en fråga till vegetarian

Re: Lite undringar kring köttätargument

Hudson Haak; sa:
... Om man dessutom tränar skulle detta göra att man fick svårare att bygga upp muskler då man tydligen behöver alla aminosyror för att få full effekt. Detta tycker jag är ett ganska så vettigt argument för att äta kött.

Tro bara inte att vegetarianer inte kan träna upp sig rejält.
En gissning är att skillnaden är knappt märkbar.

På en vågskål sväller veg-argument över medans kött-argument smalar sig i en liten prydlig, oföränderlig, tillrättalagd hög i botten på skålen.

Men vill du äta kött för att kunna få aningens större muskler är du fri att göra det.
 
Forskning

Jag vet inte exakt vem som utfört forskningen, skulle tro att man har kommit fram till liknande resultat vid flera olika undersökningar.

Jag såg ett program om det på Discovery, intressant.
 
Re: Forskning

XPAT; sa:
Jag vet inte exakt vem som utfört forskningen, skulle tro att man har kommit fram till liknande resultat vid flera olika undersökningar.

Jag såg ett program om det på Discovery, intressant.

Återigen, ska då förståndshandikappade människor behandlas på samma sätt?

PS.
Det var en retorisk fråga, jag är inte säker på att jag vill ha ett svar...
 
Re: Herrejävlar!

Jag är trött på okunniga människor som generaliserar så grovt att de borde skämmas!


Heja heja!

Jag kan för mitt liv inte fatta varför det ska vara så provocerande att vara vegetarian.
Lovar att vegetarianer får försvara sina matvanor mycket oftare än köttätare.
Och ni anar inte vad otroligt roligt det är med dåliga skämt som "du ska inte äta upp maten för djuren". Såna har vi aldrig hört förut.

//Anna
 
Re: Re: Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?

nermander; sa:
Många (observera att jag inte säger ALLA) vegetarianer blir det tyvärr på grund av grupptryck och påverkan från kompisar (jag vågar nästan dra paralleller till nazism, men blir itutad en massa "värderingar" utan att ifrågasätta dem).

En vegetarian som verkligen har reflekterat över alla aspekter och fattat sitt beslut utifrån det har jag full respekt för, men militanta veganer som försöker påverka vad JAG får äta har jag inte lika mycket till övers för. Tyvärr är det de senare som oftast får mest uppmärksamhet.


Men hej och hå! Välkommen till verkligheten! Att jämföra vegetarianer med nazister var väl det dummaste jag läst någonsin! I så fall kan du ju lika gärna jämföra vegetarianismen med alla sorters gruppbildningar. Är det så himla smart att jämställa en vegetarian med en nazist?

Angående militanta veganer så är det en upphausad grej av media. Det är ju bara sorgligt att folk inte är smartare än så att de genast tror att alla vegetarianer är militanta, bara för att de läst om dem i Aftonbladet och andra tvivelaktiga tidningar.
Ungefär samma sak som att säga att alla jägare är tjuvskyttar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?

nermander; sa:
Många (observera att jag inte säger ALLA) vegetarianer blir det tyvärr på grund av grupptryck och påverkan från kompisar (jag vågar nästan dra paralleller till nazism, men blir itutad en massa "värderingar" utan att ifrågasätta dem).

Min ståndpunkt är att människan behöver en blandkost (det är det som vår matsmältning är konstruerad för) och att då kategoriskt avstå från kött är att utmana ödet. Om några hundratal år får vi kanske se vilka som har rätt (när vi ser vilka evolutionen har sållat bort genom bristsjukdomar).


"Många vegetarianer blir det pga grupptryck..."
När du slänger ur dig såna härpåståenden vore det intressant att veta vad du hämtar informationen ifrån. Är det från vad du hört eller upplevt eller finns det någon vetenskaplig undersökning du kan hänvisa till!? Tills dess du visat var du hämtat informationen är den värdelös.

Något som är ännu mer lustigt är när du nämner hur många vegetarianer liksom nazister blir itutade värderingar utan att ifrågasätta dessa. Det uttalandet är väldigt paradoxalt med tanke på att du som köttätare representerar en enorm folkgrupp (läses köttätare) som av slentrian äter kött och inte ifrågasätter dess moraliska, miljömässiga, medicinska aspekter. Att äta kött är en fråga som "svensson" inte ens reflekterar över.

