STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker det är OK att STF satsar på sina fjällstationer invid allmänna kommunikationer (Grövelsjön, Abisko, Kvikkjokk mfl - kanske man kan inkludera Saltoluokta i detta också då bara är en kort båttransport som skiljer från allmän väg, även om jag tycker att de lyckats bevara det genuina i Saltoluokta hyfsat bra) och erbjuder service till olika målgrupper. Miljön är ju ändå påverkad av bilturismen.

Att dock urbanisera fjällvärlden bortom allfarväg är jag mer tveksam till att stödja. Ett skräckexempel är Kebnekaise fjällstation med sina ideliga helikoptertransporter och stök som jag hoppas vi slipper se fler exempel på.
 
Nu har jag inte hunnit uppdatera mig om alla inlägg i denna tråd men tycker mig skönja att det finns ett missnöje med STF i allmänhet och deras prissättning/satsning på "lyxturism" i synnerhet.

Något som jag blir nyfiken på är om ni har framfört detta direkt till STF eller är det bara här på forumet som ni uttrycker denna frustration?
 
Nu har jag inte hunnit uppdatera mig om alla inlägg i denna tråd men tycker mig skönja att det finns ett missnöje med STF i allmänhet och deras prissättning/satsning på "lyxturism" i synnerhet.

Något som jag blir nyfiken på är om ni har framfört detta direkt till STF eller är det bara här på forumet som ni uttrycker denna frustration?

Nu är jag mest kritisk just till sakfrågan sylarna, och det har jag framfört på deras facebooksida, och fått standardsvar från dem. Vet inte om de för det vidare internt, men deras svar gav inget större hopp eller förtoende.
 
Alla som gnäller på STFs priser borde försöka förstå servicen av en bädd under tak ute i vildmarken, med begränsad vinter och sommarsäsong.

Försök själva göra det billigare!

go tur

Nu handlar väl frågan mer om farhågorna om att STF minskar ambitionsnivån beträffande traditionellt enkelt boende med gemensam köksdel visavi att erbjuda ett mer komfortabelt boende med restaurang.

De flesta har väl utryckt att man är inte mot restaurang och bättre boende och för egen del kan jag mycket väl förstå att en hög prissättning är berättigad i det fallet. Priserna kanske borde vara än högre då antagligen kundsegmentet har köpkraften...
Frågan är om den klassiska enkla standarden ska dras med och boende i flerbäddsrum inte längre blir ett budgetalternativ. Kanske tillochmed det alternativet kommer att minska.

Frågan som också oroar är även om utvecklingen kring kommersen kommer ske på flera platser som inte har det idag och vad det kommer innebära och vad konsekvenserna blir.

Det är nog snarare det här som ” gnället” handlar om.
 
De flesta har väl utryckt att man är inte mot restaurang och bättre boende och för egen del kan jag mycket väl förstå att en hög prissättning är berättigad i det fallet. Priserna kanske borde vara än högre då antagligen kundsegmentet har köpkraften.

Historiskt sett har nog köpkraften varit relativt god hos de som utövar friluftsliv i svenska fjällen. Vi ska nog inte förutsätta att köpkraften är särskilt mycket högre hos de som väljer denna typ av aktivitet men man kanske har andra intressen, prioriteringar och inte lika mycket utrustning liggande i förrådet.

Jag tror att många av utsidans medlemmar har de ekonomiska förutsättningarna en vandring efter Jämtlandstriangeln kräver, inklusive middagar. Alla trådar som diskuterar nya inköp tyda iallafall på att utsidans medlemmar är en relativt köpstark grupp.

Men visst, har man inte lagt tiotusentals kronor på friluftsutrustning så kanske man har möjlighet att lägga 325kr på en middag. Så i det hänseendet kanske köpkraften är större.
 
Jag tror att STF har absolut ingenting emot att de som lagar egen mat bojkottar fjällstationen helt och hållet. Det betyder bara fler platser till de som äter på restaurangen.
 
Historiskt sett har nog köpkraften varit relativt god hos de som utövar friluftsliv i svenska fjällen. Vi ska nog inte förutsätta att köpkraften är särskilt mycket högre hos de som väljer denna typ av aktivitet men man kanske har andra intressen, prioriteringar och inte lika mycket utrustning liggande i förrådet.

Jag tror att många av utsidans medlemmar har de ekonomiska förutsättningarna en vandring efter Jämtlandstriangeln kräver, inklusive middagar. Alla trådar som diskuterar nya inköp tyda iallafall på att utsidans medlemmar är en relativt köpstark grupp.

