Dellikälven

Är det någon som besökt Dellikälven? Jag planerar fiska längs älven i sommar.
(Dellikälven rinner något norr om Ammarnäs och förenar sig sedan med Laisälven.)

/D
 
Om längtan blir för stark tycker jag du ska leta fram Gösta Laestanders (stavning?) bok: Fiska med fantasi. Och där slå upp ett avsnitt som jag tror heter "aldrig mera dellikjokk"

Har itne varit där själv, så jag har inget att tillägga :(
 
Jag har varit där några gånger. En mycket vacker älv som nog för en del stor öring ( harren har vandringshinder en bit upp från sammanflödet med Laisan) men som nog också har varit/är utsatt för ganska hårt fisketryck. Vi gick in längst ner och vandrade uppströms. Hyfsat lättvandrat. Om du är slö kan du åka flaff-flaff från adolfström med http://www.fjallflygarna.se

Flugfiskesträckan långt upp hade kompisen ( http://www.utsidan.se/motesplats/visa.htm?ID=40125 ) mycket bra öringfiske på sommaren 2004.

Finns mycket att skriva om Dellik, men nu måste jag jobba ;)

[Edit] Såg att du recenserat en Magellan gps, Fredzon har Magellan så han kanske har lite Waypoints eller så... Han är nog inte omnöjlig [Edit]
[Ändrat av öringen 2006-02-21 kl 09:14]
 
Vackert men inte lättfiskat.

Hej, jag har fiskat 2 somrar i rad i Dellikälven och gått från sammanflödet med Laisan. Nedre sträckan upp till harrens vandringshinder är ganska ointressant. Sedan följer en ganska lång grund sträcka som inte heller var intressant. Någonstans strax nedströms höjdpunkt 490,36 på min gamla karta började den fina sträckan med härliga strömmar, sel och fall. Bästa öringen vi fick var på 1,8, men ganska många på 4-7 hekto. Bästa fisket var mitt på dagen. Fisken tog både på torrfluga och streamer. Andra gången vi gick upp så tog vi stigen mot Delliknäs och sedan över Stainak och ner mot älven. Det var mycket lättare vandring än att gå längs älven.

Hälsningar, Bosse
 
Intressant!

Hej Bo!

Jag blev glad åt att se ditt tips om vägval och beskrivning av alvsträckor. Jag och min bror planerar att gå längs Dellikälven i sugusti, och vi kommer säkert med frågor till dig innan dess. Vi är inte i första hand ute för att fiska utan för att se, eftersom vår farfar var bland nybyggarna i Delliknäs, och vår far och jag själv är född där.

Hälsningar och tack från
Kerstin
 
Trevliga tips! Dellikälven verkar intressant men vi bestämde oss slutligen för Leavasjokk istället. Pratade med en polares morbror från Ammarnäs som sa att det troligen var ganska gott om öring i älven men att den inte är så storvuxen. Men nån annan gång får det bli en tur längs älven!
mvh
David
 
Vandring

Hej Bo!
Jag har svarat dig i juni att jag och min bror planerar att gå efter Dellikälven, och nu närmar det sig.
Jag blir glad om jag får lite fler tips från dig. Vi är ute efter att se trakten, speciellt slåtterängarna en bit ovanför Dellik och fors- och fall(?)sträckorna där strax ovanför. Vår farfarsfar och farfar bodde där hela livet, vår far fram till 30-årsåldern.

Min första tanke var att gå från Delliknäs på en led mot Stainak (jag tror att den finns) och tälta bortom Stainak i området med småtjärnar (men jag vet inte hur terrängen ser ut där). Sedan skulle vi ta oss rakt ner mot älven (hur ser terrängen ut, tro?). Väl nere där vill jag ta en dag att gå uppöver utan packning. Då kan man hinna en bra bit. Sedan tänkte jag mig att gå nerför älven till älvmötet. Vii kommer not inte att gå mer än 5-6 km per dag, så det tar nog 6 dagar. Mycket fiske blir det nog inte, men vi försöker väl få lite till middag. Förut har jag gått från älvmötet upp till Lillfallet, det ställe som nog är harrens vandringshinder, ett par gånger, men min bror har inte gått där.