Att vara vegetarian är inte helt lätt idag, och då menar jag inte det praktiska tillvägagångsättet som är lätt som en plätt, utan den okunskap, oförståelse och de fördomar man får möta. Samma okunskap, oförståelse och fördomar man möts av här på detta forum av bl.a. Peter Nermander.
 
Kan inte för mitt liv fârstâ hur detta ámne kan lyckas uppróra och engagera folk pà detta vis. Vad angàr det mig eller nâgon annan att det finns folk som inte áter kött? Precis lika lite som det angàr mig att det finns folk som inte áter glass, andra som inte gillar blomkâl och en hel del valt att inte äta sega gubbar. En del häller ketchup pà moset, andra inte. Vissa föredrar att duscha pà morgonen, andra pà kvällen. En del sover i pyjamas, andra i kalsingar.

Làt var och en bli lyckliga enligt sin fason, och sâ lánge det inte skadar nâgon annan: relaxa!

(Jag har tom lärt mig att acceptera att det finns folk som gillar att fjällvandra i gummistövlar utan att skriva insándare i saken!)

MVH /Mats

MVH /Mats
 
Här kommer ett långt och kanske lite osammanhängande inlägg skrivet i tv-soffan framför valvakan.. somna inte.. :)

Ofta är det så att vegetarianer får i sig en mer sammansatt kost på grund av att de generellt sett är mer medvetna om sitt födoval. Ett problem som dock gäller ffa extrema veganer är svårigheten att få i sig vitamin B12, som är involverat i mognaden av de röda blodkropparna. Vitamin B12 syntetiseras av mikrober och ackumuleras i animalisk kost som kött, lever, fisk och mjölkprodukter. Växter och icke-fermenterad växtföda innehåller inte vitamin B12, dock så kan jästa växtprodukter och otvättade rötter innehålla mikrobiellt syntetiserat vitamin B12. Detta ligger dock en bit ifrån huvudfrågan huruvida man i grundval i moralen kan underkänna "det mänskliga köttätandet". Här finns det flera skilda synsätt. Ett vanligt är att man betraktar djur som moraliska subjekt. Man strävar härvid att utvidga moralbegreppet till att omfatta även (en stor del av) djurriket. Hos extrema veganer tar detta sig uttryck i en total bojkott av animaliska produkter. Denna extrema ståndpunkt är i många aspekter närmast sekteristisk och leder till svårlösbara anomalier. Om djur och människor är att betrakta som likvärdiga moraliska subjekt; ska då läkaren i en akut situation ställas att välja mellan den skadade råttan eller den skadade människan. Är man konsekvent utifrån denna extrema ståndpunkt ska samma indikationer gälla för detta akuta omhändertagande som gäller nu för människor. Personligen tar jag avstånd ifrån synsättet att betrakta djur som moraliska subjekt. Djur är amoraliska, därvid sagt att man inte ska betrakta djur utifrån ett mekanistiskt perspektiv (jmfr. Descartes). Djuren ska omfattas av vår moral och i detta behandlas så väl som möjligt. Personligen kan jag dock ej utifrån moraliska aspekter finna något skäl till varför det är fel i sig att äta kött och ansluter mig till Torbjörn Tännsjös hedonistiska utilitarism (minimering av lidande, maximering av lycka i korta ordalag). Extrem veganism vill jag till och med hävda vore ekologiskt kontraproduktivt i en större omfattning. Även det vanligt förekommande argumentet att betesarealen skulle kunna användas för matproduktion istället låter sig lätt avvisas då vi redan idag har ett stort spannmålsöverskott. Världssvälten och fördelningen av resurser har betydligt mer komplicerade orsaker och låter sig inte lösas av att vi alla blev vegetarianer.
Om du vill hitta information till din uppsats så finns mycket att hämta på nätet. Sök på vegetarianism, Peter Singer och Torbjörn Tännsjö så hittar du säkert en del.

Japp.. nu har jag babblat tillräckligt för ikväll!

MVH
David
 
dave1; sa:
Hos extrema veganer tar detta sig uttryck i en total bojkott av animaliska produkter. Denna extrema ståndpunkt är i många aspekter närmast sekteristisk och leder till svårlösbara anomalier.

