Angående björndebatten.

Ja, jag håller med. Man får i USA skydda sig själv, sina nära och kära och sina djur utan att det anses fult.

Men...
Ingen kan väl på fullt allvar påstå att det är fel att försvara sig mot en potentiellt dödlig attack, vare sig det är björn, varg, djur x eller människa som står för attacken?

Ska tillägga att jag inte läst hela tråden.
 
Flytta till USA vet jag...

Sa inte att allt, eller ens mycket, är bra i USA men där har du rätten att skydda dig själv, din familj, dina djur och dina tillgångar. Det har vi inte i Sverige trots att det på många ställen håller på vara långt mellan poliserna och få patruller hos de poliser som finns. Men det är väldigt utom forumtråden så det tycker jag vi släpper.

Men...
Ingen kan väl på fullt allvar påstå att det är fel att försvara sig mot en potentiellt dödlig attack, vare sig det är björn, varg, djur x eller människa som står för attacken?

Ska tillägga att jag inte läst hela tråden.

Skjuter du en varg eller björn som är på väg att anfalla dina eller grannens djur så får du vara beredd på att det blir en polisanmälan.
 
Även nödvärn

leder till utredning, om än olika snabb inom skilda juridisktioner. Inget konstigt eller fel med det. Bara för att polismannen som friade min kusin från ett nödvärnsmål, erbjöd min kusin mer ammunition på platsen, behövde ingen av dem ha gjort fel, där och då.
Synen, lagen och attityderna varierar över hela skalan.
Har ni havt stora rovdjur inpå knuten? Jag har och fann det intressant men andra kan ha andra synpunkter på det. Respektera dem.
//J
 
Sa inte att allt, eller ens mycket, är bra i USA men där har du rätten att skydda dig själv, din familj, dina djur och dina tillgångar. Det har vi inte i Sverige trots att det på många ställen håller på vara långt mellan poliserna och få patruller hos de poliser som finns. Men det är väldigt utom forumtråden så det tycker jag vi släpper.



Skjuter du en varg eller björn som är på väg att anfalla dina eller grannens djur så får du vara beredd på att det blir en polisanmälan.

Att det blir en polisanmälan när någon bryter mot en lag tycker jag inte alls är konstigt utan fullt normalt. Det är inte tillåtet att skjuta vissa rovdjur även om man inte gillar dem. Att man sedan blir frikänd eller utredningen läggs ner när inte brott kan styrkas är oxå ganska logisk. Om man slår ihjäl en björn eller varg med en gren så ska det bli en anmälan tycker jag och där det utreds om handlingen är straffbar. Killen som går och plockar svamp i skogen och möter en björn som anfaller och slå ihjäl den med en gren kommer garanterat att bli frikänd. Om det är en annan kille som kör snöskoter, stöter på en varg som han förföljer tills han kan slå ihjäl den med en gren ska dömmas för jaktbrott enligt mina åsikter. Det är därför det bör bli en anmälan där det avgörs om handlingen är straffbar eller ej.

I Sverige går det även att skjuta andra människor utan att man blir dömd men även i detta fall är det bra att det blir en anmälan och det avgörs om handlingen är straffbar eller ej.
DN.se

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Rättsrötevarning angående Svensk Viltförvaltning ? Jakt 5
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.