Ordet "Raga"

Jag fick två såkallade "ragor" (utlekta havsöringar) idag och det slog mig att jag inte har en aning om vad ordet "raga" egentligen betyder och var det kommer ifrån. Tacksam för alla tankar och förklaringar...


/David
 
dodo; sa:
Jag fick två såkallade "ragor" (utlekta havsöringar) idag och det slog mig att jag inte har en aning om vad ordet "raga" egentligen betyder och var det kommer ifrån. Tacksam för alla tankar och förklaringar...


/David
I den betydelsen har jag aldrig hört ordet. Däremot har jag plockat åtskilligt med hjortron på "Ragamyran", och mig veterligen har där aldrig funnits någon öring (en storhelsikes myr på flera km utan vattendrag, i trakterna av Sorsele). Så jag ringde farsan och frågade, och han sa att det egentliga namnet är "Storragamyran", och att raga står för torraga, dvs en rak tall som torkat på rot och blivit stående. Benämns väl ibland "torrakor" [torr-rakor]? Men om fisken fått sitt namn därifrån vet jag inte. En utlekt öring ser onekligen lite torr ut, och rakare blir den i sin magerhet. Eller så kommer ordet någon helt annanstans ifrån. Varför kallas barr för "dorje" och spindel för "kangerövel" i samma trakt?
 
Vet inte var det kommer ifrån men verkar mest användas på sydkusten. Raga-rauga. Annars är jag mer van vid benämningen "besa". Vet dock inte heller var det kommer ifrån. På "havsöring på Österlens" sida kunde jag dock hitta detta:

"Benämningen ”raga” på utlekt havsöring har använts i flera hundra år bland fiskarna här på Österlen. Ordet kommer troligen från raka. Alltså en rak (smal, mager) fisk. ”Ragan” har alltid klassats som otjänlig föda här på Österlen. Vissa påstår till och med att den är giftig …
Kärt barn har många namn. På västkusten använder man ordet ”besa” om den utlekta havsöringen, i danmark säger man ”nedfallsfisk” och i norge kallas den ”vinterstøing”. ”Kelt” är den internationellt mest vedertagna beteckningen."
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...