Personligen kan jag dock ej utifrån moraliska aspekter finna något skäl till varför det är fel i sig att äta kött och ansluter mig till Torbjörn Tännsjös hedonistiska utilitarism (minimering av lidande, maximering av lycka i korta ordalag)

För det första vill jag invända mot ordet "extrem". Vad har ordet för innebörd i detta sammanhang? Ingenting! Det är ytterligare ett sätt att utmåla veganism som något onaturligt, "extremt" och konstigt. En vegan är en vegan och veganer har en viss men bestämd kosthållning, that's it!

Att du sedan säger att bojkott av animaliska produkter är sekteristiskt är ju helt befängt! Om jag är vegan så köper jag inte mat som innehåller animalier, är det så konstigt? Kalla det bojkott om du vill, men då får du kalla diabetiker, nötallergiker m.f. för sekteristiska av samma anledning.

Att du nämner utilitarismen i detta sammanhang är intressant. Idag är det väl utomordentligt enkelt att minska lidandet hos individer.
Man kan göra det varje dag i mataffären. Idag har vi ett val. Att då välja onödigt lidande tycker inte jag ligger i enighet med utilitarismen.


"Denna extrema ståndpunkt är i många aspekter närmast sekteristisk och leder till svårlösbara anomalier."

Kom igen, skriv på ett normalt språk. Du verkar lida av akademikerkomplex.
 
climbrob; sa:
dave1; sa:
Hos extrema veganer tar detta sig uttryck i en total bojkott av animaliska produkter. Denna extrema ståndpunkt är i många aspekter närmast sekteristisk och leder till svårlösbara anomalier.

Personligen kan jag dock ej utifrån moraliska aspekter finna något skäl till varför det är fel i sig att äta kött och ansluter mig till Torbjörn Tännsjös hedonistiska utilitarism (minimering av lidande, maximering av lycka i korta ordalag)

För det första vill jag invända mot ordet "extrem". Vad har ordet för innebörd i detta sammanhang? Ingenting! Det är ytterligare ett sätt att utmåla veganism som något onaturligt, "extremt" och konstigt. En vegan är en vegan och veganer har en viss men bestämd kosthållning, that's it!

Att du sedan säger att bojkott av animaliska produkter är sekteristiskt är ju helt befängt! Om jag är vegan så köper jag inte mat som innehåller animalier, är det så konstigt? Kalla det bojkott om du vill, men då får du kalla diabetiker, nötallergiker m.f. för sekteristiska av samma anledning.

Att du nämner utilitarismen i detta sammanhang är intressant. Idag är det väl utomordentligt enkelt att minska lidandet hos individer.
Man kan göra det varje dag i mataffären. Idag har vi ett val. Att då välja onödigt lidande tycker inte jag ligger i enighet med utilitarismen.


"Denna extrema ståndpunkt är i många aspekter närmast sekteristisk och leder till svårlösbara anomalier."

Kom igen, skriv på ett normalt språk. Du verkar lida av akademikerkomplex.

I begreppet "extrem" lägger jag ej något värde utan försöker bara visa på en ytterlighetsståndpunkt hos vegetarianismen. Det är ju ändå en viss skillnad mellan fiskätande vegetarianer och veganer och det är när man särskådar de senares argument anomalierna jag talar om uppkommer.

Med sekteristisk menar jag att det inom veganismen förekommer totalitära föreställningar och en övertygelse av att de är mer moraliskt upplysta än ickeveganer. Jag hävdar inte att alla veganer uppvisar dessa sidor, men det förekommer i en högre omfattning än för vegetarianer i största allmänhet.

Anklagelsen om att jag skulle ha akademikerkomplex tänker jag inte ens kommentera.

Dave
 
problemet i debatten

Jag hör många uttalanden här som:

-Varför kan vi inte få äta vad vi vill
-Vegetarianer/veganer får ofta försvara sitt matval
o.s.v

Om vi bortser från näringsläran som kan vändas och vridas så att den passar båda sidor.

Anledningen till att många allätare känner sig hotade av grönsaksätarna är väl på grund av den exponering som finns.. Vilka grönskasätare exponeras mest? De man oftast råkar ut för är dom som saboterar Scans lastbilar, häller ketchup på sig och ligger och skriker i burar utanför pälshandlare samt stör folk som äter på McDonalds.. Dessa aktivister syns och hörs därför tror många att detta är den stora gruppen av grönsaksätare..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.