Knivar

Med risk att starta en formidabel ny tråd kring hur knivar och manlighet hänger ihop vågar jag mig ändå på detta "mandomsprov". Jag och sambo skall ta jägarexamen till våren och tänker då skaffa henne en jaktkniv i julklapp vilket gör att frågan snarare bör handlaa om kvinnlighet snarare än manlighet - missförstå mig rätt om jag säger så.

Jag vill alltså ha tips från erfarenheten på en bra jaktkniv för en nybörjare.

Tack (ser framemot alla tips)

Niclas
 
Tillverka en egen

Gör en själv. Det är inte så svårt som det först kan verka. Fördelarna är att du dels får den som du vill ha den och dels att presenten blir så mycket mer personlig. Enklast är att köpa ett färdigt blad som du snidar ett skaft till. Jag inser att det kan bli tufft med tid att få den klar till jul, men det är få saker som skänker så mycket tillfredsställelse som ett bruksföremål man "gjort i slöjden"

/C
 
Eka Jaktkniv A 10 är en bra jaktkniv som uppfyller de önskemål man kan ställa på en jaktkniv.. ska man ge bort den så kan man låta gravera något på bladet för att göra den mer personlig. tror dom kostar runt 700:-

undvik fällkniven-knivarna som inte är specielt bra för jakt, dom är lite töntiga oxå för dom försöker marknadsföra sig som lite RAMBO kniv vilket inte tjejer alltid uppskattar..
 
Jakt?
Vilken typ av jakt tänker du dig att hon/ni kommmer pyssla med?

I min värld syr det ovan nämnda väldigt mycket men en god ide annars kan vara att slå skaftet av en mora 2000 och göra nått fint skaft själv. Borde inte vara mer än 5-10 timmars arbete(+- beroende på vad du väljer) om du har tillgång till ett snickeri. Ytterligare ett par timmar för att knixa ihop en slida som du slipper skämmas för.

Oroa dig inte för att du behöver hinna färdigt innan jul, detta är en julklapp som du ger bort vid jul men den kommer förhoppningsvis inte vara fördigt då, skaftet måste ju passa i hennes hand perfekt så då behöver du hennes medverkan. Ett skaft som är gjurt för ens egen hand är underbart när man väl får till det, jag valde att sneställa hela bladet lite i handen (det vill säga att vänsterhänta kommer finna min kniv vara bajs värd!) och luta det lätt framåt. Ju mer av råmaerialet du lämnar kvar och ju större stycken du använder till skaftet detså mer finns det att ta av när man ska göra sin egen utformning!
Låt inte suktandet över övaraskningsmomentet förstöra julklappen, lämpligen kan man ju slå in en engångkniv/plastbestick i en fin låda och skämta till det lite om kniven görs efter jul.

Blad finns det djälvlig många av och kanske bör du låta henne vara med från början, det beror på hur många knyvkataloger ni dreglat över tiullsammans och om du vet vad hon vill ha nog bra för att vara säker på vilket blad som passar. Var inte rädd för att lägga ut uppåt 500-600 kr på ett blad men mer än det är nog overkill skulle jag tro.
 
Vad skall man använda jaktkniven till? Det mest jaktspecifika man kan göra med en kniv är väl att flå, och då borde väl en jaktkniv snarare vara en kniv om det är lätt att flå med?
 
Vad skall man använda jaktkniven till? Det mest jaktspecifika man kan göra med en kniv är väl att flå, och då borde väl en jaktkniv snarare vara en kniv om det är lätt att flå med?

nix, flår gör man inte i skogen.. man tar däremot ur det skjutna djuret i skogen, så den bör fungera till urtagning.. MEN det viktigaste med en riktigt bra jakt kniv är att man kan skära falukorv och sockerkaka till fikat!!

(jag e världens sämsta jägare, jag vill mest fika..)
 
undvik fällkniven-knivarna som inte är specielt bra för jakt, dom är lite töntiga oxå för dom försöker marknadsföra sig som lite RAMBO kniv vilket inte tjejer alltid uppskattar..

....snart kommer väl RAMBO 4.... Denna gången måste fan kniven vara ÜBER stor och.....hmmmm skitbra till ALLT och manlig.....;)

/mattias
 
Men eftersom jag pysslar med journalistik så grävde jag lite djupare.
Då fann jag att i denna film smider han sin egen buskröjare som han halshugger burma soldater med.

Det tillverkas 100 replikor av denna om nån samlare vill köpa (läses DePaul) *le*.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.