Tre veckor i Leavasjokk och välijokk...

Är hemma igen i vardagen efter att ha tillbringat fyra veckor i Kirunafjällen.Tre av veckorna ägnade jag åt att fiska uppe i Leavas huvudsakligen, och lite i Välijokk med närliggande tjärnar.Kom fram efter en mödosam vandring till dom övre delarna av Leavasjokk den 28juni.Packningen var som vanligt alldeles för tung att släpa på...Men allt skit ska med..samma visa varje år!Nåja,vattenståndet i Leavas var väldigt lågt hela min tid däruppe.Hade min lägerplats på ett härligt ställe i dom övre delarna av jokken.Synd bara att jokken verkade helt fisktom däruppe...spanade och fiskade av jokkens alla tänkbara och otänkbara platser utan att se en fisk!!Efter fyra dagars fiskande bestämmde vi oss för att gå lite längre ner och försöka.Forsarna alldeles vid Vallasjaure såg lovande ut.Äntligen hittade vi fisk!Efter bara några minuters fiskande drog det till i mitt spö..ett kraftigt sugande drag fick det att nästan gå för mig i brallorna.En jättefin öring hade tagit min "nattslända"i utkanten av forsen.Det blev en spännande fajt..med bara 0,15 på tafsen blev jag lite nervös när jag fick syn på fisken!Lyckades landa den vackraste öring jag någonsin fått..den vägde hela 2,1kg...och dan var räddad!!Ja,hela månaden...Under mina dagar i Leavas fick jag flera fina öringar, den minsta på 1,7kg...inte illa!!Två harrar på 53 och 55cm lyckades jag också lura.Rödingarna lyste med sin frånvaro i jokken.I Hjärtsjön däremot var rödingen på hugget ibland..då det inte blåste för mycket..och dom dagarna var lätträknade..En röding på 1,7kg lyckades jag i alla fall lura upp ur sjön.Bor min fick en skit fin röding i en liten tjärn nära Välijokk..1,9kg en anorektisk rackare som mätte hela 60cm och borde ha vägt minst 2,5kg om den inte varit så smal.I välijokken hann jag fiska en eftermiddag...fick ett par fina rödingar och lyckades sumpa en riktig baddare.Leavas är ett underbart vatten att fiska vid lagom svårt tycker jag..det gäller att ha lite tid och mycket tur för att komma rätt.Ibland så flög helikoptern dit lite väl mycket folk...men några dagar senare kunde det vara helt tomt på fiskare.Nästa år återkommer jag mer än gärna dit igen.../Timo.
 

avslutad210712

Gäst
Funderade på att besöka Leavasjokken första veckan i september men det kanske är för sent på året...
 
September

Ja,kanske det är lite sent.Är inte öringen fredad från den sista augusti...? Men harr kan du ju fiska.Kanske är det fart på rödingen lite senare på säsongen i jokken.Hur som haver är det värt ett försök...Mvh.Timo.
 
levas & välijokk

Var uppe i Välijokk här på slutet av Juli. massor med folk lite med vatten, bäckarna är nästan torrlagda gäller både väli samt levasjokk. svårfiskat.

//Bosse
 

avslutad210712

Gäst
Re: September

europa12; sa:
Ja,kanske det är lite sent.Är inte öringen fredad från den sista augusti...?

Ooppss måste kolla. Första gången jag går så sent som i september och huvudorsaken är att alla berättar hur vackert det är i fjällen den tiden med alla röda, gula och gröna färger så jag täkte kolla. När jag nu "hittat tillbaka" till min ungdoms synder, dvs fiske, så hade jag gärna testat lite sånt också men kanske jag lämnar hemma spöna och tar med ett stativ till kamerorna istället. Annars riskerar jag att packningen blir för lätt *S*.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Tre drag Fiske 56
Qanelbulle Tre desperata hobby-fiskare i behöv av råd!! Fiske 7
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
europa12 Leavasjokk Fiske 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...