en fråga till vegetarian

Jag undrar hur nyttigt det är med ensilage till rådjuren. Skall man inte vara försiktig med utfodring till vilt, är inte ensilage ett på tok för kraftigt foder till rådjuren speciellt i dom mängderna?

Följande rekomendationer är saxade från från jägarförbundet:


Naturligt foder

5.Vid varje foderplats bör det finnas en saltsten samt från tidigt på hösten kvalitativt bra hö i regnskyddade foderhäckar eller foderstackar. Detta för att djuren tidigt på hösten skall lära sig var hjälpen finns när väl vintern kommer.

6. Ett bra rådjurshö skall vara tidigt skördat med unga, klena och näringsrika blad och strån. Det bör innehålla mycket klöver eller vara ett ängshö med stort inslag av örter. Grovt halmliknande hö är olämpligt som rådjursfoder. Obs ! Hö får inte ges till utmärglade rådjur. Skall hö ges måste man påbörjat stödutfodringen tidigt på säsongen så att deras magar hinner vänja sig vid detta foder.

7. Även annan utfodring bör påbörjas i god tid innan vintern slår till på allvar. Lämpligt är "naturlig" föda som t.ex. fällda lövträd, frukt, rotfrukter och grönsaker. De mest uppskattade lövträden är asp, sälg och björk. Observera att det krävs tillstånd från markägaren för att få fälla träd. Fallfrukt från trädgården är ett utmärkt alternativ. Frukten och grönsakerna får dock inte vara ruttna eller mögliga. Vid minusgrader bör frukterna delas i mindre bitar. Det finns däremot ingen anledning att ge s.k. konstfoder (se punkterna 9-10) under tidig höst då rådjuren är i gott hull och har rikligt med annan mat.

8. Plogning av klövervallar och höstsådda fält med t.ex. raps, råg eller vete ger ett rikligt och "naturligt" fodertillskott. I vissa fall kan även plogning av viltåkrar ge ett bra resultat beroende på gröda och tidigare nyttjandegrad. Åtgärden uppskattas mycket av rådjur och harar men är arbetsam och naturligtvis krävs markägaren tillstånd.



Special- och konstfoder

9. Vid svåra vinterförhållanden måste oftast det "naturliga" fodret kompletteras med s.k. special- och konstfoder. Spannmål, framförallt havrekross är omtyckt av djuren. Ett mycket bra och populärt foder är ensilage där höet redan delvis har brutits ned och innehåller t.ex. fettsyror som är viktiga för djurens näringsupptag. En rundbal av ensilage räcker länge och kan, trots att den är relativt fuktig, ätas även vid låga temperaturer. Ensilage kan också till skillnad från hö ges till starkt utmärglade djur.

10. Konstfoder kan också ges som pellets eller som grovmjöl. Det är viktigt att fodret är kolhydratrikt d.v.s. rikt på socker. Detta är mycket viktigare än att fodret håller höga proteinhalter. För att djuren inte skall få störd matsmältning är det också viktigt att fodret har ett visst fiberinnehåll. Med fördel kan olika typer av kreatursfoder användas, men det finns också framtaget speciella foder lämpliga för klövvilt. Mycket lämpliga för rådjur är Avrenspellets, Betfor och Viltfor.

Andra åtgärder

11. Vid svåra snöförhållanden kan man t.ex. med snöskoter köra upp ett stjärnformat "vägnät" ut från foderplatsen. Detta ger djuren bättre möjligheter att nå foderplatserna och att fly därifrån vid fara.

12. Har man påbörjat en regelbunden utfodring är det viktigt att fortsätta under hela vintern och våren ända fram till dess gräs och örter börjar spira. Dödligheten bland rådjur på grund av svält är i regel som störst under senvintern och våren. Foderplatserna bör ses till minst en gång varje vecka.

13. Även med en korrekt insatt stödutfodring kommer ett antal rådjur att dö under en sträng vinter. Detta är naturens ordning och biologiskt riktigt. Vinterdöden slår i första hand ut de svagaste djuren. Genom en korrekt insatt stödutfodring kan man emellertid dels förhindra mera katastrofala avgångar i rådjursstammen dels hjälpa många djur att komma över vintern utan allt för stora påfrestningar samt att djuren är i bättre kondition inför kommande föryngringssäsong.

(källa: http://www.jagareforbundet.se/lan/mittnorr/jaktochviltvard/stodutfodringavradjur.asp)

I vilket fall som helst så fortsätt kämpa för våra djur, se till att rätt saker kommer dom tillrätta!!
 
jodå, det går bra med ensilage.. bara man börjar stödutfordringen tidigt på säsongen då det tar ca 2 veckor för rådjurens magar att vänja sig vid ny föda..

Ensilage är milt och bra för magen, vanligt hö är mycket värre att mata med då detta som du skriver är för kraftigt och svårsmält för magsäcken om man inte fodrat under en lång tid och vänjt djuren vid detta..

