Har någon provat att meta havsöring??????

Hej alla fiskare!

Jag undrar om det är någon som provat på att meta efter havsöringen vid kusten i stället för spinn eller fluga? jag tycker mej ha läst någonstans att man kan meta med räka också lika väl som att spinnfiska efter dem? detta kanske skulle vara något för dem som har problem med axlar eller rygg men ändå gärna vill fiska efter havsöringen.

Sjålv fiskar jag ofta vid öresundsbron i limhamn utanför Malmö och där är hyffsat med öringar, men jag skulle vilja testa om det går att fånga dem med mete.

Så är det någon som vet något om detta så skriv gärna och berätta.
 
Jag har flötmetat öring i en liten sjö. Agnade med små löjor, funkade kanon! :cool:

Havsöring är ju samma fisk, så det borde väl funka i havet med!

//Gustav\\
 
Bottenmete med räka.

Lika väl som spinn eller fluga är att ta i,
men det är helt klart värt att prova.

Louisiana eller Pater-nostertackel går vilketsom.


peter
 
Det går kanon

Jag brukar meta med räkhuvuden, Jag stoppar alltså in kroken i räkhuvudet så att den döljs. Jag brukar också undvika flöte så långt det går?? Kallas det mete om man inte har flöte?? men i alla fall så brukar det ge kanon resultat.
 
Nu menade jag inte så

Ja nu menade jag inte att det var likvärdigt med fluga och spinn, kanske formulerade jag mig lite fel.

Jag menade bara att det borde gå att fånga dem på detta vis också!

M.V.H
DR.NO
 
I Göta Älvs mynningsområde är havsöringsmete en ganska vanlig tradition. De största öringarna får man just på mete.

Kommer ihåg när jag 1990 mötte en fiskare som gick förbi mig på väg hemåt. Han visade mig sin fångst. Tre öringar, den största på 4,65 kg. Den tog en 25 cm lång, hel sill agnad på krok nr 2 (bottenmete)!

~Paul~
 
Ja detta fiske känner jag till!

Ja detta känner jag till det är ett vanligt fiske i Norge med, men frågan är om det är likadant i havet???
 
Re: Ja detta fiske känner jag till!

DR.NO; sa:
Ja detta känner jag till det är ett vanligt fiske i Norge med, men frågan är om det är likadant i havet???
Ja, det är exakt likadant. Havsöringen i Göta Älv vandrar ini älven i jakt på föda. Det är således kustfisk med saltvatten som sitt habitat.

~Paul~
 
Tack för det

Ja visst är det från saltvattnet de stiger upp för att leka, det är ju laxens och öringens livscykel att födas i sötvatten för att där växa under flera år först som stirr"detta syns på de karakteristika fläckarna längs fiskens sidolinje" för att en dag förvandlas till ett smolt och blir då silverfärgad då fisken förvandlas till att kunna leva i saltvatten "Osmosreglering och då vandrar den ut i havet och lever där och äter sig fet och tillväxten är så stor att redan efter ett år i havet kan fisken växa från 100 gram till 1,5-2 kg beroende på födotillgången.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...