Kaliber 22-250

Det är inte kalibern som sliter ut pipan utan patronen och det går att minska betydligt med handladdning. Visst sliter en 22-250 en aning mera än andra kalibrar men värre är nog 220 Swift och värst är 357 maximum. Slitningen sker inte i själva pipan utan oftast i övergångskonen när krutgaser tränger förbi kulan. På revolvrar sker nästan alltid rätt stor slitning.
Tycker liksom flera andra att du skall glömma dom rena bänkskyttekalibrarna. Inte jagar du från bänk. Dessa patroner används i vapen med räffelstigning anpassad till en viss kula och med minimal friflykt. Patronerna är ofta formskjutna för ett visst patronläge och kulorna är extremt strömlinjeformade.
Nya skyttar vill ofta ha en tendens att ha det häftigaste som finns och ofta flackskjutande patroner. Med tiden lär man sig att dom flesta skotten sker på avstånd under 100 m. Att bedömma avstånd över 200 m är ofta väldigt svårt.
Den svenska 6,5*55 är en underskattad kaliber och jag tycker att den med handladdning lämpar sig till nästan allt. Vi här österut använder 308 eller dess ryska kusin 7,62*54R till nästan allt och här finns kulor ända ner till 4 g. Fundera lite på en kombi, dock har dom en tendens på grund av stor friflykt att föredra lite längre kulor eller varför inte min favorit 7-08 (en nedstrypt 308). Oberoende vad du väljer se till att börja handladda....
koivu
 
De som är så bra med Blaser long range sporter 2 är att den är gjord för militärt bruk. Alltså den har en räffelstigning på 1-9 och klarar då av att stabilisera kulor som är bra mkt tyngre än va man brukar skjuta med calibern 22-250 rem.
Uppemot 70 grains ska inte va nått problem.
Kan tänka mig att utgångshastigheten på en sån kula bör ligga på 800-900 m/s. Om man får bössan att skjuta bra med än sån så tror ja man kan få en ypperlig jaktkula..
Den främsta orsaken till att börja skjuta lite tyngre för min del är att pipan kanske håller lite längre..

///T
 
22-250

Jag brukar säga att jag jagar från 0-250m
Jagar med båge och hagel upp till 30m, slugg upp till 60m, 308 upp till 150m och LRS22-250 upp till 250m.

Jag älskar att jaga och är extremt intresserad av djur och fåglar. Jag har rest en del och jagat med båge som är det vapnet jag har dom starkaste jaktupplevelserna med.

Jag ser skyttet som ett eget intresse som naturligtvis också fremjar för lyckad jakt.
Men jag ser även träningen som en del av mitt ansvar.

Klarar man att skjuta en snusdosa på 300m under gynsamma förhållanden på bana så klarar man troligen att skjuta en räv eller ett rådjur på 200m med ett ansvarsfullt skott under jakt.

Jag tror också att träningen är oerhört mycket viktigare än vilken kula eller kaliber man väljer.

Jag är tacksam varje gång jag lyckas med ett bra skott mot vilt och försöker lära mig av dom misstagen jag gör. Misstag gör vi alla...

22-250, 220 swift, 222, 308, 30-06, 375 H&H, 338 lapua M, handladdat eller köpeammo har minst betydelse i slutändan så länge vi tar ansvarför det vi gör.


Tedde
 
Re: 22-250

250 meter låter väll som ett maximum för mig med.
Har en avståndsmätare som ja brukar ta me ut när ja ska rasta hunden..Och när man mäter upp till 250 m så är de ju grymt långt, en kråka är inte stor på detta håll och man ska verkligen va en god skytt om ska få ner denn från trädet.

TRÄNING GER FÄRDIGHET

Som sakt har jagat mkt när ja va yngre, men de gör ja inte längre tyvärr..Bor i city och har inga bra kontakter i sthlm området...SÅ de blir mest att panga på bana nu. Men de är kul de me och ja ska flytta ut på landet när ja får skansen....



inkognito; sa:
Jag brukar säga att jag jagar från 0-250m
Jagar med båge och hagel upp till 30m, slugg upp till 60m, 308 upp till 150m och LRS22-250 upp till 250m.

Jag älskar att jaga och är extremt intresserad av djur och fåglar. Jag har rest en del och jagat med båge som är det vapnet jag har dom starkaste jaktupplevelserna med.

Jag ser skyttet som ett eget intresse som naturligtvis också fremjar för lyckad jakt.
Men jag ser även träningen som en del av mitt ansvar.

