Jägare räddar tiger

Jag undrar om du gör ett läs/skrivfel här?
Inte här. Jag påpekade försynt att argumentationen var klyschig, svepande och intetsägande. Argumentet var meningslöst eftersom alla är överens om det och det inte stödjer någon särskild ståndpunkt.

Jag påstår att jägare inte vill avstå från jakt utan att det finns skäl.
Därmed är frågan vilka skäl finns för att man skall avstå?
Om 1500 lodjur är en hållbar population och vi idag har 2000. Varför är det ännu bättre med 3000?
Här blir det bättre. Men frågan är fortfarande vem du argumenterar mot? Vem här vill hindra er från jakt? En diskussion om det lämpliga antalet lodjur lämpar sig bättre i en separat tråd. (Det var jag som tog upp lodjursjakten eftersom jag har svårt att se att människor som ägnar sig åt troféjakt verkligen är bäst lämpade att rädda utrotningshotade rovdjursarter. Den frågan är relevant för tråden men känns färdigdiskuterad. Har du mer att tillföra där eller känner för det så kör, men en allmän lojaktsdiskussion lämpar sig nog bättre i en separat tråd.)

200.000 som är medlemmar i Svenska Jägareförbundet utgör förbundet. De 29.000 som tycker annorlunda är med i ett annat förbund (Riksjägarna)!
Äpplen och päron...
Men här! Jag noterade inte att du skrev om två skilda förbund. Sorry. (Uttrycker de sin ståndpunkt som att "Vi är emot allt vad rovdjur heter" eller är det din tolkning?)

Man är medlem, och betalar medlemsavgift, i det förbund som stödjer ens egen åsikt. Tycker man annorlunda så är man med i det andra förbundet eller står utanför.

Ja, de 200.000 som är för rovdjur uttrycker ofta detta som ett problem.
Djärva påståenden! Alla medlemmarna tycker lika om allt. Ett unikt förbund! De 29000 är onda ;)

Vad du argumenterar för är fortfarande väldigt oklart. Vi är fortfarande OT. Skriver du "bara" för att försvara Jägareförbundet, dess aktiviteter och ställningstagande i stort och smått? Det går att läsa in i dina inlägg ett försvar mot andra mer "jaktliberala" jägare och mot ett mindre jaktliberalt naturvårdsintresse.

Det är inte du som skrivit artikeln diskussionen handlar om?
 
Vad du argumenterar för är fortfarande väldigt oklart. Vi är fortfarande OT. Skriver du "bara" för att försvara Jägareförbundet, dess aktiviteter och ställningstagande i stort och smått?

I en tidigare tråd hävdades att "jägare" bara är intresserade av djur att skjuta på och skiter i allt annat och att det är därför dom är emot rovdjur.
I denna tråden hävdas att "jägare" skulle vara olämpliga att ha något med att rädda tigrar att göra eftersom de försöker utrota rovdjuren här hemma.
(även om detta var ett missförstånd att svenska jägare var inblandade i något i ryssland)
Jaha, då kan vi ta bort amurleopard och amurtiger från jordens artlista snart om jägarekåren ska tala om hur man gör!

Borde de (Jägarförbundet) inte ägna sig åt att rädda den inhemska rovdjursstammen, istf att slå sig för bröstet, hur duktiga de är i öst?

Kommer inte ihåg uttrycket men något i stil med: att ro om sitt eget hem först. Är inte det aktuellt! Att hjälpa till att rädda tigern och sen gå hem och döda/utrota egna arter... lite dubbelt!

Men ett samarbete där svenska jägarförbundet får ens ett minimalt inflytande på rysk rovdjurspolitik låter som en mardröm .
osv.

Sedan var det du som länkade till lojakter och kriminella björndödare för att antyda att detta är vad "jägare" gör och tycker.

Det jag försöker peka på är att de allra flesta jägare och framför allt de som tillhör det kritiserade jägareförbundet faktiskt inte är emot rovdjur eller traditionell naturvård eller biologisk mångfald utan tvärt om och att det faktum att man skjuter tilldelningen av lo och varg inte tyder på motsatsen.
Om vi skall klumpa ihop jägare generellt så är de intresserade både av att rädda amurleoparden och att ha vargar, lodjur, björnar och järvar här hemma och att de som ni främst verkar reagera emot faktiskt är en liten minoritet och inte skall tas att gälla för alla "jägare".
Att jag gick på lite extra med Jägareförbundet var för att du verkade tro att de är en lobbygrupp eller något och "Betula" tycks tro att det finns en massa hemliga pengar inblandat någonstans.

Det är inte du som skrivit artikeln diskussionen handlar om?
Nej, men det kanske är jag på bilden där du skriver "Det räcker med att titta på bilderna på "lyckliga" skyttar med lodjurskadaver i famnen för att vem som helst skall fatta att jägarnas intressen inte sammanfaller med den traditionella naturvårdens":)

Uttrycker de sin ståndpunkt som att "Vi är emot allt vad rovdjur heter" eller är det din tolkning?
Nä, det är mitt uttryck.
http://www.jagarnasriksforbund.se/bdh_filearea/policydokument/Rovdjurpolicy_09_ORSA.pdf

Djärva påståenden! Alla medlemmarna tycker lika om allt. Ett unikt förbund! De 29000 är onda ;)
Nej men är man moderat så röstar man på moderaterna och är man kommunist så röstar man på dom. Som jägare betalar man till det förbund som man anser representerar en själv annars betalar man till det andra (eller inte alls). Nog visar det var jägarkåren står åsiktsmässigt.

Sedan tycker jag att det är anmärkningsvärt att många inlägg uttrycker starka åsikter om vad jägare tycker och inte tycker och varför dom tycker så men varje gång jag ber om argument som stöder åsikten så blir det tyst...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.