Knivar

Två alternativ...

Har två alternativ, ett billigt som får alla som ser dig bära den att förstå att du vet vad du vill ha ut av din kniv, ett dyrare som är bland det bästa man kan skaffa sig (säger jag som kille).

Alternaiv 1 är:
Mora 2000
Den är inte hal när man är "våt" om händerna, lätt att skärpa, funkar att snida med, bra slida
ett minus, ingen tyngd att hugga slanor med, å andra sidan jävligt vass...

Alternativ 2, det dyrare:
WM1 från fälkniven, Skitsnack att det är en kniv för "Kärringar", WM står för Women/Man det är bland det bästa jag har känt på!
Bra grepp, är du "blodhal" om fingrarna så är den fortfarande säker, du kan slipa den jävligt vass och den håller skärpan, dessutom som ett krav när jag har blivit äldre är att jat ska kunna nå spetsen/udden på kniven med mitt pekfinger när jag använder den. Detta bl a pga att vid buköppning har jag fingret påspetesen så att jag inte skär fel. Att man har mer kontrol vid arbete med ett kort blad är ganska klart, och WM1:s blad är ett genomsnitt av vad man skulle vilja använda en kniv till. Samma minus som Mora 2000 ingen vikt för att hugga.
 
Man kan köra kombinationen Fällkniven S1 eller A1 tillsammans med en WM1. Då får du en röja,hugga, skära, spänta-kniv plus en för finpill och slakt.

Om man dessutom tar med lite fusk i form av alcogel så spelar det ingen roll vilken kniv du använder till maten och får på köpet fart på elden snabbare. Alcogelen förvaras med fördel i en PET-preform. http://www.pinalen.nu/osc2/product_info.php?cPath=21_27&products_id=61
Själv har jag att välja på inför varje tur i skogen Fällkniven S1, F1, Wm1 och U2 tillsammans med en Bahco vikihopsåg och en Leatherman Fuse. Oftast följer minst tre knivar med.
Om man tar ett normalt provrör med skruvkork så får man i två tamponger och då har man något att tända med :)
 
Inte är det lätt att hitta den perfekta kniven.

Själv vill jag bara ha en kniv med mig på fisketurerna. Har använt en Mora 2000 sista tiden.
För en kompis klagade jag och sade: Den tvära buken på den här Moran är inget vidare, när man ska rensa fisk.
-Ta och slipa om den då, sa han.
-Nej, det vill jag inte, svarade jag. Då blir den inte lika bra att bre mackor med.
- Du har då små problem, sa han då surt.

Nån som kan förklara vad människan menade?
 
Alla knivar är inte bra till allt.
Fällkniven S1 är bra på mycket, men kass att skära julskinka med och rekordkass att skära potatis till Janssons frestelse. Kniven är ju nästan lika bred som skivorna man skall skära.

En lösning är att ta med två knivar, eller fler. En Fällkniven F2 till fisken och en F1/S1/H1 till det andra. Smörkniven täljer du till på plats medan du väntar på att fisken skall nappa.

Apropå det, är det bara jag som har problem att få till den där krispigt vassa eggen igen på mina konvexa knivar. Jag kör med musmatta och 600-papper men det blir inte riktigt bra. När mina knivar är nya så skär de paracord ungefär som vore det ost, numera känns det slött. Jag har ju en hel hylla med F1-knivar, men det är ju inte riktigt engångsknivar, eller?
 
Tycker fällkniven är riktigt usla överlag tyvärr. Varför ska man ha 4 mm blad liksom? Känner ingen jägare som gillar dom, inga fiskare heller. Det bästa du kan göra är nog att slipa om dom till en längre rak eggfas. Enligt mig iaf.

De som gillar fällkniven verkar vara samma typer som handlar på terräng och recon. Att man verkar behöva flera knivar från samma tillverkare visar ju på deras oduglighet.
 
Det beror bara på att jägarna och fiskarna inte är tillräckligt "spörsjal". :)
Det finns lägen då det är bra att ha fyra, fem och kanske sex mm blad (H1).
För övrigt handlar jag inte på Terräng eller Recon, de är inte tillräckligt spörsjal de heller :)

Nu har jag 31 Fällknivenar, och nästan alla är olika :) Dock använder jag bara fyra.
 
Det beror bara på att jägarna och fiskarna inte är tillräckligt "spörsjal". :)
Det finns lägen då det är bra att ha fyra, fem och kanske sex mm blad (H1).
För övrigt handlar jag inte på Terräng eller Recon, de är inte tillräckligt spörsjal de heller :)

Nu har jag 31 Fällknivenar, och nästan alla är olika :) Dock använder jag bara fyra.

Du vet säkert att du kan få fri vård för ett dyligt missbruk....
 
Det beror bara på att jägarna och fiskarna inte är tillräckligt "spörsjal". :)
Det finns lägen då det är bra att ha fyra, fem och kanske sex mm blad (H1).
För övrigt handlar jag inte på Terräng eller Recon, de är inte tillräckligt spörsjal de heller :)

Nu har jag 31 Fällknivenar, och nästan alla är olika :) Dock använder jag bara fyra.

Kan du ge ett vettigt exempel på när man behöver ett sex millimeters blad?
 
...Apropå det, är det bara jag som har problem att få till den där krispigt vassa eggen igen på mina konvexa knivar. Jag kör med musmatta och 600-papper men det blir inte riktigt bra...
Jag tycker det fungerar utmärkt med musmatta och våtslippapper. Svårt att säga exakt hur man skall göra men jobba långsamt och metodiskt. Försök få in ”känslan” genom att dra långsamt.
Vinkeln bör vara låg, en del hävdar att bladet skall ligga nästan parallellt med papperet men jag lyfter upp bladet så det blir en liten vinkel.
Jag trycker lite halvhårt sådär, jag vill att bladet skall sjunka in en smula i mattan.

Jag drar bladet ganska rakt över mattan medan jag trycker ned det med två fingrar (tumme och pekfinger) rakt uppifrån

Jag kan raka mig med knivarna men det är inte något jag rekommenderar direkt. En hyvel är bättre...
 
HAHAHA!!! ni e sjuka, fy fan va roligt.. framförallt gillar jag kommentaren om att WM står för "kärringar" jag har skrattat så tårarna har runnit.. behöver man en bra brukskniv som fungerar väl, köp en kolstålsmora.. vill man ha en kniv för knivens skull, man tycker att den är vacker eller att den ingår i ett specialintresse.. tänk er själv, jag sitter på kammaren och binder flugor, tillbringar timme efter timme att fiska utan napp, sliter med tafsar, kastlinor o allsjöns jävelskap, inte fan filéar jag firren med en mora efter allt jobb..
 
HAHAHA...

Nej, det "gör" det inte för mig.

Får prova något annat att skratta åt. Skall se om jag kan gasa vid övergångsstället på vägen hem.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.