Nu till mina undringar:
På nätet har jag någon gång sett en karta där det verkar som om det nu finns några markerade vandringsleder från Delliknäs. Stämmer det? Till Stainak? Till Dellikälven? I och för sig är vi inte beroende av leder, men det är ju alltid en hjälp att hitta lättgånget land.
Du hittade en någorlunda lättgången väg? Kan du tala om lite mera precis? Finns det stig längs älven på den här sträckan? Vi kommer att hålla oss nedanför Kraptabäcken tror jag.

Vad tror du om mina planer? Uppfattar du någon del av dem som okloka eller har du bättre förslag?


Jag är tacksam om jag får några tips av dig. Allt är av intresse.

Kerstin
 
Vandringstips.

Hej, Kerstin.

Jo det finns en led som går från Delliknäs mot Stainak. Vi gick en väg/stig, som troligen gjorts för att bygga en radiomas på Stainak. Den gick upp mot t toppen och vi vek av strax innan toppen. Sedan var det att gå på kompass mot älven och det var ganska lättgånget tills vi nådde barrskogen. Där var det lite svårgånget i ca 1 km. Vi kom ner vid den lilla bäcken som rinner ner från småtjärnarna där ni tänkt tälta. När vi gick tillbaka gick vi ca 1 km längre nersträms och det var mycket bättre. Hur det ser ut vid tjärnarna vet jag inte eftersom vi inte gick dit. Det går en stig längs med älven hela vägen från Grabtajåkka till Laisan, men den är bitvis väldigt sumpig från Skoromnäset och neröver. Från Graptajåkkå och ner till strömsträckorna vid Skoromnäset var fisket ganska dåligt. Det var ganska dåligt med tältplatser vid älven men en knapp km uppströms Grabtajåkkå fanns en ganska bra tältplats. Det är också en bra utgångspunkt för att gå en tripp uppför älven, med fantastiskt vackra vattanfall. Vi var nästan upp till Storholmsselet och utan packning är det inga problem att gå dit på en dag. Om ni vill tälta nerströms så finns det en tältplats strax nedströms bäcken från småtjärnarna i övrigt är det svårtältat i det området. Erta upplägg låter trevligt, det handlar inte om att gå så många mil som möjligt utan att uppleva området man är i och då får man inte ha för bråttom. Ha en trevlig tur.

Bosse.
 
Tusen tack, Bosse Snövarg!

Ditt svar var precis vad vi behöver. Jag har skyndat mig att vidarebefordra det till min bror. Han är bortrest just nu men kommer kanske med fler frågor sen.
Jag har nu bara en undring: Vad har du för karta när du verkar ha så många namn, t ex Storholmsselet. Är det ett namn på din karta eller är det ditt sätt att beskriva stället? Inom parentes: Det är antagligen den platsen där min familj hade slåtter. De hade en koja på västra sidan älven och en båt på östra, och några rester av båten kan vi kanske hitta.

Jag har Blå kartan 25H Arjeplog, skala 1: 100000
och Fjällkartan Vuoggatjålme - Ammarnäs BD16. Båda är gamla, från 1996. Det kan ev behövas nyare.

Hälsningar från
Kerstin
 
Vacker vandring

Min bror och jag hade en vacker och skön vandring längs Dellikälven. Det visade sig att min bror inte är van att gå, så vi kom inte så långt upp men alldeles tillräckligt för en mycket givande vandring. Vi gick till Delliknäs och övernattade där, sedan rakt mot Dellikälven. Skogen var vacker och sträckan kort, men med gott om fallna träd som man fick kroka runt. Sedan gick vi längs älven upp till Lillfallet där vi tältade två nätter, mycket fina tältplatser vid fallet. En dag gick vi utan packning uppströms, förbi Storfallet upp till där småfallen och forsarna upphörde och det blev bara småströmt. Vi räknar med att vi fick se den finaste delen av älven och är mycket nöjda.

Dina tips om älven högre upp spar jag, ifall jag får möjlighet att komma dit någon gång.

Tack från
Kerstin
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.