesdjur blev det inget av utan vargen återvände till flocken.
Beter sej de synbart inavlade vargsteckarna i södre sverige annorlunda?Går de själv på jakt efter byten etc?
Om nu denna begränsade vargjakt är ett inslag i sk viltvård borde väl rimligtvis inplanteras vargar från andra områden,för det är inte många vargar totalt i landet.
Sen tycker jag det är sorgligt och gör mej illamående när jag ser rubriker om hur "speciellt" det är att få skjuta en varg.
Är det lika speciellt som att skjuta ihäl en stor hund?
Vari ligger hjältemodet vid varg-och björnjakt?
Eller annan trofe-jakt?
Jaga för god mat (älg,hjort,rådjur,hare,ripa,tjäder ;(eller ren där det är tillåtet) är väl en sak,men att bara döda,decimera,utrota...
 
Ute eller reggade, hursomhelst verkar det finnas en möjlighet att ta rejält betalt för tillstånden att få vara med.

Jakträtten innehas av markägaren som i sin tur kan överlåta den på någon annan ex. genom arrende. Om det kan tas ut ett högre pris för att skjuta just varg så är detta en fråga mellan markägaren och jägaren, inte för staten.
 
Jakträtten innehas av markägaren som i sin tur kan överlåta den på någon annan ex. genom arrende. Om det kan tas ut ett högre pris för att skjuta just varg så är detta en fråga mellan markägaren och jägaren, inte för staten.

Nja. om man kräver en särskild registrering hos staten för att få jaga varg, varför inte ta betalt för denna? Om den markägaren tar ytterligare betalt är en helt annan sak, och mellan denne och jägaren som du skriver,.

Möjligen finns det nån paragraf någonstans om att staten inte får ta ut oskäliga avgifter, men den kan man ändra genom beslut i riksdagen.

Christian
 
Nja. om man kräver en särskild registrering hos staten för att få jaga varg, varför inte ta betalt för denna? Om den markägaren tar ytterligare betalt är en helt annan sak, och mellan denne och jägaren som du skriver,.

Möjligen finns det nån paragraf någonstans om att staten inte får ta ut oskäliga avgifter, men den kan man ändra genom beslut i riksdagen.

Christian


Mmm, jag har länge hävdat att jägarna inte fattat vilken guldgruva vargen skulle kunna vara - "vargsafari" för kramarna under större delen av året och sedan en årlig stor vargjakt för jägarna (från hela europa)... Den jakten skulle kunna dra in mer pengar till glesbygd än vi ens kan fantisera om.
 
Nja. om man kräver en särskild registrering hos staten för att få jaga varg, varför inte ta betalt för denna? Om den markägaren tar ytterligare betalt är en helt annan sak, och mellan denne och jägaren som du skriver,.

Möjligen finns det nån paragraf någonstans om att staten inte får ta ut oskäliga avgifter, men den kan man ändra genom beslut i riksdagen.
För en sådan varglicens skulle man också kunna ha högre lämplighetskrav än för den allmänna jaktlicensen för mindre hotade djurstammar. Jag är ingen jägare, men att runt 20% av skotten inte har varit dödande låter rätt oskickligt. Antingen kan folk inte sikta eller också skjuter de i för dåliga lägen.

EDIT: Jag stavar inte som en idiot, jag kom bara åt fel tangent.
 
Senast ändrad:
Såg ett program från Yellowstone.
en rätt stor vargflock tog i snitt två byten (hjort,älg?) i veckan.
Ensam med ett tänkbart bytesdjur blev det inget av utan vargen återvände till flocken.
Beter sej de synbart inavlade vargsteckarna i södre sverige annorlunda?Går de själv på jakt efter byten etc?
Om nu denna begränsade vargjakt är ett inslag i sk viltvård borde väl rimligtvis inplanteras vargar från andra områden,för det är inte många vargar totalt i landet.
Sen tycker jag det är sorgligt och gör mej illamående när jag ser rubriker om hur "speciellt" det är att få skjuta en varg.
Är det lika speciellt som att skjuta ihäl en stor hund?
Vari ligger hjältemodet vid varg-och björnjakt?
Eller annan trofe-jakt?
Jaga för god mat (älg,hjort,rådjur,hare,ripa,tjäder ;(eller ren där det är tillåtet) är väl en sak,men att bara döda,decimera,utrota...

När det gäller vargens inverkan på älgstammen är den här artikeln (pdf) det färskaste jag hittar i hastigheten. Data är från åren 1999-2003 och säger att det går i genomsnitt 4,8-5,8 dagar mellan tillfällena då en vargflock slår en älg. Denna siffra är relativt okänslig för flockens storlek, sannolikt beroende på att en större flock själva äter en större andel av bytet och lämnar mindre andel till räv, korp, örn osv. Sedan artikeln skrevs har man, om jag minns rätt, justerat upp vargens kill rate. Detta pga att man tidigare underskattade antalet älgkalvar vargen tog. Man hittade helt enkelt väldigt lite rester av kalvar innan man med hjälp av GPS-positioner på vargarna började göra predationsstudier även sommartid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Vargjakten Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.