STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(...) Det vore nog bra om vi kunde få färsk information från i sommar som visar om det har blivit köbildning eller inte vid självhushållet i Sylarna (förutsatt att restaurangen varit i drift). (...)
Håller med. Samla gärna sådan info här i tråden (själv ska jag åt helt annat håll).
Texten är ju bara ett förslag/utkast och jag tycker man ska hålla den här i tråden tills vi fått in sommarens info, och tills alla kom känner sig manade fått tid att ge synpunkter/kritik/ändringsförslag.Någon kanske kan kontakta admin för att den lätt ska gå att hitta, t ex genom länk från förstasidan? Annars får någon gärna "bumpa" tråden med jämna mellanrum medan jag är off-line till början av september. Ta gärna med länk till inlägget med texten så folk slipper leta i tråden.

Slutversionen ska ju så småningom också vara väl synlig för alla som vill skriva under.
 
Turist nr 4

kom i brevlådan idag. Där finns en insändare av "Christian" om Sylarna.
Svaret är ungefär att en majoritet av besökarna efterfrågat matservering
men att man också utökat antalet sittplatser och mikrovågsugnar i självhushållet.
 
Mycket bra Joanna!

Själv har jag precis varit i Sylarna. Vi tältade, men använde självhushållet pga eldningsförbudet.

Stationen var helt fullsatt, det enda som erbjöds de som inte hade tält eller förbokat var nödplatser. Typ madrass i bastun.

Trots det räckte självhushållet nästan till. Ja det var trångt och man fick ge sig till tåls. Med hungriga barn eller annan stressfaktor hade det inte varit kul. Att självhushållsköket dessutom är illa planerat så att alla ständigt är i vägen för varandra gör inte saken bättre.

Men som sagt. Trots stort antal nyttjare räckte faktiskt köket nästan till.
 
kom i brevlådan idag. Där finns en insändare av "Christian" om Sylarna.
Svaret är ungefär att en majoritet av besökarna efterfrågat matservering
men att man också utökat antalet sittplatser och mikrovågsugnar i självhushållet.
Har nu också fått tidningen. Svårtolkat svar för mig som inte varit på Sylarna på väldigt länge. Vad menar platschefen med "redan utökat..." etc? "Utökat" i förhållande till de 4 köksplatser & 20 sittplatser, som beskrevs av TS m fl, eller i förhållande till ursprungstillståndet? Kanske därför GustavOh inte upplevde någon dramatisk underkapacitet? I så fall trots allt en positiv utveckling.
Men ska man "laga" torkad mat är det väl inte främst mikrougnar man vill ha (det går ju till nöds, men ingen direkt fördel gentemot en vanlig spisplatta).
Hur många platser fanns egentligen i det stora originalköket?


Oavsett, så återstår ju det omysiga faktum, att förutsättningar för att självhushållare och restaurangätare ska umgås under samma tak minskar i och med att man tydligen bara får äta medhavd mat i annexet.
Det billigaste sättet att få äta i huvudbyggnaden verkar vara matlådan för 115 kr.
Är restaurangen (eller någon del) öppen för "bara fika"?
 
Svårtolkat svar för mig som inte varit på Sylarna på väldigt länge. Vad menar platschefen med "redan utökat..." etc? "Utökat" i förhållande till de 4 köksplatser & 20 sittplatser, som beskrevs av TS m fl, eller i förhållande till ursprungstillståndet? Kanske därför GustavOh inte upplevde någon dramatisk underkapacitet? I så fall trots allt en positiv utveckling.
...
Är restaurangen (eller någon del) öppen för "bara fika"?

Jag kunde visst varit tydligare. Det var bara de två spisplatserna (och en enda vattenkran/diskho) i annexet som fanns.

Det fanns ett antal sittplatser i huvudbyggnaden som åtminstone jag inte upplevde som en del av restaurangen, utan mer tänkta att umgås/fika vid.
 
Det är bra Joanna!

