Kaliber 22-250

Hej,

Baserat på det lilla jag läst om denna kaliber tycker jag att den verkar vara perfekt till all upptänklig småviltsjakt (förutom ripjakten). Långskjutare med extremt flack kulbana, snabb, fungerar på allt upp till rådjur. Inte någon extrem köttförstöring på toppfågeljakten osv.

Finns det någon anledning att hejda sig innan jag väljer denna? Vilka är nackdelarna? Svårt att hitta ammo, vad kostar en ask, är den dyr att ligga på skjutbanan med? Är det en sk. pipnötare?
 
Om kalibern är bra eller ej beror ju helt på vad den ska användas till. Ska du skjuta djur som du ska äta sedan så bör du välja en annan kaliber. Kulan är väldigt snabb och slår sönder viltet ganska ordentligt. Det är svårt att hitta en kaliber som slår sönder mer på toppjakten :) Dessutom är den riktigt vindkänslig så i praktiken har man ofta inte någon nytta av den raka kulbanan. Kalibern käkar pipa!! Det beror såklart på vad du laddar den med för krut och mängd osv men räkna inte med att pipan håller mer än 1000skott även om du kör med svagt laddad fabriksammo.
En fördel är att rekylen är väldigt svag.
Vad ammunitionen kostar har jag ingen aning om men den är förmodligen inte speciellt dyr.

En 222rem gör allt en 22-250 gör men bättre i praktiken på rimliga avstånd. Betydligt större utbud på vapen, mkt längre hållbarhet på pipan, billigare ammunition osv
Den är dock inte lika cool förstås :)

Och en 22-250 är bättre om du ligger tex på ett öppet fält och har vindflaggor hela vägen fram till målet och det befinner sig på mer än 200m avstånd.

Vill man ha en 22-250 ska man köpa en, dock kan det vara svårt att motivera den med vettiga argument annat än habegäret.

Ska du ha en riktigt grym kaliber för småvilt generellt sett och som har absolut bäst precision av alla så gäller 6mm BR. Den är riktigt bra, även 6mmPPC är helt ok men har inte riktigt lika fina förutsättningar för att skjuta bra även om det skjuter bättre än det mesta.
Tror det finns fabrikstillverkade SAKO i den kalibern, annars får man bygga en egen bössa.
[Ändrat av _Erik_ 2004-11-16 kl 20:23]
 
Kal. 22-250

Hej.. vet tyvärr alldeles för lite om gevär som det är nu, har dock ett genuint intresse för jakt/vapen och naturen i övrigt och hoppas m tiden bygga upp min kunskapsbank. Har nyligen beställt ett vapenskåp och skall innan veckan är över, ha gjort min vapenansökan. Varför är denna kaliber inte bra för just ripjakt ? Har ev. tänkt jaga ripa i jan-feb, om allt klaffar. Är kulorna längre än för "vanliga" "22:an"??
 
Re: Kal. 22-250

äventyrförlivet; sa:
Hej.. vet tyvärr alldeles för lite om gevär som det är nu, har dock ett genuint intresse för jakt/vapen och naturen i övrigt och hoppas m tiden bygga upp min kunskapsbank. Har nyligen beställt ett vapenskåp och skall innan veckan är över, ha gjort min vapenansökan. Varför är denna kaliber inte bra för just ripjakt ? Har ev. tänkt jaga ripa i jan-feb, om allt klaffar. Är kulorna längre än för "vanliga" "22:an"??

Därför att ripan blir köttfärs om den träffas av en sådan höghastighetsprojektil. Om kulorna är längre spelar ingen roll det är hastigheten som gör det. En vanlig 22LR ligger runt 400m i sekunden medan en 22-250 ligger runt 1100m/sek. Kulorna väger ungefär lika mkt, lite mer i 22-250 bara.
 
Tack för ett väldigt intressant svar Erik. Om det du skriver är sant (vilket jag inte har någon som helst anledning att betvivla, du verkar mycket kunnig!!) är den inte längre intressant för mig. Isåfall skulle enda anledningen vara att skjuta bort kråkor på 300 meters avstånd vindstilla dagar, och att ladda ner den ser jag ingen poäng i.

Tack ska du ha, jag letar vidare. 222 rem kanske vore något, men den är väl om möjligt ännu mer vindkänslig antar jag?
 
_Erik_; sa:
Ska du ha en riktigt grym kaliber för småvilt generellt sett och som har absolut bäst precision av alla så gäller 6mm BR. Den är riktigt bra, även 6mmPPC är helt ok men har inte riktigt lika fina förutsättningar för att skjuta bra även om det skjuter bättre än det mesta.
Tror det finns fabrikstillverkade SAKO i den kalibern, annars får man bygga en egen bössa.
[Ändrat av _Erik_ 2004-11-16 kl 20:23]

Har aldrig hört talas om de kalibrarna, är de ovanliga eller går de vanligtvis under andra namn? Att bygga en egen bössa vore att skjuta över målet, om formuleringen godtas.
 
222rem och 22-250 är ungefär lika vindkänsliga. I praktiken är det nog ingen skillnad alls.
6mm BR och PPC är helt klart ovanliga kalibrar.
Ingenting att satsa på om man inte själv vill handladda osv.

