Spötransport i fjällen?

Ska vandra o fiska nästa sommar söder om Kebnekaise o naturligtvis är planeringen o drömmandet i full gång. Jag funderar dock på hur katten jag smidigt ska få med mig spöt... Vi ska vara ute en vecka o tänker oss en till två mil om dagen till fots. Antagligen inte så mycket snårig skog utan mest kalfjäll men ändå. Hur ska jag transportera spöt på ett smidigt sätt? Att köpa teleskopspö har slagit mig men har hört mkt negativt om dessa. Har ni några fiffiga förslag?
 
Har ställts inför samma dilemma själv. Vet inte vad för slags spö du ska transportera. Själv brukar jag bära med mig flugspöt. Har tittat lite på LOOP's tuber men nackdelen med dessa är att de är så himla tunga. Har alltid slutat med att jag lägger spöt i spöfodralet vilket jag brukar sticka ner i ett par packremmer utefter ryggsäcken, vilket har fungerat bra så länge man befinner sig ovanför trädgränsen.

Har också tittat lite på spinn teleskopspön och det finns några bra på markanden nu som är 7-8 delar och 9 fot. Har också sett flugspön som är delade i lika många delar som du istället blir lätta att stuva ner i ryggsäcken.

Men som sagt jag är också öppen för förslag vad gäller mer stöttåliga lätta emballage för vanliga spön.

MVH

Fredrik
 
Efter att en vrång fjällbjörk vred sönder mitt tvådelade kolfiberspö som jag hade bak på ryggan kör jag alltid med ett fyrdelat spö, så inget sticker upp ovanför säcken. Fäster det i vinkeln mellan sidoficka och rygga, baktill, med hjälp av två resårsnoddar som lätt spänns åt med två snörlås. Där skyddas det bra även om jag skulle ramla bakåt, eftersom liggunderlaget sitter fastspänt vertikalt baktill på säcken.

Raskesven
 
Man brukar se alla möjliga varianter av plasttuber på vägen till fjället. Avloppsrör verkar vara väldigt populärt. Låt fantasin flöda.

Mvh
Peter P.
 
Utan tub?

Att lämna en spötub hemma p.g.a. vikten förefaller mer idiotiskt än smart...Det finns ganska lätta tuber i olika material..men det är klart ,om man köpt sin utrusntning på "Norsk Hydro"för en hundring eller två..och skiter fullständigt i om grejerna håller..så varför inte chansa och lita på turen...kanske får ni möjlighet att fiska lite....Men mitt råd är ...åk inte utan spötub..om ni vill fiska...Mvh.Timo.
 
Skön känsla

Jag kände på spöet i somras i Vilhelmina. Mycket skön känsla. Gav verkligen habegär. Jag använder helst mitt 6 delade flugspö som transporteras i medföljande spötub. Blir det dessutom fleraspön transporteras de i en spötub av aluminium som dessutom blir en förträfflig vandringsstav.
mvh
ht
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.