Naturtrogna beten något för Mythbusters

avslutad210712

Gäst
Under alla år som jag fiskat i större eller mindre grad har jag alltid funderat huruvida ett bete skall vara naturtroget eller ej. Om vi lämnar mask, maggot och andra högst naturtrogna beten därhän och koncentrerar oss på flugor, spinnare och wobblers så är frågan hur naturtrogen ett bete måste vara.

När jag var yngre slukade jag allt som stod fisketidningarna och ansåg alltid att anledningen till att jag inte fick fisk var att jag hade fel bete. Enklast så eller hur.

Nu när jag blivit äldre och förståndigare (kanske en del har synpunkter på) så funderar jag ändå mer på det här. Om man börjar med flugor så var den fluga som jag och mina kompisar fick absolut mest harr på i havet en Deep Purple dvs en helt lila fluga. Mig veterligt är det väldigt ovanligt med den färgen på vattenlevande insekter i vår del av världen. Här är väl egentligen bara grått, brunt och svart som gäller på naturliga insekter. En del andra flugor som också gick hyfsat bra var flugor med lite rött i. Däremot var flugor i helt "naturliga" färger rätt "döda" - i alla fall som harr-fångare.

I helgen fiskade vi en del abborre men eftersom vi bara fick små abborre och en hel del gädda böt vi ut spinnarna mot wobbler och då i skrikigt självlysande orange som syntes miltals omkring och gissa om vi fick gädda efter det. Och mig veterligt simmar det inte omkring oranga fiskar där jag bor.

Så min fundering är nog att strunta i att försöka efterlikna det som simmar i eller studsar omkring på vattnet och välja skarpa tydliga färger som mer stimulerar hugginstinkten än försöker efterlikna fiskens naturliga föda. Förstår att jag slår undan benen för alla de sportfiskare som släpar med sig flugbindningsstädet till sjön/älven/bäcken och som använder 50% av fisketiden till att studera insektslivet och 45% av tiden till att binda flugor och 5% till att fiska men ibland är sanningen elak *L*.
 
Det där kan stämma i en del fall men i bland, och på vissa ställen (som t ex Björkaån när Danican kläcker) kan fisken vara väldigt selektiv och då gäller det att ha precis rätt storlek, färg och form på flugan. Detsamma har jag upplevt vid rödingfiske då man ibland nästan slitit sitt hår och undrat varför inte fisken tar ens fluga. Harren brukar dock ofast inte vara särskilt selektiv. Även vid havsöringsfiske på kusten så varierar öringens födoval mellan småräkor, borstmaskar, tobis och småfisk så då kan man också behöva anpassa flugvalet och sättet att fiska dem.
[Ändrat av dave1 2006-07-17 kl 11:07]
 
avslutad210712; sa:
Under alla år som jag fiskat i större eller mindre grad har jag alltid funderat huruvida ett bete skall vara naturtroget eller ej. Om vi lämnar mask, maggot och andra högst naturtrogna beten därhän och koncentrerar oss på flugor, spinnare och wobblers så är frågan hur naturtrogen ett bete måste vara.


Så min fundering är nog att strunta i att försöka efterlikna det som simmar i eller studsar omkring på vattnet och välja skarpa tydliga färger som mer stimulerar hugginstinkten än försöker efterlikna fiskens naturliga föda.*L*.

Om man med naturtroget menar färgteckningen så är det egentligen meningslöst,för färgerna 'bleks' pga ljusets brytning från ytan och neråt för att på typ 3m djup vara nästan helt vita.Det mest effektiva är att försöka efterlikna bytets rörelsemönster,ex v skadat,lyckligt ovetande om fara eller att tjata (till slut hugger den).


peter
 

avslutad210712

Gäst
ping; sa:
avslutad210712; sa:
Under alla år som jag fiskat i större eller mindre grad har jag alltid funderat huruvida ett bete skall vara naturtroget eller ej. Om vi lämnar mask, maggot och andra högst naturtrogna beten därhän och koncentrerar oss på flugor, spinnare och wobblers så är frågan hur naturtrogen ett bete måste vara.


Så min fundering är nog att strunta i att försöka efterlikna det som simmar i eller studsar omkring på vattnet och välja skarpa tydliga färger som mer stimulerar hugginstinkten än försöker efterlikna fiskens naturliga föda.*L*.

Om man med naturtroget menar färgteckningen så är det egentligen meningslöst,för färgerna 'bleks' pga ljusets brytning från ytan och neråt för att på typ 3m djup vara nästan helt vita.Det mest effektiva är att försöka efterlikna bytets rörelsemönster,ex v skadat,lyckligt ovetande om fara eller att tjata (till slut hugger den).


peter

Äntligen kan jag motivera inköpet av alla dessa snygga wobblers jag köpt men aldrig använt därför att de dels inte är naturtrogna och dels vill jag inte förstöra dem *L*.

