Angående björndebatten.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=741422 En ganska bra skriven artikel som endel kanske borde läsa (Själv behöver jag inte läsa den då jag alltid har rätt) :) Jag förstår att man givetvis måste döda problembjörnar och att stammen inte kan växa sig hur stor som hells men faktum är att vi bor i ett ganska stort land som tillåter fler björnar om vi människor är villiga att göra lite uppoffringar.

En fråga också till jägare här, jag vet att jag låter spydig och har en rätt otrevlig ton i mina inlägg, det är stundens hetta och jag ska försöka skärpa mig för även om jag uppfattas som ett troll så vill jag gärna att någon orkar läsa igenom mina inlägg vilket kan vara svårt när jag låter som en dryg 08-a ;) Nåväl frågan. En nära släkting till mig har en björnfäll hemma och varje gång jag ser den så häpnas jag över att någon människa kan ha funnit någon form av njutnig i att avliva ett sådant vackert djur, hur tänker man när man sitter på pass och ser ett villebråd i kikarsiktet? Är det blodtörst? För jag har svårt att tänka mig att man tänker "Yes nu får jag chansen att bedriva lite viltvård".
 

avslutad210712

Gäst
Med tanke på landets storlek så ryms det fler björnar men problemet är att björnarna inte är spceillt jämnt fördelade över landet och inte heller dar de förståndet att hålla sig i glesbefolkade delar så en del problem uppstår.
 
En nära släkting till mig har en björnfäll hemma och varje gång jag ser den så häpnas jag över att någon människa kan ha funnit någon form av njutnig i att avliva ett sådant vackert djur, hur tänker man när man sitter på pass och ser ett villebråd i kikarsiktet? Är det blodtörst? För jag har svårt att tänka mig att man tänker "Yes nu får jag chansen att bedriva lite viltvård".

well.. nu tillhör jag dom som tycker att trofeer är groteska, fattar inte grejen med en massa döskallar hängande på väggen.. men jakt, jakt har funnits i vårt liv sedan vi ströp vår första ekorre utanför grottan, det finns en massa prylar som händer i huvet på oss under jakt, samma sak som när man sitter vid en eld precis vid en sjö.. det händer prylar i huvudet.. mao, det är jakten som är intressant inte själv dödandet, vissa av oss väljer att avsluta jakten med en nikon och andra av oss med 30-06.. personligen tillhör jag dom som tappar intresset vid själv skottögonblicket, jag kan lika väl avfyra en kamera, problemet är att jag finner stor tillfredsällelse äta veta vad jag äter, därför avfyrar jag kanonen.. många berättar om pulsen när dom skjuter men jag har aldrig känt den, det är bara ett avlivande för att fylla frysen.. kom inte med att jag kan handla på ICA, det går inte att jämföra vilt med industriproducerad fläskfile eller broiler.. visst, jag jagar inte för överlevnad men jag gillar bra mat, därför odlar jag mycket råvaror, är själv köttproducent, jagar och fiskar.. drömmen om en liten vingård finns.. la dolce vita..

sedan finns det massor med andra faktorer med jakt, som kamratskap osv.. jag pürschar mest så..

vill man äta kött så ska man vara medveten om hela processen, är man inte beredd att döda ska man inte äta kött..
 
well.. nu tillhör jag dom som tycker att trofeer är groteska, fattar inte grejen med en massa döskallar hängande på väggen.. men jakt, jakt har funnits i vårt liv sedan vi ströp vår första ekorre utanför grottan, det finns en massa prylar som händer i huvet på oss under jakt, samma sak som när man sitter vid en eld precis vid en sjö.. det händer prylar i huvudet.. mao, det är jakten som är intressant inte själv dödandet, vissa av oss väljer att avsluta jakten med en nikon och andra av oss med 30-06.. personligen tillhör jag dom som tappar intresset vid själv skottögonblicket, jag kan lika väl avfyra en kamera, problemet är att jag finner stor tillfredsällelse äta veta vad jag äter, därför avfyrar jag kanonen.. många berättar om pulsen när dom skjuter men jag har aldrig känt den, det är bara ett avlivande för att fylla frysen.. kom inte med att jag kan handla på ICA, det går inte att jämföra vilt med industriproducerad fläskfile eller broiler.. visst, jag jagar inte för överlevnad men jag gillar bra mat, därför odlar jag mycket råvaror, är själv köttproducent, jagar och fiskar.. drömmen om en liten vingård finns.. la dolce vita..

sedan finns det massor med andra faktorer med jakt, som kamratskap osv.. jag pürschar mest så..

vill man äta kött så ska man vara medveten om hela processen, är man inte beredd att döda ska man inte äta kött..

Vem drömmer inte om en liten vingård :) ? Men om du är köttproducent själv så borde du väl veta vart köttet kommer ifrån och skulle väl i så fall lika gärna kunna avfyra en kamera?
 
Björnjakt naturligt

Björnjakten för oss är naturligt, björnen är ett naturligt villebråd, som i alla tider har jagats på grund av skinnet, köttet och för att skydda den egna utkomsten. Man kan välja att äta köttet själv, sätta upp skinnet på väggen eller sälja.

