Tält för långcykling

lägg märke till packstorlek samt vikt

har å andra sidan inte hört något om ferrino, och vikten är inte av största vikt. Är rädd att vikten kommer med brister, det är ju inte svårt att ha ett lätt tält om det är av undermålig kvalitet.. vet inte om jag tänker fel..
 
Vill du ha ett fullfjädrat UL-tält till rimligt pris så titta på Vaudes Power Lizard. De tältet har jag tittat på på nära håll, verkade gediget och genomtänkt bortset från någon retfull detalj typ brist på tvåvägsblixtlås. Den externa bågkonstruktionen utnyttjar verkligen avståndet mellan duken och stången statiskt - man drar åt en lina innanför duken, det blir som en fackverksbalk och mycket stabilt. Tältet är spaciöst med sin rektangulära golvyta, sitthöjd på mitten och höga gavlar (jag blev dock misstänksam mot de två gavelpinnarna - möjligen en risk i busväder).
 
Vill du ha ett fullfjädrat UL-tält till rimligt pris så titta på Vaudes Power Lizard. De tältet har jag tittat på på nära håll, verkade gediget och genomtänkt bortset från någon retfull detalj typ brist på tvåvägsblixtlås. Den externa bågkonstruktionen utnyttjar verkligen avståndet mellan duken och stången statiskt - man drar åt en lina innanför duken, det blir som en fackverksbalk och mycket stabilt. Tältet är spaciöst med sin rektangulära golvyta, sitthöjd på mitten och höga gavlar (jag blev dock misstänksam mot de två gavelpinnarna - möjligen en risk i busväder).

Vad skulle du köpa? Power lizard eller Arco? tänk då på prisskillnaden på 2000kr.
 
Nu går jag lite off-topic här men tänk på att det inte bara är tältet som är viktigt. Tältplatsen kan vara ännu viktigare.

Läs om vad som hände Lars de Wit. (Jag hörde talas om vad som hänt honom för någon månad sedan iom att jag har två stycken vänner som cyklat med honom. Dock fick jag nyss detaljerna i en bloggpost där dessutom jag själv nämns på ett hörn): http://www.shanecycles.com/shanes-dirty-dozen/
 
Vad skulle du köpa? Power lizard eller Arco? tänk då på prisskillnaden på 2000kr.
De pengarna betalar du huvudsakligen för att spara vikt - i detta fall nästan exakt en krona för varje gram ;). Naturligtvis vinner du också packvolym.
För mig som långlufsar ensam med allt på ryggen, dessutom ofta upp och ner över dagliga höjdskillnader på ett eller ett par tusen meter, är ett ultralätt tält närmast en förutsättning. Jag inser att de två kilona extra kan spela roll även för en stoppursfixerad tävlingscyklist, men hur viktiga de är för dig kan du bäst avgöra själv.

Andra skillnader mellan tälten:
  1. Naturligtvis storleken/utrymmet, men skillnaden är faktiskt inte så stor som man kunde tro.
  2. Arkitekturen. Som konsekvens har PL ingången från sidan och man ligger längs med öppningen. Personligen värdesätter jag detta mycket, det känns inte lika instängt och enklare att rangera både prylar och sig själv. Man kan ligga kvar i sin sovsäck och fixa frukost medan man beundrar soluppgången. Men många gillar "ändöppningsmodellen" mer.
  3. PL har ett par retfulla småmissar. Jag skulle genast byta ut de stående ändpinnarna mot något mindre vasst och mer konstruktivt logiskt - t ex ett omvänt "V", samt gradera upp ett par staglinor med linsträckare. Att blixtlåset inte är tvåvägs är också lite synd. Arcos småmissar har jag ingen aning om, eftersom jag inte sett det IRL.
  4. PL:s ytterduk, som de allra flesta dyrare/lättare tälten, är av silnylon. Se några poster bakåt för för- och nackdelar. Tydligen har Vaude kommit på ett sätt att ändå tejpa sömmarna, vilket de nog är rätt ensamma om.
  5. PL:s golvduk håller 10000 mm vattenpelare! Vilker är en trygghet i sig, och kanske även ökar slitstyrkan/livslängden. Det är ofta golvet som ger upp och börjar läcka först.
PS bägge modellerna finns i sandfärgat, vilket Vaude också är rätt ensamma om, och det tycker jag är en jättefördel, naturligtvis fr a i varma länder men egentligen varje gång tältet utsätts för sol.
Här finns Arco-modellen i sandfärgat till några tior högre pris än på trekking.com; även PL finns i sandfärgat hos samma försäljare.
OBS att uppgiften på denna sajt om att det inte går att häkta ner innertältet i PL är fel - det går hur bra som helst.
 