Synd bara att jag nu inte kan motivera varför jag inte använder dem.
 
avslutad210712; sa:
Äntligen kan jag motivera inköpet av alla dessa snygga wobblers jag köpt men aldrig använt därför att de dels inte är naturtrogna och dels vill jag inte förstöra dem *L*.

Synd bara att jag nu inte kan motivera varför jag inte använder dem.

Tro't eller ej...

Allt handlar ju om att tillfredsställa oss som köpare,teorier och "vetenskap" har ju bara ett akademiskt värde,för om man inte tror på eller tycker om ett bete kommer man inte att ge det rättvisa.
Jag gillar t ex inte Jiggar,ingenting specifikt,tycker helt enkelt inte om dom,fast 'alla' lovordar dom.Jag har provat,och självklart inte fått nåt heller,för när det är dags att pröva är det för att inget annat funkat heller,stendött.
Sen det där om "Bra väder=ljusa och glada färger,Mulet=nedtonade färger",är det "vetenskap" eller ett resultat av ens humör?

Tror du på ett drag,kommer du att 'fiska' med det,och få fisk.
Enkelt,eller hur.


peter
[Ändrat av ping 2006-07-18 kl 14:59]
 
Fisk på!

Tidig morgon,stiger upp samtidigt som de första strimmorna ljus når horisonten.Laddar kaffebryggaren,trycker till on-knappen,packar ner fiskeutrustning,matsäck och en extra tröja (man vet ju aldrig) i väskan.På med skorna och jackan,i trappen möter du granntjejen (den snygga) som hejar glatt,på väg hem från nattens äventyr.Du sätter dig i bilen och styr mot havet,men inte direkt,du måste tanka först.Medans du står och fyller bilen börjar det synas ett mörkt moln långt,långt borta.Det känns som om nånting saknas,men vad?Du fortsätter färden,De mörka molnen börjar hopa sig,du kör in till sidan för att kolla.
-SATAN!Det får inte vara sant!
Okej,det kanske går ändå,men molnen kommer närmare och närmare,innesluter dig,kvävande.
-Vad var det där!
En skylt flimmade förbi i ögonvrån.Ingen trafik så du slår en rundpall och kör tillbaka occh hoppas,hoppas.Kanske,det står en bil på parkeringen och det är tänt.Känner försiktigt på dörren,den glider upp samtidigt som den plingar till från en dörrklocka.En expidit dyker upp,betalar och får det jag beställde i en påse.Stiger ut i det gassande ljuset.Inga övriga moln syns så långt ögat når,färden går vidare.Äntligen framme,lastar ut utrustningen och går ner mot bryggan,låser upp grinden.Några från båtklubben har tydligen samma planer,hejar snabbt,ivriga att komma iväg.Lite meckande innan det är dags att kasta loss,motorn går igång direkt,instrumenten visar som de ska.Vinden smeker svalkande ansiktet på väg till första fiskeplatsen.Försöker en timme innan det är dags för nästa.Klockan visar fika,stannar till och hivar i ankaret.Korkar upp termosen och sniffar ivrigt in kaffeångorna.
-Ahhhh.
Vågar dig på att småle lite åt molnen medan jag packar upp syltmunkarna du köpte på hembageriet på vägen.De gamla kanelbullarna hemma på diskbänken glöms snabbt.
Upplyfft av de extra kalorierna stiger du upp för att återuppta fisket.
En solkatt!
Var kom den ifrån?
Draglådan?
Tittar lite förbryllat.
-Hmmm...Var det den?
En vobbler som inte använts på länge har brytit sig loss får högen av diverse-drag.Nästan uppmanar dig att använda den.Tacklar på och väger den med spöt,känns okej.Ett kast visar att den kan flyga,ligger som en pil i luften,ett litet plask när den landar.Sträcker linan och börjar veva hem,känner den ettriga gången i spöt,den verkar simma bra,kanske drar den lite åt höger.Provkastar några meter,och visst,lite drar den.Rätar till nosöglan och provkastar igen,verkar fint.
-Vore jag en Gädda skulle den smaka till lunch!
Kastar ut,låter den sjunka,känner att du blir ett med den.Sjunker sakta,simmar lite framåt,ett spinnstopp.
-Där!En vacker Gäddmadam!
Simmar försiktigt för att inte skrämma henne,Knackar lite med kroken mot buken,rasselkulorna gör resten.Nu har hon sett dig,rusar fram,käften öppnar sig.
PANG!!!
Fisk på!!!

Ännu ett favoritdrag!


peter
[Ändrat av ping 2006-07-19 kl 14:56]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...