Vad menar du med nöjesjakt mightyrasta?
Jag bedriver väldigt mycket skadedjurs jakt efter mink, grävling, kråkor, trut, mm.. beståndet av dessa djur måste regleras manuellt för att säkra existensen för andfåglar och andra bytesdjur för dessa predatorer.. Visst, jag kan ju inte skjuta under stol med att det är oerhört roligt och spännande att bedriva jakt på dessa djur, men i grund och botten så är det också för ett gott syfte..
 
Äter med kostcirkel i åtanke.

Jag har inga planer på att bli vegetarian, kostcirkeln byggde min kropp och det skall den få fortsätta att göra.
Precis som det är sagt i tidigare inlägg så går det ju att var idrottare och vegetarian, det gäller bara att vara påläst.

Har ju själv prövat en ända vegetarisk "rätt" sojakorv, kan ju bara säga, aldrig mer, smakade sågspån.

Vad vill jag då säga?

Fårstår inte varför jag skulle ändra mig och bli vegan, har ännu inte hört något argument som skulle få mig att tänk om..
Tänker fortsätta äta ALLT i kostcirkeln...
 
Liquido; sa:
Vad menar du med nöjesjakt mightyrasta?
Jag bedriver väldigt mycket skadedjurs jakt efter mink, grävling, kråkor, trut, mm.. beståndet av dessa djur måste regleras manuellt för att säkra existensen för andfåglar och andra bytesdjur för dessa predatorer.. Visst, jag kan ju inte skjuta under stol med att det är oerhört roligt och spännande att bedriva jakt på dessa djur, men i grund och botten så är det också för ett gott syfte..
Ordet nöjesjakt tycker jag talar för sig själv, oavsett om man tycker om det eller inte. Givetvis fanns det även en anledning till att jag använde det ordet, just för att påpeka att jakt i Sverige inte går ut på att hämma bestånden, utan används snarare som fritidssysselsättning.
Det är dock ett gott skäl (alt. svepskäl) med skyddsjakt.
 
bash; sa:
Äter med kostcirkel i åtanke.

Jag har inga planer på att bli vegetarian, kostcirkeln byggde min kropp och det skall den få fortsätta att göra.
Precis som det är sagt i tidigare inlägg så går det ju att var idrottare och vegetarian, det gäller bara att vara påläst.

Har ju själv prövat en ända vegetarisk "rätt" sojakorv, kan ju bara säga, aldrig mer, smakade sågspån.

Vad vill jag då säga?

Fårstår inte varför jag skulle ändra mig och bli vegan, har ännu inte hört något argument som skulle få mig att tänk om..
Tänker fortsätta äta ALLT i kostcirkeln...
Jag äter med mig själv i åtanke.
Sojakorv är nyttigt, men vegetarisk mat ska inte utgå från sojakorv och "vegetariska köttbullar". Det vegetariska köket är mycket mer än dåliga försök att efterapa kött till både smak, konsistens och utseende.

Att du bara provat en enda vegetarisk rätt tror jag är ett överilat påstående, antagligen är det just den du tänker på eftersom det var något så kontroversiellt som vegetarisk korv.
Det skulle förvåna mig om du inte ätit någon pasta- eller risrätt med enbart vegetariska ingredienser.

Jag tänker fortsätta att byta ut valda komponenter i kostcirkeln mot likvärdiga produkter som jag hellre äter.
 
Varför har vi ögonen på framsidan huvet och inte på sidorna?

"Kan det ha något med avståndsbedömning att göra, kan det ha något med jakt att göra?"

Jag har alldrig sett en gorilla jaga ett annat levande djur för att äta och dom har ju som vi ögonen riktade rakt fram. och även stora fina hörntänder.

Man får ju tänka på att igenom historien så fanns det tider då människan var tvungen att äta kött för att överleva och få i sig näring som var tillräcklig, idag är läget annorlunda.

Idag finns det alternativ. Upp till var och en
 
haha.. jag har alltid sagt att en ensidig kost gör en sinnesslö, men att dra igång en 4 år gammal tråd tyder på en klar näringsbrist i hjärnan, käka en korv o starta en ny tråd..

(det finns undantag som bekräftar varje regel, ögonen på framsidan huvudet har med avståndsbedömning att göra, apor behöver det för att klättra och för att jaga, nästan alla apor äter kött om dom får chansen och flera dödar för kött när tillfälle ges.. )
 

avslutad210712

Gäst
haha.. jag har alltid sagt att en ensidig kost gör en sinnesslö, men att dra igång en 4 år gammal tråd tyder på en klar näringsbrist i hjärnan, käka en korv o starta en ny tråd..

