vargjakten

DN har en artikel om samma sak: http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-varg-aterstar-i-licensjakten-1.1023201

Kunde jägarna på något sätt ha missat att det här kan ha varit ett alfapar?

- När man spårar varg ser man tydligt hur de rör sig i landskapet. Alfadjuren markerar revir tydligt och lämnar också tydliga spår, medan valpar rör sig mer yvigt och hoppar mycket. Kan man spåra är det svårt att missa, säger Daniel Hansson [rovdjurshandläggare vid Gävleborgs länsstyrelse].
 
Det finns hopp om livet i samma artikel, även om det var alfadjuren:

"- Men om det finns äldre syskon från tidigare årskull kvar i området så kan fjolårsvalparna klara sig, då de äldre syskonen kan hjälpa till med matförsörjningen, säger Daniel Hansson."
 
Hörde att Agria (ett av de vanligast förekommande djurförsäkringsbolagen i Sverige), betalat ut ersättning mellan 2000-2005 för 78 jakthundar som vargen tagit och 135 för jakthundar som blivit skjutna...

Det var ett av försäkringsbolagenas siffror, jag hoppas att jag inte sluntit på tangenterna, eller hörde fel å¨Radions P1 idag.

Skjuta sin kompis...det är väldigt tufft att vara vargjägare i dagens hets o stress som genomsyrar även den sköna trevliga viltvården som många jägare längtar till.

Hur går det med vildsvinsavskjutningen ?, ska inte de djuren skötas om av beväpnade viltvårdare ?, det känns som ingen vill ta det ansvaret som de säger att de tar, ?, det måste kanske införas skottpengar på dem som med kråkorna förr i tiden ?
 
OBS !

Det vimlar av jägare som gör som de ska, de jag avser är de som säger att de gör som de ska o inte gör som de ska.

Den sorten finns överallt i alla sammanhang, även jag fuskar ibland, bara så ni vet...men på en nivå som inte skadar någon eller något, fanken, känner hur änglavingarna växer o knakar på ryggen...;)
 

Just det. Nu har man skjutit 12 vargar på ett bräde. Inte nog med det, man tänker skaffa nya vargar att försöka hålla instängda i djurparken. Som också lär blir skjutna om de rymmer antar jag. Jag trodde forumet skulle vara fullt av indignerade inlägg, men icke. Varför så tyst? Är det värre att man skjuter några frilevande vargar, än att stänga in vargar i en djurpark och skjuta dem om de försöker sig på sitt naturliga beteende.
 
Just det. Nu har man skjutit 12 vargar på ett bräde. Inte nog med det, man tänker skaffa nya vargar att försöka hålla instängda i djurparken. Som också lär blir skjutna om de rymmer antar jag. Jag trodde forumet skulle vara fullt av indignerade inlägg, men icke. Varför så tyst? Är det värre att man skjuter några frilevande vargar, än att stänga in vargar i en djurpark och skjuta dem om de försöker sig på sitt naturliga beteende.

De flesta av utsidans medlemmar är nog mer intresserade av viltvårdsfrågor än djurhållningsfrågor?
 
De flesta av utsidans medlemmar är nog mer intresserade av viltvårdsfrågor än djurhållningsfrågor?

Djurhållningen är katastrofal, Får lämnas åt sitt öde,

jag kallar numera generellt fårhägn för LevandeÅtlar, skillnaden är att man skjuter oftast efteråt....

Men det finns väl mer pengar/intresse att ha dessa Levandeåtlarna än att göra som man borde.

Konstigt att fårägare som gör så vet hur många får dom har.....och att de märker att det varit angrepp fran Vargen, så tydligen får de "daglig tillsyn" någon gång i månaden....

Siffror från försäkringsbolag samt beteendet från drabbade vore intressant att följa upp mera...

Hoppas bara inte någon "överpretantiös" fårägare sätter ut sina barn någonstans i nåt skogsbryn några dagar....
 
Senast ändrad:
Fårfarmare

De får Bidrag för att sätta upp rovdjursstängsel, men är välan för lata för att söka bidraget eller för att sätta upp skiten. De flesta tamboskap i mellan-sverige snos av Lo. Renen tas mest av Lo och Björn. Vargen tar ett fåtal hundar (va det 27st 2008).

Tam-boskap hållarna runt Jellowstone trodde att det skulle gå åt skogen totalt när man "återinförde" varg där... men nationalparken var smart och började t.ex. flytta kadaver till platser där inga tam-boskap hölls (borde inte vara så svårt i vårt av-folkade land)

Hela varg-debatten styrs av känslor som hos vissa tyder på att de lyssnat för mycket på sagor ala bröderna grim... andra verkar tro att disneys fabler stämmer.

Nu har staten beslutat om jakt i ett intressatnt syfte... EU kräver att sverige då skall se till att det kommer in nytt blod i den svenska vargstammen, dvs. fri lejd för invandrad varg samt inplantering kan komma på tal. Vi får se hur det blir med det.

BZ
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Vargjakten Jakt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...