Rödingfiske?

Ska upp till trakterna runt Saltoluokta och fiska röding i veckan och undrar vad som funkar bäst i betesväg? Tar eventuellt med mig flugspö men är mest nyfiken på beten till kastspö? Spinnare? Mask? Några tips?
 
Och i reglerna står att bl a mask är förbjudet. Det roligaste rödingfisket jag haft är med fluga. Smygfiske med torrfluga och flymfer efter röding är otroligt roligt och en riktig utmaning då rödingen kan vara lite kinkig. När den väl hugger så får man dock en ordentlig åktur särskilt med fiskar över kilot. :)
 

avslutad210712

Gäst
dave1; sa:
Och i reglerna står att bl a mask är förbjudet. Det roligaste rödingfisket jag haft är med fluga. Smygfiske med torrfluga och flymfer efter röding är otroligt roligt och en riktig utmaning då rödingen kan vara lite kinkig. När den väl hugger så får man dock en ordentlig åktur särskilt med fiskar över kilot. :)

Inte riktigt. Det är förbjudet i strömmande vatten.

"Med syfte att skydda ungstadierna av laxartade fiskar är fiske med naturliga beten (mask, maggot, räka, betesfisk och liknande) förbjudet i strömmande vatten. Eventuella undantag framgår av fiskekortsbilagorna."
 
Jag såg också detta med strömmande vatten när jag kollade. Är det en ändring eller? Jag har för mig att mask var förbjudet ovan odlingsgränsen förut?
 
Har inte fiskat där, men min personliga rödingfavorit är små spinnare med koppar å rött. Den klassiska mepps 1:a är kanon, å funkar inte det så brukar det fungera med panther martin svart/gul. :)
 

avslutad210712

Gäst
Är det någon

som testat konstgjorda "levande" beten typ Powerbait uppe i fjällen?
 
Re: Är det någon

avslutad210712; sa:
som testat konstgjorda "levande" beten typ Powerbait uppe i fjällen?

Japp, för några veckor sedan testade jag maskvarianten. Fungerade bra. Sitter på bättre en levande mask.

Men sjukt dyrt med sina 2000 spänn per kg eller vad det blir.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fredde74 Rödingfiske Fiske 0
Juve14 Rödingfiske i Norge Fiske 3
sunshine Rödingfiske Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.