GPS talar om när det är bäst att fiska, är det månen?

Min Garmin eTrex Legend Cx säger att i Lödde å är det bäst fiske (men bara medelbra) mellan 09.07 - 11.07 i morgon.

Jag tar för givet att det har med månens position att göra, men på vad grundas beräkningarna?
Närhet till jorden, fullmåne..?
 

avslutad210712

Gäst
Napp & Nytt
Spåkärring

Eller någon annan minst lika trovärdig källa :)
 
mipert; sa:
Min Garmin eTrex Legend Cx säger att i Lödde å är det bäst fiske (men bara medelbra) mellan 09.07 - 11.07 i morgon.

Jag tar för givet att det har med månens position att göra, men på vad grundas beräkningarna?
Närhet till jorden, fullmåne..?
Fiskarna äter fyra gånger per dag ;) vilka infaller under månens högsta, lägsta, östligaste och västligaste fas. Vid fullmåne och nymåne övergår dessutom ätandet till rent frosseri. Månfas och tidvatten styr alltså i hög grad fiskens matvanor, detta är gammal vetskap och inget hokus pokus. Faktorer som väder, vattentemperatur och slike ting spelar naturligtvis också in men visar din Garmin på bra fiske kan du slå dig i backen på att det är det :cool:
Själv har jag CASIOS fiskeklocka med samma funktion. Jag har haft den i tre säsonger nu och kan bara konstatera teknikens förträfflighet. Nästan all fisk, lax och havsöring i älv, har tagit inom ramen för angiven huggperiod. Klockans funktion på sjöfisk är dock inte klockren :)
//Tord
 

avslutad210712

Gäst
Kan nog hålla med om att fisketabeller inte är så tillförlitliga vid havsfiske. Finns liksom en hel del andra faktorer att ta hänsyn till som tex lufttryck, vindarnas riktning, nederbörd. Och eftersom jag fiskar mest i havet så är jag minst sagt lite skeptisk till dylika tabeller men tron kan försätta berget så tror man på sånt så varför inte *L*.
 
osse; sa:
Jag har haft den i tre säsonger nu och kan bara konstatera teknikens förträfflighet. Nästan all fisk, lax och havsöring i älv, har tagit inom ramen för angiven huggperiod.
//Tord

Det har inte slagit dig att du får mest fisk under den angivna huggperioden eftersom det är då du fiskar? ;)
 
Tack för alla svar.

Jag har alltid undrat över hur "sanna" huggtabeller är, nu när det är svårt att få ihop tider (flera småbarn) vill jag känna att jag placerar fiskestunderna på de tider där sannolikheterna är störst för fångst.

Idealt vore att bara sticka ut när väder och vind känns rätt men...

Nu på torsdag skall det vara toppenfiske med bäst fiske mellan 12.10-14.10.

Så nu har jag planerat in en timmes fiske efter lunch.
Om några år vet jag om tabellerna stämmer. :)
 
mipert skrev:
...Nu på torsdag skall det vara toppenfiske, med bäst fiske mellan 12.10-14.10.

Så nu har jag planerat in en timmes fiske efter lunch.
Om några år vet jag om tabellerna stämmer. :)
Tre gäddor på femton minuter blev resultatet.

Jag är ett snäpp närmre att tro på huggtabeller...
 
*LOL* Där fick huggtidstabellskeptikerna... Borde inte vara ganska självklart att månen, som har så stor inverkan på jordens vattenmassor också borde ha stark inverkan på dess invånare? Tyvärr har ju astrologin gjort att folk är tar allt snack om himlakroppar för hokuspokus. Har haft samma debatt på sportfiskeforum.se o även där är vissa väldigt tveksamma. Jag tror det kan skilja en bra dag från en dålig. Därmed inte sagt att andra faktorer inte spelar in...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...