Jakten har gammalt tillbaka varit hård. Idag är den jakt som bedrivs noga kontrollerad. Visst förekommer en kriminella handlingar med hjälp av snöskoter på sista föret och med fällor, sätt fast alla marodörer skoningslöst.

Jag vet människor som inte väljer att jaga älg eller björn, eller som inte äter kött. Ok det är deras business. Kontrollerad björnjakt på en växande björnstamm är bra för alla parter, inklusive björnen.

Den som har mod att skjuta en björn öga mot öga i skogen respekterar jag. Hur många av tyckarna i den här debatten har ens sett en björn naturell eller haft den utanför knuten.

Anders i Jukkas
 
Björnjakten för oss är naturligt, björnen är ett naturligt villebråd, som i alla tider har jagats på grund av skinnet, köttet och för att skydda den egna utkomsten. Man kan välja att äta köttet själv, sätta upp skinnet på väggen eller sälja.

Jakten har gammalt tillbaka varit hård. Idag är den jakt som bedrivs noga kontrollerad. Visst förekommer en kriminella handlingar med hjälp av snöskoter på sista föret och med fällor, sätt fast alla marodörer skoningslöst.

Jag vet människor som inte väljer att jaga älg eller björn, eller som inte äter kött. Ok det är deras business. Kontrollerad björnjakt på en växande björnstamm är bra för alla parter, inklusive björnen.

Den som har mod att skjuta en björn öga mot öga i skogen respekterar jag. Hur många av tyckarna i den här debatten har ens sett en björn naturell eller haft den utanför knuten.

Anders i Jukkas


Att hänvisa till att jakten är traditionsbaserad är ju inte så vidare vettigt enligt min mening då vi inte behöver några bjärfällar för att hålla oss varma om natten och med tanke på hur få björnar vi ar så kan inte heller anledningen att äta köttet användas som argument (min personliga åsikt)

Jag har en sommarstuga norr om Orsa där vi både sett björn och björnspillning, jag lever fortfarande!
 
Att skjuta björn, eller varg, med det primära syftet att få en trofé tycker jag vore helt förkastligt. Men antag att vi skjuter oskygga individer av björn eller varg. Eller ta de björnar som årligen skjuts, vilket enligt uppgift i bl.a. artikeln ovan bidrar till att vår björnstam i stort är hälsosamt skygg (hälsosamt för både björn och människa), dvs. selekterar bort björn med det mest oskygga beteendet, vad göra med pälsen? Jag tycker det vore mer respektlöst att destruera pälsen, bränna den, än att ta till vara den. Detsamma gäller väl björnköttet. För egen del hoppar jag dock över björnkött. Har ätit björnkött i nordamerika men gillar det inte. Tycker det smakar dävet. Kanske för att björnen bl.a. är ett rovdjur. Finns väl inga andra rovdjur bland däggdjuren som vi äter?

Raskesven
 
Trofé

Jag tycker inte att det är nåt fel i att behålla troféer från det vilt man har skjutit. Som jag ser det så är det ett sätt att visa vad man klarar av, i stil med idrottsmän som behåller sina medaljer och bucklor från tävlingar de har varit på.
 
Att skjuta björn, eller varg, med det primära syftet att få en trofé tycker jag vore helt förkastligt. Men antag att vi skjuter oskygga individer av björn eller varg. Eller ta de björnar som årligen skjuts, vilket enligt uppgift i bl.a. artikeln ovan bidrar till att vår björnstam i stort är hälsosamt skygg (hälsosamt för både björn och människa), dvs. selekterar bort björn med det mest oskygga beteendet, vad göra med pälsen? Jag tycker det vore mer respektlöst att destruera pälsen, bränna den, än att ta till vara den. Detsamma gäller väl björnköttet. För egen del hoppar jag dock över björnkött. Har ätit björnkött i nordamerika men gillar det inte. Tycker det smakar dävet. Kanske för att björnen bl.a. är ett rovdjur. Finns väl inga andra rovdjur bland däggdjuren som vi äter?

Raskesven

Ja man har väl nyttjat tigerkött och tigerben i asiatisk "medecin" för att få en tigers styrka men det kan väl knappast räknas efter som det inte är föda, fast valar har vi ju jagat nästintill utrotning och det är ju däggdjur, dock inga rovdjur kanske men man käkar delfiner i japan och dom äter ju fisk så dom kanske klassas som rovdjur? :)
 
Jag tycker inte att det är nåt fel i att behålla troféer från det vilt man har skjutit. Som jag ser det så är det ett sätt att visa vad man klarar av, i stil med idrottsmän som behåller sina medaljer och bucklor från tävlingar de har varit på.

Indrottsmän ägnar sina liv åt att träna och dom får som sagt pokaler i tävlingar, jag hävdar inte att det är svårt att jaga men att skjuta en älg och ta en OS-medalj är lite skillnad att sedan hänga upp ett dött djur på väggen och en medalj, det är skillnad
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Rättsrötevarning angående Svensk Viltförvaltning ? Jakt 5
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.