Knivar

HAHAHA!!! ni e sjuka, fy fan va roligt.. framförallt gillar jag kommentaren om att WM står för "kärringar" jag har skrattat så tårarna har runnit.. behöver man en bra brukskniv som fungerar väl, köp en kolstålsmora.. vill man ha en kniv för knivens skull, man tycker att den är vacker eller att den ingår i ett specialintresse.. tänk er själv, jag sitter på kammaren och binder flugor, tillbringar timme efter timme att fiska utan napp, sliter med tafsar, kastlinor o allsjöns jävelskap, inte fan filéar jag firren med en mora efter allt jobb..

Haha! bästa kommentaren i tråden!

Jag har både Mora 2000, Chris Reeve MKVI, Strider och Fällkniven.
De som används är Mora 2000 och CRK MK6, resten har jag och pillar på framför tv när frugan gått och lagt sig, det är skönt med ett liv fullt av vassa och lysande verktyg :)

Mora 2000 är en mycket prisvärd kniv, även om slidan är tråkig. Det där med att slå skaftet av en sån och lägga ner timmar på att fixa ett nytt i trä och sedan en ny slida på lika lång tid... Tja... Men kniven i sig är prisvärd, och många jägare inkl. mig använder den gärna.

Det som är viktigast med en jaktkniv är att hålla den vass! Skaffa gäna ett diamantbryne likt Fällkniven DC-4 så går det som en dans :)
 
Mora 2000 är en bra brukskniv, men tråkig och ganska dålig slida, har tappat kniven någon gång och har fått lägga en bit tejp på knivskaftet för att den ska sitta ordentligt.

För det mesta använder jag en Ahti Metsä, riktigt skön kniv med ett bra blad i lagom storlek för det mesta. Dock är väl inte den heller den mest fantasifulle kniven, men lagom fin och inte för dyr att tappa bort. Slidan har jag fått förstärka lite för den töjdes ut en del i början, men nu funkr den bra.
Rekommenderar definitivt denna kniv.

http://www.pitebutiken.se/art-1.asp?id=39&iPageID=10
 
Skulle precis slänga lådan till min Fällkniven WM1 och kom att tänka på den här tråden. För att deras tvååriga garanti ska gälla:

"Garantin gäller ej om kniven använts för ändamål den ej är avsedd för. Kniven är ett skärande verktyg, ej avsedd att bryta, bända eller slå med."

Jag misstänker att orsaken till att Moraknivarna anses som undermåliga av vissa är att de använts på fel sätt och för hårt. Tyvärr var det ju omöjligt att få reda på vilket sätt de gått sönder.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...