När kan jag lättast titta på öringarna i lilla bäcken?

I mina gamla hemtrakter i Bohuslän finns det många små sjöar och bäckar.

Hos en bekant finns en liten bäck där det finns ett mindre bestånd av öring (ingen har sett någon större än hektot) som jag inte är intresserad av att fiska.
Däremot vill jag kunna spana på dem och njuta av att se dem simma runt mellan stenarna.

Vilken tid på dygnet och när på året är störst chans att se dem?
Hur är det nu i slutet av juli?
Jag antar att skymningen tidig sommar är bäst men jag är faktiskt rätt dålig på annat än gädda, sutare och havsöring.

Fick förresten till mina döttrars stora glädje möjlighet att visa dem ett stim med id som simmade runt i ytan bland båtarna i Västra hamnen i Malmö.
De var stora så det var lite spännande...
 
Jag har sett mest fisk vid skarpt solsken. Samtidigt känns det som att mulet väder borde ge mindre skrämmande reflexer och dito skuggor. Men icke desto mindre...
 
Uppsök bäcken nu och framåt. Öringen leker nu så har du tur får du se ett av naturens små underverk, fiskkärlek, men öringen är en väldigt skygg fisk med receptorer efter bukens sidor som uppfattar vibrationer i vattnet och marken så man måste smyga och hålla en låg profil. Det senare då vattnets brytning gör att fisken upptäcker dig innan du uptäcker den. Nästan som ett slags periskop ;)
 
det beror på....

under septebmer leker väl större delen av örngen i sverige(det är iaf då det är fiskeförbud i de flesta norrlandsälvar). så nu är det väl lite sent för det kanske. men det där med skyggheten är väldigt olika beroende p åhur och var bäcken ligger. jag har kunnat sitta på vägtrummor och studera öringar och rödingar som simmar runt strax under fötterna på mig. samtidigt har jag metat i bäckar där man verkligen får smyga fram för att inte skrämma fisken. så det är svårt om inte omöjligt att svara på. men unde rleken så brukar de flesta fiskar bli mindre försiktiga. så för söka ta reda på när fiskarna leker i just din bäck....
 
Strykarräven; sa:
Jag har sett mest fisk vid skarpt solsken. Samtidigt känns det som att mulet väder borde ge mindre skrämmande reflexer och dito skuggor. Men icke desto mindre...
Senast jag såg öring (eller var det röding?) var i en mindre fjällbäck, stod 20 m från bäcken på en höjd och kunde spana ner i vattnet.
Att befinna sig högt upp, solen rätt (p g a vattenreflex) och gärna en bit från bäcken är väl ett bra tips. Avstånd beroende på syn (glasögon/kikare)? :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.