Jag tycker nog du ska leta upp en 6.5*55, den passar dina behov utmärkt. Den är tillräckligt flackskjutande för all jakt om man använder rätt ammunition. Rekylen är inte besvärlig och det finns bössor och ammunition att få tag på överallt. Bössorna brukar vara billiga dessutom numera eftersom många byter bort dom till förmån för grövre studsare eftersom vildsvinen börjar etablera sig.

Det finns ju massor av kalibrar att välja på och man kan faktiskt använda dom flesta kalibrarna till dom flesta användningsområdena. Ofta finns både lätta och tunga kulor i olika hastigheter att välja på i olika situationer. Det viktiga är att ha ett bra vapen och sikte som man dessutom kan hantera ordentligt. Sedan spelar kalibern mindre roll. En förutsättning för detta är att man har ork/råd att träna mkt då är en kaliber som 6.5 bra eftersom rekylen är mild och ammunitionen mkt billig. Om man nu kan kalla 400kr för 20 skott billigt, men i sammanhanget så.
 
Jag har en 22-250

Skjuter en Blaser LRS 22-250 främst för skyddsjaktuppdrag. Otroligt effektiv på bla räv.
Har skjutit ett och annat rådjur också.
Den höga hastigheten ger inte så farligt uppslag som jag trodde att den skulle göra.

Om bössan och skytten håller så kan man skjuta årsungerävar på 200-250 m utan problem.

Vindavdriften är som man förväntar sig, den är inget att skjuta med på långa håll om det blåser. Anser att det har mest med vikten att göra. Det skiljer sig lite mellan olika kulor. Allt dör effektivt i alla fall. Har skjutit kanin, hare, grävling, räv, rådjur, kråka, duva, kanada gäss, skata. Jag har nästan skjutit av en räv på mitten med en 308 oryx och tycker inte att 22-250 förstör något mycket mer.

Däremot fågel mindre än kanadagås sprängs med ex. en plastspets. Men det gör det med andra kalibrar med.

Ett rådjur har sprungit en bit efter skottet men det var skjutet på över 200 m och då har hastigheten sjunkit.

Summering:
Bra kulbana, bra precision, extremt effektiv, mindre förstöring än förväntat, vindkänslig.

Att skjuta den i en Blaser LRS med dämp och 6-24X56 är en dröm.


Tedde
 
Varmintkaliber

22-250 är framtagen för skadedjursbekämpning. Skjuta djur på långt håll med största möjliga skadeverkan. Om den inte dör direkt skall den ialla fall förblöda. Kråkor är perfekta måltavlor för kalibern. Matvilt, sådant som skall ätas, bör skjutas med annat. 222remington är redan nämnd, dock ej tillåten på fjällripan där endast 22:a är tillåten. Vill man ha annat kan 308W vara bra. Passar på allt från topp-orre till älg. Specialkalibrar kan man välja om man har det intresset. Kika gärna in på http://www.robsoft.nu där det finns mycket kunskap om vapen och kalibrar.
roland
 
Re: Varmintkaliber

Håller inte med dig om det du säger!

Som jag sa tidigare så blir det inte särskilt mycket förstört med en 22-250.

Som med alla kalibrar så handlar det ofta om vilken kula man väljer och var träffen sitter.

Kalibern i sig duger utmärkt till att skjuta matdjur med. Nu har jag exremt mycket erfarenhet av just 22-250 och kan säga att det är så.

Skilnaden mot en 308 exempelvis i ett rådjur kan nog inte mätas alls vid en likadan träff.

Skjuter man ett bra skott i en kanin med en hyfsat oblöt kula så händer det inte så mycket heller.

Klart att det blir mer förstört än en 22a men jag tror inte att någon skulle komma på tanken att jaga kanin med 308 heller.

På skadedjur som räv så använder jag en mjuk plastspets och får en explosionseffekt i räven som gör att den blir kvar på plats. Ofta skjuter jag i tätbebyggt område och då är det viktigt att jag minimerar risken för rikorsetter med en blöt snabb kula.

Med kikaren monterad 5 cm ovanför centrum på pipan och bössan inskjuten på 180m så har jag ett överslag på 1cm på 100m och underslag på 20cm på 300m.

Med ljuddämparen så har jag ingen rekyl alls.

Jag har skjutit många djur med olika kulor till 308 som man skulle kunna tro var skjutna med 7mm rem.mag.


Tedde






frarol; sa:
22-250 är framtagen för skadedjursbekämpning. Skjuta djur på långt håll med största möjliga skadeverkan. Om den inte dör direkt skall den ialla fall förblöda. Kråkor är perfekta måltavlor för kalibern. Matvilt, sådant som skall ätas, bör skjutas med annat. 222remington är redan nämnd, dock ej tillåten på fjällripan där endast 22:a är tillåten. Vill man ha annat kan 308W vara bra. Passar på allt från topp-orre till älg. Specialkalibrar kan man välja om man har det intresset. Kika gärna in på http://www.robsoft.nu där det finns mycket kunskap om vapen och kalibrar.
roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Gevär och kaliber Jakt 16
Frettan kaliber 7x33 Jakt 4
frarol Älgvapen och kaliber Jakt 8
Jåkern .22-250 ammution Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.