Klarar man att skjuta en snusdosa på 300m under gynsamma förhållanden på bana så klarar man troligen att skjuta en räv eller ett rådjur på 200m med ett ansvarsfullt skott under jakt.

Jag tror också att träningen är oerhört mycket viktigare än vilken kula eller kaliber man väljer.

Jag är tacksam varje gång jag lyckas med ett bra skott mot vilt och försöker lära mig av dom misstagen jag gör. Misstag gör vi alla...

22-250, 220 swift, 222, 308, 30-06, 375 H&H, 338 lapua M, handladdat eller köpeammo har minst betydelse i slutändan så länge vi tar ansvarför det vi gör.


Tedde
 
Blaser LRS 2, 22-250

Hallå där alla glada =P
Har en liten fråga har kickat en del på Blaser LRS 2, 22-250 e rätt intresserad av en sådan men har även kikat på Tikka super varmint 22-250 har gått o blivit nyfiken på den kalibern.
Blasern verkar ju outstanding men "en aning" dyare men vad säger import lagar o regler om att tex importera ett gevär från America? Har för mig att inte privatpersoner får importera utan bara vapenhandlare (kanske är helt ute o cycklar) eller är detta riktigt?
För det skiljer sjukt mycket i pris nu när dollarn e så svag mm. Tex kikade på en affär på en LRS 2,a som landa på ca 20-25000 sek inkl frakt (utan kikare) o hitta här hemma i sverige från 30-45000:-

//Jocke
 
Hej,

Baserat på det lilla jag läst om denna kaliber tycker jag att den verkar vara perfekt till all upptänklig småviltsjakt (förutom ripjakten). Långskjutare med extremt flack kulbana, snabb, fungerar på allt upp till rådjur. Inte någon extrem köttförstöring på toppfågeljakten osv.

Finns det någon anledning att hejda sig innan jag väljer denna? Vilka är nackdelarna? Svårt att hitta ammo, vad kostar en ask, är den dyr att ligga på skjutbanan med? Är det en sk. pipnötare?


Nu är den här tråden väldigt gammal, men jag ger mig på och skriver ett inlägg iaf.
Jag äger själv en Tikka T3 Varmint s/s i den förträffliga kalibern 22-250remington.
Jag läste en hel del om kalibern innan jag köpte och vart "varnad" för att den inte går att använda till nått annat än att skjuta kråkfågel med.
Sen kom jag i kontakt med en kille som sköt uteslutande med sin 22-250:i på toppjakten. Efter pratat lite med han och funderat och åter funderat så bestämde jag mig för att köpa en själv och prova. Idag ångrar jag inte att jag köpte den, rättare sagt klarar jag mig nog inte utan min 22-250:i,

Visst går den fort...
Farten ligger kring 980-1200m/s beroende på hur du laddar. Att handladda är nästan ett måste när man äger denna kaliber. Fabriksammo kan du få att gå bra men är väldigt dyrt samt inte vidare stort utbud av skott.

Går den att skjuta "Matvilt" med?...
Jag har skjutit en Orrtupp på 94m samt en tjädertupp på 144m i vinter.
Kulan var en fabriksladdad Sako Speedhead 3,2 ~ 1040m/s.
Orren fick ett hål stort som en "kulspettspenna" igenom sig. trotts 94m...då går kulan ändå kring 900m/s ++.
Mycket hänger på vars kulan tar i fågeln!

Sliter på pipan?...
Att en .22 pipa ska ta slut fort beror på farten som kulan har.
Att göra en såkallad "Break-in" på den nya bössan är att rekomendera. Man kan då förlänge pipans livslängd. Jag har svårt att säga när pipan kommer att vara utskjuten.
Min pipa som är av rostfri modell kommer att börja skjuta riktigt bra först vid 600 avlossade skott.
När nu pipan gått några tusen skott och anses vara "slut" så är det inte så att serierna öppnas upp och du börjar sprida runt på hela tavlan. Detta kommer märkes med bara några millimeters öppnade serier.

Vem köper en 22-250?...
Den som vill ha det lilla extra, en flack kulbana och en enorm effekt i djuret med rätt kula!
22-250 Remington är en extrem Varmint patron vilket man ska komma ihåg.
Jag valde själv denna kaliber främst för den flacka kulbanan. Om man mäter/uppskattar uppståndet ca 50-60m fel spelar det ingen roll, eftersom kulan inte kommer sjunka nästan något alls.


Mvh//Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Gevär och kaliber Jakt 16
Frettan kaliber 7x33 Jakt 4
frarol Älgvapen och kaliber Jakt 8
Jåkern .22-250 ammution Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.