Satt på skithuset i STF Ritsem och läste reklamaffischen på dörren som berättade att om att ett medlemskap skulle göra det möjligt för flera att få möjlighet till STFs intentioner att inkludera mera människor till friluftslivet.

Ritsem kostar mig och tanten från en tusing i klassiskt enkelt boende som medlem.

Nog fan är det fel någonstans.
 
Hans Fowelin beskrev hur det ser ut på Kvikkjokks Fjällstation. Det måste finnas många här på utsidan som kan beskriva vad som har hänt och beskriva hur det ser ut och har sett ut när det gäller självhushåll på andra fjällstationer. En sådant underlag skulle kunna ge svar på dina två frågor.

Jag vet inte hur det såg ut förr men jag bodde där för två veckor sedan och tyckte att självhushållet kändes undanskymt i jämförelse med restaurangen. Köket var helt ok men det finns väldigt få sittplatser i anslutning, så blir det många så får man bära iväg maten och äta någon annan stans.
 
Men som sagt. Trots stort antal nyttjare räckte faktiskt köket nästan till.

Detta är ju ganska intressant att det nästan räckte trots eldningsförbud och fullsatt station. Jag har de senaste två åren gått triangeln tillsammans med hustrun sista helgen det är öppet på hösten och avser göra så I år också. Vi kör "lyxpaketet" med middagar och hela kitet. Vid inget av tillfällena tror jag att stationen varit full (förra året vet jag att det fanns lediga rum) trots detta var det TOTALT JÄVLA KAOS I köket och det räckte verkligen inte nästan, det skulle ha behövt vara dubbelt så många platser. Hur någon kan vurma så för att uppleva detta kaos framför så som det blivit nu är för mig obegripligt. Jag ser verkligen fram emot att sätta mig runt en grytmiddag och lära känna nya människor. Det närmaste jag var att lära känna någon förra året var när en kille nära nog hotade med stryk då han tyckte att min mat nog egentligen var klar och att jag skulle flytta mig så att han kunde börja laga mat.

Efter denna tråden så inser jag en sak till. Om man läser mellan raderna på vad flera skriver så tjänar jag för bra för att få vara medlem i STF. Man ska uppenbarligen bara erbjuda så billiga boenden att man så sakteliga går i KK, vem tjänar på det? Jag är medlem i STF för att jag tycker de I mångt och mycket gör ett bra jobb med att utveckla destinationerna på ett bra sätt och hålla bra kurser. Jag är inte medlem för att få några kronor I rabatt Jag vill kunna välja vilken standard jag vill ha. Ibland innebär det tält eller vindskydd, ibland vill jag ha ett större dubbelrum och trerätters.
 
Jag bodde på Sylarna 6 augusti och stationen var då helt fullbokad. Vi lagade middag i självhushållet och visst, det var lite trångt där, men vi hade inga problem att hitta varken sittplats eller kastrull och få plats att laga till vår tortellini. Fanns två spisar. Dock bara en diskho, väntade kanske 4-5 minuter på att få diska, men jag tycker det är ok med tanke på att det var fullbokat.
Sen hade vi bokat frukosten + göra lunchpaket i restaurangen morgonen efter. Väldigt gott och bekvämt med lunchpaketet eftersom vi inte hade något stormkök med oss p.g.a. eldförbudet.
 
Jag var där i början av juli i år. Vi åt mat lite senare runt kl 19.
30 och hade då inga problem alls, varken med möjlighet att laga mat eller att få sittplats.

/ Yve
 
Bra med all återkoppling från denna säsong. Fortsätt så, men nu drar jag själv ur sladden för ca två veckor framåt. Lagom till dess bör vi ha fått en fylligare bild av läget i stort, även om man redan nu ser att de enskilda upplevelserna kan skilja sig åt.

Kanske den förlorade fysiska gemenskapen borde lyftas fram mer, inte bara ekonomiska exkluderingsaspekter. Jag har en känsla av att gamla stambesökare som kan jämföra före/efter, sörjer "förvisningen" till ett separat hus, oavsett hur det nya självhushållsköket fungerar rent praktiskt.

Vi hörs i början av september!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.