Oraka fluglinor

Iofs har jag haft min UL lina från Sage i mer än 5 år nu och den rockar fortfarande (varför jag inte riktigt kan leva upp till men egen rekomendation att köpa billigt och ha grejorna kort tid!!). Fast den är det enda undantaget. Jag hade en snordyr hardylina som pallade med ett halvår ungefär innan den dog. Brorsans billiga bios-skit krossar min hardylina i både linminne och krackelering och även om den inte hade gjort det så hade det kostat honom halva min hardylina. Mycket märkligt, eller är det bara tur?

/Samme
 
Som sagt, ibland är det värt att lägga några sänn extra.. Problemet med SA linorna är att man inte blir av med dom, dom fortsätter att leverera år efter år, slår man ut prisskillnaden på tid och njutning att använda en "high end" lina så betalar dom sig ganska fort, spö o rulle tycker jag man kan köpa billigare. Det finns egentligen inget som motiverar att lägga 6-8000:- på ett spö eller 3-4000 för en rulle när man får samma prestanda för halva priset..
 
öringen; sa:
ala; sa:
öringen; sa:
samme83; sa:
Det är nog ingen större skillnad på det dyra och det billiga krafset då det bara finns ett fåtal faktiska tillverkare av fluglinor. Många företag som använder sig av ett fåtal fabriker = Same shit, different names.

Köp billigt och kör slut på grejorna istället för att harva runt med en massa kurer och hokus pokus.

Starkt benägen att hålla med. Det är väl ungefär som med bildrör till tv-apparater...

Fast det konstiga är vilken kvalitetsskillnad det är på olika TV-apparater trots att de kan ha bildrör från samma tillverkare. Se på Loewe till exempel som tillverkar TV-apparater av yppersta klass med en bildkvalité som slår det mesta. Bildrören från Philips. Inget ont om Philips men de gör inte TV-apparater med lika bra bild som Loewe, vad jag sett i alla fall.

Vad nu detta har med fluglinor och utsidan att göra kan man ju diskutera... Öringen måste vara utsidanmästare på att inleda urspårningar av trådar. ;)

/A

Haha jag skulle vilja påstå att det var du som spårade ur denna tråd :)

Det var jag som spårade ur denna gång! Men det var som sagt du som inledde urspårningen med att börja prata bildrör. ;)
 
Maskon är nog inne på mitt spår, tror jag. Jag anser nog att Cortland 444SL är den som varit rakast hittills. LOOP Distance är nog den sämsta. Men även jag har en släng av latmasken i mig. Dock har jag provat att förvara linorna enligt konstens regler under vintern. Men efter en vecka på rullen under säsongen är de lika oraka igen. Så det besväret har man inte mycket för.
Tack för alla värdefulla synpunkter samt roliga urspårningar. Det får nog bli en ny Cortland för fjällveckans rödingar.
Röding
 
Det finns hårda och mjuka fluglinor.
Min erfarenhet säger att hårda långkastarlinor har mer minne än mjuka linor

Mitt råd är att skaffa en mjukare lina eller helt enkelt sträcka linan lite vid turens första kast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fujii Livslängd på fluglinor? Fiske 6
Raskesven Fluglinor färskvara? Fiske 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.