Men visst, har man inte lagt tiotusentals kronor på friluftsutrustning så kanske man har möjlighet att lägga 325kr på en middag. Så i det hänseendet kanske köpkraften är större.

Tror också att många har goda ekonomiska förutsättningar. Dock långt ifrån alla. Finns hur otroligt det än låter, många som inte har det. Dessutom inte nödvändigtvis har så exklusiv utrustning i övrigt.

Personligen förstår jag att kostnaderna att driva den här typen av mer exklusiv anläggning kostar i väglöst land. Kanske priserna borde vara ännu högre för denna höga standard. De som kan och vill betala betalar. Precis som det fungerar i samhället i övrigt när det gäller pengar.

Av den anledningen känns det viktigt att fortsätta att hålla traditionen i det organiserade friluftslivet på en ekonomisk nivå som möjliggör besök i stugor och på fjällstationer även för de som av olika anledningar inte kan eller vill betala för den här facila servicenivån av besök i fjällvärlden.

Att de som inte väljer restaurangen av den anledningen att man förköpt sig på exklusiv utrustning tror jag inte på. Snarare tvärtom. Har man råd har man råd.

Huvudfrågan kvarstår, vad slags friluftsliv vill vi ha generellt i fjällvärlden, oaktat exemplet med just Sylarna.

Jag är traditionalist och känner för det friluftsliv som möjliggjort för generationer att komma ut. Men visst det är nya tider och det måste också inrymmas i ett modernt tänkande men aldrig på bekostnad av det andra.

Vi väljer tydligen olika.
 
Knappast en rimlig jämförelse.

Lägg till sovsäck, liggunderlag, ev extra behov av förstärkningskläder samt ett försök att kvantifiera komforten av en lättare packning så börjar det bli relevant, känslan av att komma in i en varm och torr stuga efter en dag i tre grader och hällregn osv.


Jag roade mig med att räkna på mina egna förutsättningar.

Jag har två tält och dessa har tillsammans kostat <8000 kronor. Jag har sovit 450 nätter i dem. Madrassen, en Ridgerest, kostar några hundringar, säg 300 kr. Köksutrustningen kostar också några hundralappar. Sovsäcken (dun) tror jag kostade 3000 - men den använder jag ju även på stugor. De kläder jag har på natten är desamma som jag byter till på en stuga (jag byter bara närmast kroppen). Men, för att vara generös, säg att jag lagt 13000 på bo och sova. 13000/450 ung.= 29.

Lättare packning med stugor? Skulle inte drömma om att basera hela turen på stugor (inte ännu, jag är inte helt ung). Mina senaste fjällturer, Fyre-Finse i Norge 2014 och Jämtland 2017 låg jag en enda natt på stuga, i Finse. Min senaste alptur, aug 2017, sov jag på stugor två nätter (bivackförbud i Tirol), tältade fritt sex och på en tältplats en.
På min senaste längre tur (Sydalperna, 2016, 19 dar) sov jag fritt 10 nätter, 4 på camping och en vardera på posto tappa, gîte d'étape, CAF-stuga och hotell.

Men jag försöker hålla startvikten under 14 kg.

Ska man titta på komfort kan man ju jämföra t ex http://www.huthyfs.com/jamt17gal/images/page21.html
med miljön på Sylarna. Det är inte kostnaden det handlar om i första hand.
 
Jag roade mig med att räkna på mina egna förutsättningar.

Jag har två tält och dessa har tillsammans kostat <8000 kronor. Jag har sovit 450 nätter i dem. Madrassen, en Ridgerest, kostar några hundringar, säg 300 kr. Köksutrustningen kostar också några hundralappar. Sovsäcken (dun) tror jag kostade 3000 - men den använder jag ju även på stugor. De kläder jag har på natten är desamma som jag byter till på en stuga (jag byter bara närmast kroppen). Men, för att vara generös, säg att jag lagt 13000 på bo och sova. 13000/450 ung.= 29.

Lättare packning med stugor? Skulle inte drömma om att basera hela turen på stugor (inte ännu, jag är inte helt ung). Mina senaste fjällturer, Fyre-Finse i Norge 2014 och Jämtland 2017 låg jag en enda natt på stuga, i Finse. Min senaste alptur, aug 2017, sov jag på stugor två nätter (bivackförbud i Tirol), tältade fritt sex och på en tältplats en.
På min senaste längre tur (Sydalperna, 2016, 19 dar) sov jag fritt 10 nätter, 4 på camping och en vardera på posto tappa, gîte d'étape, CAF-stuga och hotell.

