rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring

Hej!

jag har fiskat en hel del i mitt liv, ich varit på vandring i både fjäll och skog, men alla dessa ggr jag fjort detta så har det antingen varit lånade saker eller militärens utrustning som jag har nött sönder. (Älskade m90 sommar kängorna).

Så, nu har jag börjat kolla på det som finns i rubriken. Jag söker saker som dels är lätt och dels är smått för att kunna få en så smidig och litet baspaket som möjligt. Jag köper ingen ryggsäck för 10' men är det bra grejer så är jag berädd att betala en del. Så, till min önskan och förhoppning med denna tråd är att få några riktigt bra tipps på vad man bör inhandla.

Några pkts som man bör ha i åtanke. Jag är inte speciellt tränad. Är ca 180cm lång.

Saker jag tittat på är följande:

tält:
2 mans: Hilleberg, Kaitum grön, 2.7kg (brutto), (5690kr hos http://www.hilleberg.se)
1 mans: KIMM Sub kilo tent, 970g,
2 mans: Hogan Ultra Light Argon, 1.37kg, (3470kr hos http://www.wildoutdoorlife.se)

sovsäck:
Mountain Equipment Dewline, 640g, (2995kr hos http://www.litepac.com)

liggunderlag:
therm a rest, Z-lite, 430g, (400 kr hos addnature)

väska:
?

Då det gäller tält så är det i första hand 2 mans jag söker med absid/absider. Föslag på kängor som är gämförbara med m90 tar jag också gärna emot.

Tack på förhand,
Tobias S
 
Jag köpte Kaitum i sommras och har hitils använt det i 8 nätter. Hilleberg håller verkligen vad de lovar. extremt välventilerat, rymmligt osv,osv. Dyrt, visst, men det är svårt att bli besviken.
 
Glöm inte att kolla begagnatmarknaden bla här på utsidan, Ett bra tält slits inte även om det är några år och priset faller en hel del.
 
Nedar; sa:
Jag köpte Kaitum i sommras och har hitils använt det i 8 nätter. Hilleberg håller verkligen vad de lovar. extremt välventilerat, rymmligt osv,osv. Dyrt, visst, men det är svårt att bli besviken.

Ante mig, tack för svaret.

/Tobias
 
Nedar; sa:
Glöm inte att kolla begagnatmarknaden bla här på utsidan, Ett bra tält slits inte även om det är några år och priset faller en hel del.

Jag tillhör nog mest den kategorin som vill ha nytt, men tack för tippset.

/Tobias S
 
tsd; sa:
Så, nu har jag börjat kolla på det som finns i rubriken. Jag söker saker som dels är lätt och dels är smått för att kunna få en så smidig och litet baspaket som möjligt. Jag köper ingen ryggsäck för 10' men är det bra grejer så är jag berädd att betala en del. Så, till min önskan och förhoppning med denna tråd är att få några riktigt bra tipps på vad man bör inhandla.

Rygga.. Vill du ha en slitvarg med stor volym, låg vikt och vettigt pris så kolla in Berghaus Vulcan. Bra nog till många elitförband runt om i världen och även Svenska kustjägarna. Har själv en Vulcan som med lite rippning nu är en 80l rygga på under 2kg, svårslaget för priset av 2900:-

tsd; sa:
Föslag på kängor som är gämförbara med m90 tar jag också gärna emot.

Det kvittar i princip vilken känga du väljer så kommer de att på alla punkter vara bättre än M90 kängan. Man skall veta att M90 kängan inte på något sätt är konstruerad som en vandringskänga utan som en arbetssko, M90 togs fram till försvaret för att passa den Svenska Armén och den Svenska Armén vandrar inte utan åker omkring i diverse fordon. Eftersom du gillar den typen av pjukk så kolla in Meindel eller annat liknande märke med softkängor. Att gå från M90 till Meindel Preformance måste anses att vara som från Fiat till Lexus..
 
-PaTRiC-; sa:
tsd; sa:
Så, nu har jag börjat kolla på det som finns i rubriken. Jag söker saker som dels är lätt och dels är smått för att kunna få en så smidig och litet baspaket som möjligt. Jag köper ingen ryggsäck för 10' men är det bra grejer så är jag berädd att betala en del. Så, till min önskan och förhoppning med denna tråd är att få några riktigt bra tipps på vad man bör inhandla.

Rygga.. Vill du ha en slitvarg med stor volym, låg vikt och vettigt pris så kolla in Berghaus Vulcan. Bra nog till många elitförband runt om i världen och även Svenska kustjägarna. Har själv en Vulcan som med lite rippning nu är en 80l rygga på under 2kg, svårslaget för priset av 2900:-

tsd; sa:
Föslag på kängor som är gämförbara med m90 tar jag också gärna emot.

Det kvittar i princip vilken känga du väljer så kommer de att på alla punkter vara bättre än M90 kängan. Man skall veta att M90 kängan inte på något sätt är konstruerad som en vandringskänga utan som en arbetssko, M90 togs fram till försvaret för att passa den Svenska Armén och den Svenska Armén vandrar inte utan åker omkring i diverse fordon. Eftersom du gillar den typen av pjukk så kolla in Meindel eller annat liknande märke med softkängor. Att gå från M90 till Meindel Preformance måste anses att vara som från Fiat till Lexus..

Tack för all information. Skall kolla närmare på ryggan. Har man inte testat några "bättre" kängor än m90 och det bara kan bli bättre så är det ju underbart :) Tack för tippsen.

/Tobias S.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.