Knivar

...lära sig en korrekt knivhantering, med lite träning så minskar risken för haveri av den samma. en skicklig knivanvändare använder teknik istället för massivt våld för att klara uppgiften, en korrekt teknik minskar risken för personskador, och materialskador..

Jag vet att jag ställt frågan förut men kan du inte exemplifiera lite om vad korrekt knivteknik är?
(Om vi bortser från det därmed att böja en femcentimeters slana för att med lätthet kapa den med ett enda snitt.)

Jag vill gärna själv lära mig allt om allt och tänk vad kul det vore att känna att man slipper brottas med kniven utan den i stället bara gör jobbet.
Jag har som exempel flugfiskat i tjugåtta års tid men funderar ändå på att anmäla mig till Drougges kastkurs nu under våren.

Nu förväntar jag mig tre olika svar och skall bemöta dem redan nu:
1. Träna. Absolut. Men alla har inte möjlighet att under tretton års tid dagligen vara ute i skogen och göra upp eld och kapa slanor. Dessutom kanske man bara blir bättre på en "felaktig"teknik och klarar sig med muskelstyrka.
2. Titta hur de duktiga gör. Absolut. Men alla har inte möjlighet att hänga på renskötare under en veckas tid. Jag själv har ju fått förmånen att växa upp med fiskare, renskötare, bönder, skogsägare, snickare och elektriker i närfamiljen. Och jag lärde mig rensa plattfisk av farmor men naturligtvis blev jag aldrig lika snabb som henne... Och ingen hade någon särskilt hemlig teknik, förutom plattfisken och kabelskalningen. Jag har till exempel aldrig sett någon kapa slanor med slidkniv. Däremot med yxa och det var så jag lärde mig att man skall böja slanan för att lättare hugga av den. Så, var finns dessa skickliga knivmänniskor som använder kniven på rätt sätt? Sant är att många av dem har gamla nedslipade knivar av Moramodell, ofta kombinerat med någon röjhuggare, yxa eller större Samevariant av kniv. För att hugga av slanor...
3. Tusan, jag glömde vad jag ville säga...;)

Lite hur jag tänker är detta.
 
du har med denna meningen själv svarat på din egen fråga....
Nu skulle jag kunna hoppa på den lätt tykna och notchiga "jag tillhör minsann den ironiska generationen"-stilen men det är inte min stil.

Jag vill bara inte stagnera och använder internetforum till att delge min kunskap när jag kan och uttveckla mig själv.

Brukar vara trevligt eller som i detta fall fullt av humor. Tack.
 
Jag vet att jag ställt frågan förut men kan du inte exemplifiera lite om vad korrekt knivteknik är?
(Om vi bortser från det därmed att böja en femcentimeters slana för att med lätthet kapa den med ett enda snitt.)

historien med slanan handlade om överlevnadstekniker med givna förutsättningar, det vet du.. undrar still varför du stoppar in det lite varstans helt rykt ur sitt ämne? jag anar en viss bitterhet..

Jag vill gärna själv lära mig allt om allt och tänk vad kul det vore att känna att man slipper brottas med kniven utan den i stället bara gör jobbet.
Jag har som exempel flugfiskat i tjugåtta års tid men funderar ändå på att anmäla mig till Drougges kastkurs nu under våren.

man blir aldrig färdiglärd.. kaizen..

Nu förväntar jag mig tre olika svar och skall bemöta dem redan nu:
1. Träna. Absolut. Men alla har inte möjlighet att under tretton års tid dagligen vara ute i skogen och göra upp eld och kapa slanor. Dessutom kanske man bara blir bättre på en "felaktig"teknik och klarar sig med muskelstyrka..

jag har aldrig förstått människor som med näbbar och klor försvarar ett felaktigt sätt, vill du göra fel istället för rätt, jag råkar ut för dessa argument överallt och jag har ingen förståelse för människor som blundar och envist hävdar sin rätt att göra fel.. du har ju själv skat att du tror på att lära sig mer och utvecklas?

2. Titta hur de duktiga gör. Absolut. Men alla har inte möjlighet att hänga på renskötare under en veckas tid. Jag själv har ju fått förmånen att växa upp med fiskare, renskötare, bönder, skogsägare, snickare och elektriker i närfamiljen. Och jag lärde mig rensa plattfisk av farmor men naturligtvis blev jag aldrig lika snabb som henne... Och ingen hade någon särskilt hemlig teknik, förutom plattfisken och kabelskalningen. Jag har till exempel aldrig sett någon kapa slanor med slidkniv. Däremot med yxa och det var så jag lärde mig att man skall böja slanan för att lättare hugga av den. Så, var finns dessa skickliga knivmänniskor som använder kniven på rätt sätt? Sant är att många av dem har gamla nedslipade knivar av Moramodell, ofta kombinerat med någon röjhuggare, yxa eller större Samevariant av kniv. För att hugga av slanor...

hävdar du att det inte finns snickare som är skickligare än andra, smeder som är skickligare än andra? jag har i alla fall träffat folk som kan hantera kniv på ett sätt att jag tappat andan.

skulle du säga att ett 15" tvåhandsspö är lämpligt för bäcköringsfiske bara för att det är hållbarare, kanske en stridsvagn till älgjakten, för säkerhetsskull?

nä.. rätt verktyg till rätt aktivitet, och om verktyget används på rätt sätt så sparar man kraft, tid och energi.. säkerheten ökar också om man använder verktygen som det är tänkt men det är kanske oviktigt..
 