Men jag försöker hålla startvikten under 14 kg.

Ska man titta på komfort kan man ju jämföra t ex http://www.huthyfs.com/jamt17gal/images/page21.html
med miljön på Sylarna. Det är inte kostnaden det handlar om i första hand.
Jaha?
Mitt inlägg var ett påpekande att det det inte bara är lite tältduk och några pinnar som skiljer en stugnatt från en tältnatt.
 
Nu har jag inte hunnit uppdatera mig om alla inlägg i denna tråd men tycker mig skönja att det finns ett missnöje med STF i allmänhet och deras prissättning/satsning på "lyxturism" i synnerhet.

Något som jag blir nyfiken på är om ni har framfört detta direkt till STF eller är det bara här på forumet som ni uttrycker denna frustration?

Hej!

Jag har framfört min kritik mot STFs lyxpolicy och dyra priser som exkluderar en stor del av befolkningen flera gånger (diplomatisk, vänlig, hövlig). Har fått två sorters respons: 1) Ett ingetsägande svar av markering-/revenue avdelningen 2) Inget svar alls.

Tyvärr är STFs organisation dessutom så att den är väldigt toppstyrd, medlemmarnas möjlighet till inflytande är nästintill obefintligt.
 
(...) STFs lyxpolicy och dyra priser som exkluderar en stor del av befolkningen (...).
Tack. Obegripligt att några i tråden försöker få denna grundläggande policykritik till gnäll från exkluderande(!) traditionalister.

STF är en medlemsägd ideell förening, som gärna beskriver sig själv som en folkrörelse. Enligt portalparagrafen i sina stadgar skall den "främja medlemmarnas intresse av och möjligheter till natur- och kulturturism i Sverige". Jag har ju inbillat mig, att detta också gäller måttligt rika nybörjare, barnfamiljer, studenter och förortsungdomar från hem utan friluftstradition.

Det fina med vandrarhemsmodellen har just varit att sänka trösklarna för dem, som inte har råd (eller lust) med hotellboende och trerättersmiddagar, men inte heller erfarenhet, mod, utrustning eller andra förutsättningar att redan för första gången (eller någonsin) ge sig ut på en självförsörjande tälttur i fjällen. För dem är det tillgången till ett regnfritt utrymme där man kan sova, laga mat och torka sina blöta saker, som är den stora skillnaden och mentala tröskelsänkaren. Det blir starkt exkluderande för - vågar jag påstå - väldigt många, om detta alternativ rensas ut till förmån för sådant som kostar en barnfamilj flera tusenlappar per dag.

Även jag, som ändå alltid vandrar med tält och total självförsörjning, tyckte det var skönt att för en gångs skull få laga min mat i Spiterstulens självhushållsstuga, när jag kom ner från kallfjället efter tio dagars konstanta ösregn. Men jag hade varken lust eller råd att äta deras restaurangmiddag.

Som nyförälskad fattig student hade jag inte kunnat få mitt totalt oerfarna och lätt ängsliga kärleksobjekt med på någon fjällvandring alls, om vi inte hade ett antal ekonomiskt åtkomliga "tak-över-huvudet"-punkter att falla tillbaka på. Det hade också inneburit betydligt högre trösklar för mina bägge barns första fjällvandringar.

Vad jag verkligen inte förstår är STF:s svartvita antingen-eller tänkande. Varför inte både-och, om nu STF måste dra in mer pengar? Ingen av de anrika fjällstationerna i Tatra har tydligen kommit fram till att det föreligger en intressekonflikt mellan olika boendemodeller. Nästan alla har både självhushållskök och restaurang, och som övernattning allt från golvet på ett kallt vindsloft till rätt lyxiga dubbelrum. En har t o m lyxhotell med spa-anläggning och vandrarhem under samma tak.

Jag tror inte, att kundunderlaget för självhushålls/vandrarhemsmodellen självklart styr om till hotellrummet med trerättersmiddan, om det enkla alternativet försvinner från utbudet. Snarare troppar de kategorierna av helt. De erfarna håller sig till sina tält och de andra... stannar hemma eller åker på charterresa.

Och vi får det segregerade friluftsliv STF säger sig vilja motarbeta.
 
Tack Joanna för utt utmärkt skrivet inlägg! Skulle nästan vilja be dig skicka detta med post till STF. Kanske göra det till en namninsamling också? Som (förnärvarande men kanske inte länge till) medlem i STF vill jag verkligen föra fram det du skriver till föreningens ledning.
Vänligen/Rickard N.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.