(det finns undantag som bekräftar varje regel, ögonen på framsidan huvudet har med avståndsbedömning att göra, apor behöver det för att klättra och för att jaga, nästan alla apor äter kött om dom får chansen och flera dödar för kött när tillfälle ges.. )

Hrm brukar vi inte säga åt alla som startar en ny tråd att kolla i gamla..... :)
 
Ojsan, har den här tråden hoppat igång igen. :)

Apropå apor såg jag nåt program där en schimpans-grupp på bästa kommandosoldats-manér smög upp på och anföll ett rivaliserande grupp. Följden blev att deras revir utökades samt att middagen bestod av schimpansunge.

Och jag äter fortfarande bara veg, om nån blir nyfiken :)

EDIT: Oj, vad jag skrivit mycket kul i den här tråden :S
 
Senast ändrad:
Jag är vegetarian för att jag inte mår bra av att äta kött. Ungefär som att inte må bra av starka kryddor eller rå lök.
 
/"suck"/

Jag har nu suttit och läst tråden och har bara blivit mer och mer kluven. Inte föra att det har å göra med min inställning till jakt och mina mat val (ja, jag är jägare och stolt över att vara det).
Vad jag ser är fördomar och brist på respekt. Vad andra stoppar i sin mun bryr jag mig inte det minsta om.
Varför?
Jag har inte med det att göra.
Jag äter viltkött i så stor utsträckning som det går, men köper även diverse köttvaror i handeln.
Skulle inte bli förvånad om någon skrev ett inlägg om hur omoralisk jag är. Var så god. Påstår någon att jag är omoralisk för att jag jagar och äter kött så påstår denne att naturen är omoralisk. (Själv föredrar jag att sätta en kula i centrala nervsystemet än att skära halsen av villebrådet).
Jag har inget emot vegetarianer, min f d flickvän var vegetarian och vi hade inga problem vad det gällde våra matvanor (Sorgligt nog flyttade hon här ifrån så vi valde att gå skilda vägar).

Alltså, alla där ute får äta precis vad ni önskar. I slutändan så är det jämt vad det gäller icke-veg eller veg.

Så SNÄLLA SLUTA BRÅKA!!!!!!!!!!!
 
Alltså, alla där ute får äta precis vad ni önskar.


Nej, riktigt så avreglerat är det inte. Man får inte äta andra människor om det inte är en extrem situation. Armin Meiwes fick fängelsestraff för att han åt upp en annan människa, trots att denne hade gett sitt medgivande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Armin_Meiwes

Man får inte heller äta andras husdjur, och de flesta tittar nog snett på den som äter upp sina egna husdjur. Att be att få äta upp grannflickans marsvin kan nog få rättsliga följder om man skulle driva frågan.

I västvärlden tror jag dessutom att en stor andel av befolkningen anser att det är fel att äta hundar, oavsett om hunden dog naturligt och inte var någons husdjur. I Korea föder man därmed upp och äter hundar, något som orsakat internationella protester.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dog_meat#Korea

Jag anser att det är fel att äta alla djur. Jag lagar inte själv till kött, men ibland äter jag kött på restaurang eller när jag är bortbjuden. Att jag inte följer min egen moral till punkt och pricka beror på att jag är lat och på att många människor inte riktigt klarar av den diskussion som uppkommer av jag inte/sällan äter kött.

Köttätare hävdar ofta att de har genomtänkt moralisk hållning, men jag har aldrig sett att det skulle vara annat än tomt snack. En rolig motivering är att det står i Bibeln att människor ska ta hand om djuren; men det gör man med sina barn också, och det ingår inte i uppdraget att man ska äta upp ungarna.

Man äter kött för att man har förmågan och viljan, inte för att det är rätt.

Köttätare vill annars påskina att de är rationella, men inte heller detta stämmer. Genomsnittsvensken får i sig ungefär 30% mer proteiner än som behövs, samtidigt som en tredjedel av proteinintaget kommer från kött. De flesta kan alltså sluta äta kött utan att i övrigt ändra sina matvanor.

"Rekommenderat dagsintag protein för en vuxen är cirka 0,8 g per kg kroppsvikt, vilket motsvarar 50-60 g per dag. I praktiken blir proteinintaget oftast betydligt högre i en blandad kost och det genomsnittliga intaget bland vuxna i Sverige är cirka 70-90 g per dag. En tredjedel av proteinet i kosten kommer från mjölk och ost, en tredjedel från kött, fisk och ägg samt en fjärdedel från bröd och spannmålsprodukter."
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12480

Kött är också exceptionellt klimatdålig mat. Varje kilo kött orskar 36kg koldioxidutsläpp enligt den här artikeln.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16393515.asp


I slutändan tror jag andledningen till att man inte ska äta djur i onödan är att människans uppgift är att behandla omvärlden med kärlek. Människor mår bäst när man agerar kärleksfullt, och det är svårt att hävda det kärleksfulla i att äta upp djur om det inte behövs.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.