Kaliber 22-250

_Erik_; sa:
...
Ska du ha en riktigt grym kaliber för småvilt generellt sett och som har absolut bäst precision av alla så gäller 6mm BR. Den är riktigt bra, även 6mmPPC är helt ok men har inte riktigt lika fina förutsättningar för att skjuta bra även om det skjuter bättre än det mesta.
..

Hur skiljer sig 6 mm BR mot 6 mm PPC? Varför är den bättre?
 
fakta 22-250

skjuten med v-max 3,2gram 1250m/s



skjuten med nosler 800m/s



alla är skjutna med kal 22-250 ca 150m. bättre med fakta. köttförstöring beror på vilken kula plus hastighet.
 
Av mina vänner i USAs användning av 22-250 är den till skadedjursbekämpning, de smådjur som träffas exploderar!
Att sen kalibern fräter ut loppet snabbt samt att vindkänsligheten från .22 kulor består är inte kaliberns fördelar direkt.
6,5 eller 7 mm är mycket mera brukbar över ett större spectra för vår jakt. Allt från 6,5x54--7-08.
 
Om jag skull jämföra en 22-250 och en 6 mm BR så skulle jag vällja 22-250 direkt. Än BR må skjuta mkt bra på långa håll men är defenetivt inte lika flackskjutande som 22-250 rem. Kulan är tyngre och längre i en BR och detta gör att den är en formedabel cal bortom 300 meter. TEX du kan inte skjuta in bössan på säg 80 meter med än BR och hålla mitt i sen på 300 meter om du ser nått skjutbart. Skulle tro att än 22-250 rem gör ett bättre jobb på dessa avstånd..
Men bortom 300 meter så vinner såklart än BR.
Och de är ju inte så vanligt att man skjuter borton 300 meter heller...

Och att än 22-250 skulle göra mkt köttförstöring med rätt sorts kulor är rent strunt prat..Den slår defenetivt inte sönder mer en än 222a , har sett åtskilliga rådjur skjutna med 222 som har slagit sönder betydligt mer än 22-250 rem.
Och att än 22-250 är mer än 100 joule starkare på 100 meter än en 222 är vid mynningen skadar ju inte heller.

Lars_P; sa:
_Erik_; sa:
...
Ska du ha en riktigt grym kaliber för småvilt generellt sett och som har absolut bäst precision av alla så gäller 6mm BR. Den är riktigt bra, även 6mmPPC är helt ok men har inte riktigt lika fina förutsättningar för att skjuta bra även om det skjuter bättre än det mesta.
..

Hur skiljer sig 6 mm BR mot 6 mm PPC? Varför är den bättre?
[Ändrat av sorsher 2007-02-18 kl 15:35]
 
22-250

Jag har 50 mm mellan centrum på pipan till centrum på kikarsiktet.
Skuter in på 180m. har en centimeter överslag på 100m och tappar 20 centimeter på trehundra meter.

Håller med om att det är mycket snack om köttförstöring. Det är som vanligt dom som inte har provat som tycker mest. =o)

Att kalibern fräter ut loppet gör att man bör välja en bössa med en pipa som klarar det.
Smakar det så kostar det!


Tedde
 
Re: 22-250

Och att köpa en BR om man inte handladdar är inte så smart de heller, finns bra mkt mer patroner hos vapenhandlarna till 22-250 rem.

Du tar orden ur min mun TEDDE..
Att en pipa på en blaser lrs 2 skulle va utskjuten på 1000 skott tror ja oxå är rent skitsnack..Skulle tro att den klarar åtminstonde 2500 skott..Och när man väl har skjutit den mängden skott så tror ja endå att bössan skjuter inom en 5 krona på 100 meter...
Själv har ja skjutit in min bössa på 80 meter mitt i.
Men ska nog åka till sandabanan och skjuta in den på mitt i på 200 m..Och ska öven pröva 300 meters vallen, ska bli riktigt roligt hehe....


inkognito; sa:
Jag har 50 mm mellan centrum på pipan till centrum på kikarsiktet.
Skuter in på 180m. har en centimeter överslag på 100m och tappar 20 centimeter på trehundra meter.

Håller med om att det är mycket snack om köttförstöring. Det är som vanligt dom som inte har provat som tycker mest. =o)

Att kalibern fräter ut loppet gör att man bör välja en bössa med en pipa som klarar det.
Smakar det så kostar det!


Tedde
 
22-250

Jag har skjutit närmare 1000 skott nu och håller i bästa fall en ny kopparfemtioöring på 200m och i sämsta fall en femkrona på samma avstånd beroende på vind och humör.

Övningskjuter sällan under 200m.

Jag har i alla fall inte märkt någon försämring alls!!


Teodor
 
Re: 22-250

En ny femtioöring på 200 meter låter nästan för bra för att va sant. Ser ingen anledning att du ska snacka smörja heller, så du måste verkligen va en grym skytt med såklart än grym bössa och ett högförstorande sikte.
Betvivlar starkt att ja skulle kunna skjuta så bra som du säger att du gör. Min bästa treskotts serie på 100 meter ligger på 7 mm...Så får väll hoppas att ja skjuter 14 mm på 200 m...Men om jag inte minns fel är du ju kummun jägare oxå med ett antal mer skott bakom kolven än mig. Så ja får väll skylla på de när ja inte riktigt når upp till din standar skyttemässigt.

Har en liten fråga.
Du har möjligt vis ingen aning vad ett monopod tillbehör till lrs 2 kostar???


inkognito; sa:
Jag har skjutit närmare 1000 skott nu och håller i bästa fall en ny kopparfemtioöring på 200m och i sämsta fall en femkrona på samma avstånd beroende på vind och humör.

Övningskjuter sällan under 200m.

Jag har i alla fall inte märkt någon försämring alls!!


Teodor
 
22-250

En ny femtioöring är ca 18mm.
Jag har en treskotts serie som jag täcker med en femtioöring som jag tagit en bil på med telefonen.
Jag har flera tvåskotts serier som sitter innanför femtioöringen.

Men som sagt det finns serier som det går åt en femkrona till också hehe...

Kom inte ihåg vad monopoden kostar men jag tyckte allt kostade 4.500 till den bössan.

Jag har en Ziess 6-24x56 på LRS:en och den funkar fantastiskt bra. Kommer inte ihåg vad riktmedlet hette men det är tunt och har en skala som man kan använda på längre håll och för vindavdrift.


Tedde
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Gevär och kaliber Jakt 16
Frettan kaliber 7x33 Jakt 4
frarol Älgvapen och kaliber Jakt 8
Jåkern .22-250 ammution Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.