F.d hundägare

Jag har inte...

läst tidningsartikeln, men det kanske är så att texten i det första inlägget är kopierad ifrån ngn tidning eller liknande.

Mattias
 
mellpat; sa:
Bland renägare är det dock endast 18 procent som vill ha varg i närheten av bostaden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

Skulle det bara vara 18 procent som vet hur man svarar på frågor från storsamhället? :) :)

Hela stycket

"Vid en attitydundersökning visade det sig att två tredjedelar av svenskarna kan acceptera en vargstam på minst 200 djur. En tredjedel kan tänka sig 500-1000 djur medan 5 procent av de svarande inte vill ha några vargar alls. 56 procent av de som svarade kan tänka sig att ha varg i närheten där de bor. Mest positiva till att ha varg i närheten av bostaden är faktiskt tamdjursägare i vargområden. Bland renägare är det dock endast 18 procent som vill ha varg i närheten av bostaden."
 
Första inlägget i tråden är väl skrivet av en ung och eventuellt utflyttad dotter i familjen.

Påminner mig att första och enda gången jag nedlagt ett vilt (fasan) var med fars hagelbössa då jag var ca 15 år. Från vilken ålder blir man straffmyndig för vargjakt? Om berörd befolkning på landsbygden finner att stadsborna sätter vargens väl framför deras kommer dom att ta saken i egna händer och finna lämpliga lösningar.

Själv tillhör jag majoriteten bland dom 56 %, dvs jag bryr mig inte. Vargfrågan är för mig endast intressant som instrument för samhällsanalys. Att några flockar inavlade vargar av ryskt ursprung i dom västra mellansvenska skogsbyggderna kan väcka så mycket känslor hos stadsbor är intressant. En möjlig tolkning är att människor som fått släppa eller aldrig haft en naturlig kontakt med naturen söker sig till substitut.

Ha de ...
 
Vet inte svaret på din fråga. Men jag tar det som en komplimang att du tycker det är intressant att veta varför jag tycker något är intressant. :)
 
mellpat; sa:
Första inlägget i tråden är väl skrivet av en ung och eventuellt utflyttad dotter i familjen.

som reggar sig på Utsidan, skriver ett provocerande inlägg och sen aldrig mer loggar in?

Tittar man på profilen står det:
Med sedan:
2006-11-27 19:19:44
Senast inne:
2006-11-27 19:35:39

Snacka om "15 minuter i rampljuset"...
 
Varför skulle Maria logga in mer? Hon har redan sagt allt som behöver sägas och är inte ansvarig för dina känslor. Det är du själv som är det.

Inte heller jag skriver här för "nöjet" att hamna i rampljuset utan för att ge läsarna möjlighet att vidga sina perspektiv. Så att ni kan bli bättre människor. :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det är för jävligt rent ut sagt.

Hertz; sa:
Tarra; sa:
Samma med trafiken. Vi har omkring 800000 hundar i det här landet, och c:a 2000000(?) bilar. Om bilarna vore lika benägna att dräpa hundar som vargen är skulle inte många bli kvar...
För övrigt har man en rättvis chans att skydda sin hund mot vådaskott och bilar. Mot vargen finns inget skydd...
"Mot vargen finns inget skydd..."?

Eh, joo, samma skydd som mot bilarna och vådaskotten, utsätt inte hunden för risken.

Mattias

För det första: Det är redan beprövat, men då blev det ett jäkla hallå, och jägarkåren fick en massa skit från yrvakna "djurvänner", eftersom eftersökjägarna var hemma med hundarna även när det vankades eftersök på trafikskadat vilt. Då helt plötsligt skulle man ut med hunden i skogen och ställa upp... Gratis.

För det andra: Ska vi avveckla all jakt med lös hund i det här landet? Vem ska då utbilda och underhålla det behov av eftersökshundar som finns? Hur har du tänkt att hela Sverige ska leva, då jakt med hund för många är viktiga incitament för att bo kvar i glesbygd? "Jaktens betydelse ur ett socialt perspektiv bör också framhållas särskilt. För många bosatta i glest bebyggda områden är den en viktig del
av livet. Ofta har den stor social betydelse. Jakten och närheten till naturen kan vara viktiga skäl till att man väljer att bo i ett glesbygdsområde".(SOU 1999:146)

Läs gärna Cefosrapporten ”-Den är ju inte i fårhagen på studiebesök” (http://www.cefos.gu.se/digitalAssets/751130_cefosrapp2006_01.pdf) så får du lite vidare perspektiv på vad det handlar om ( om du nu är intresserad).
 
mellpat; sa:
Varför skulle Maria logga in mer? Hon har redan sagt allt som behöver sägas och är inte ansvarig för dina känslor. Det är du själv som är det.

Inte heller jag skriver här för "nöjet" att hamna i rampljuset utan för att ge läsarna möjlighet att vidga sina perspektiv. Så att ni kan bli bättre människor. :)
Kom igen nu! Är du en apostel av något slag? Nog måste du delta för att du får behållning av det själv?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...