Usch, det är aldrig kul när man pratar förbi varandra och missförstår. Mitt fel.

1. Nej, att jag nämner slanan beror på att jag vill få dig att le lite,dra på munnen åt någonting som debatteras på forumen. Dina inlägg om armhävningar och IQ (som exempel) har fått mig att tro att du känner dig säker på dig själv och tillåter dig en viss skämtsam ironi i inlägg.

2. Fullärd... ...precis...

3. VA? När sade jag att jag vill göra fel? Är du tillbaka på det där med att kapa slanor? Att tälja av en slana med en Mora 2000 är (enligt mig) mer effektivt än att hugga av den med en F1. Men att använda en kukuri (och hugga förstås) är snäppet mer effektivt. Och jag kommer tycka så tills jag bevisat för mig själv att jag har fel. Och eftersom jag har begränsad styrka i högerarmen har jag mycket svårt att tycka annat än att min "felaktiga" metod är rätt.

4. Svordom - svordom. Nu tycker jag nog att du tar till den urgamla kamptekniken "näbbar och klor". Du försöker få det att verka som jag är en av dem som tycker Mora är en skitkniv och att endast för tjocka Fällknivenknivar duger för friluftsliv.

5. Jag noterar att du fortfarande drar dig för att ge exempel på det jag frågar efter. Helt OK, webbforum har sina begränsningar när man skall tydliggöra praktiska saker...

6. I går gjorde jag fem armhävningar (pallade inte fler) och jag har gjort högskoleprovet två gånger med ett snitt på 1.95. Men vad spelar det för roll, jag är ändå intresserad av att bli bättre på att hantera mina kniv (och yxa, särskilt efter att jag i vintras skulle yxa till en kilformad träbit till trappan. Jag gnisslar fortfarande tänder när jag ser att den inte passar hundra procent).

...enmassamilitäraförkortningarsombetyderattjaglämnaröverordettillnågonannan...
 
haha.. nu orkar jag inte längre...
Tack för allt jag lärt mig av dina inlägg. Nej, ingen ironi alls. Jag har lärt mig mycket av olika personer på forumen. seobserver - patric - depaul - fjäderlättare och andra. Olika syn på saker vilket gör att jag inser hur lite jag kan.

Kul att argumentera med någon som är så lik en själv. Övertygad om att man har rätt medan omgivningen hela tiden tjafsar om att man har fel. ;)
 
du vet att jag bänkpressar mer än ditt IQ?

Asså, jag lovade mig att hålla mig borta från denna idiotiska tråd för ett par sidor sedan, men patric, ibland är du min stora hjälte. Du har gjort min kväll!

Det sköna i den här tråden är att den stackars trådskaparen ville ha ett presentförslag till sin maka. Jag rekommenderar personen i fråga att kolla på robsoft eller nåt annat jaktforum så han slipper 6.5 mm bladen från icke-jagande klåpare.
 
När jag var "liten" tyckte jag att Överlevnad(tm) var det coolaste man kunde ägna sig åt. Följaktligen läste jag allt jag kom över om saken. Till min stora förtret har jag aldrig råkat ut för något värre att överleva än blöta sockar och filmer med Steven Segal. I allt jag läste verkade författaren förespråka en liten kniv till finlir och möjligen en huggare/machete/parang/kukri till de tyngre jobben.

Oavsett vilken källa jag studerade så var alla väldigt noga med att förklara den grundläggande överlevnadsstrategin att hushålla med energin. Ta inte i mer än du måste, arbeta långsamt istället för fort mm. I ljuset av detta känns det ju faktiskt föga överlevnadsmässigt att gå loss på större virke med hugg och slag, oavsett klatschigt namn på tekniken. Just därför tycker jag själv att bästa komplementet till min lilla kniv (olika sorter men gärna gratis på jobbet..) är en liten hopvikbar grensåg för sånt över 5 cm i diameter. Sågen har visat sig vara både effektiv och stiltstark i trådgården, dessutom är den lätt.

Förvisso har ju knivar en rent materiell dimension att ta hänsyn till, som på sätt och vis är frikopplad från dess användning. Vissa är vackra, andra exotiska och ytterligare andra har en tyngd i handen som känns betryggande på något sätt. Om någon säger sig vilja ha en kniv stark som ett järnspett så räcker det som argument vad mig anbelangar. I praktiken bryr jag mig inte mer om vad andra använder för knivar än vad de har för böcker i sin bokhylla, även om båda sakerna faktiskt säger mer om personen än vad man kan tro.
/R
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.