Vaude Campo Arco 2P är misstänkt likt detta som man kan köpa tokbilligt just nu : http://www.fieldandtrek.com/karrimo...um=front-page&utm_campaign=x-lite-tent-130503

Men jag håller med om att det är trevligt med en större ingång, gärna från sidan. Här är ett till alternativ för att förvirra och förvärra beslutsångesten ytterligare
http://www.fieldandtrek.com/karrimor-elite-ridge-2-tent-2012-783067

Själv har jag ett Karrimor X Lite X1 2012 liggandes hemma, ej prov-sovet. Det är uppsatt några gånger hemma för att testa, men snart ska det med på en 1-natts cykeltur iallafall. Det tältet är nog ingenting för dig iallafall...
Lite olika omfattning på våra kommande cykel-äventyr ;)
 
Vaude Campo Arco 2P är misstänkt likt detta som man kan köpa tokbilligt just nu : http://www.fieldandtrek.com/karrimo...um=front-page&utm_campaign=x-lite-tent-130503

Men jag håller med om att det är trevligt med en större ingång, gärna från sidan. Här är ett till alternativ för att förvirra och förvärra beslutsångesten ytterligare
http://www.fieldandtrek.com/karrimor-elite-ridge-2-tent-2012-783067

Själv har jag ett Karrimor X Lite X1 2012 liggandes hemma, ej prov-sovet. Det är uppsatt några gånger hemma för att testa, men snart ska det med på en 1-natts cykeltur iallafall. Det tältet är nog ingenting för dig iallafall...
Lite olika omfattning på våra kommande cykel-äventyr ;)

jo, tror hellre jag tar ett vaude, där känner jag att det handlar om så lite pengar ändå. tar hellre ett märke jag känner igen bra o så.
 
De pengarna betalar du huvudsakligen för att spara vikt - i detta fall nästan exakt en krona för varje gram ;). Naturligtvis vinner du också packvolym.
För mig som långlufsar ensam med allt på ryggen, dessutom ofta upp och ner över dagliga höjdskillnader på ett eller ett par tusen meter, är ett ultralätt tält närmast en förutsättning. Jag inser att de två kilona extra kan spela roll även för en stoppursfixerad tävlingscyklist, men hur viktiga de är för dig kan du bäst avgöra själv.

låter inte som att det är värt 2k extra. vikt spelar roll men inte så stor roll.
 
jo, tror hellre jag tar ett vaude, där känner jag att det handlar om så lite pengar ändå. tar hellre ett märke jag känner igen bra o så.
Gör du nog rätt i, Karrimor har haft lite svajigt rykte på senare tid. Kanske orättvist, men jag skulle inte chansa obesett.
låter inte som att det är värt 2k extra. vikt spelar roll men inte så stor roll.
Förstår! För en gångs skull skall du i så fall få alldeles bestämda råd ;):
  1. Köp det sandfärgade tältet!
  2. Öva uppsättning innan du kommer iväg.
  3. Köp en billig bensinmacks-presenning eller ett ark bubbelplast, klipp till att passa under tältgolvet och använd den som footprint, om du vill behålla tältet länge.
Lycka till med resan, och kom gärna igen med feedback om både den och tältet!
 
Nu går jag lite off-topic här men tänk på att det inte bara är tältet som är viktigt. Tältplatsen kan vara ännu viktigare.

Läs om vad som hände Lars de Wit. (Jag hörde talas om vad som hänt honom för någon månad sedan iom att jag har två stycken vänner som cyklat med honom. Dock fick jag nyss detaljerna i en bloggpost där dessutom jag själv nämns på ett hörn): http://www.shanecycles.com/shanes-dirty-dozen/

det där lät inte så trevligt, då vet jag att jag inte ska sova i en dry riverbed i framtiden. men jo, ska se till att vara försiktig med sånt.
 
Gör du nog rätt i, Karrimor har haft lite svajigt rykte på senare tid. Kanske orättvist, men jag skulle inte chansa obesett.

Förstår! För en gångs skull skall du i så fall få alldeles bestämda råd ;):
  1. Köp det sandfärgade tältet!
  2. Öva uppsättning innan du kommer iväg.
  3. Köp en billig bensinmacks-presenning eller ett ark bubbelplast, klipp till att passa under tältgolvet och använd den som footprint, om du vill behålla tältet länge.
Lycka till med resan, och kom gärna igen med feedback om både den och tältet!

ok, tack. en fråga angående en annan sak bara, brukar sovsäckssäcken vara vattentät? tänker snart köpa sovsäck nämligen, vet inte om jag ska ha den i mina väskor eller utanför..

sandfärgade, menar du http://www.trekkinn.com/berg/vaude-campo-arco-2p-green/15546/p då? för det där är väl grönt? ^^

och ska se till att komma med feedback!
 
ok, tack. en fråga angående en annan sak bara, brukar sovsäckssäcken vara vattentät? tänker snart köpa sovsäck nämligen, vet inte om jag ska ha den i mina väskor eller utanför..
Några, men långtifrån alla sovsäckar säljs med vattentät påse. Investera i en sådan (eller åtminstone i en osliten plastkasse med påsklämma), om den inte följer med sovsäcken. Vet inte vad du har för cykelväskor, men i detta fall gäller hängslen och livrem ;).
sandfärgade, menar du http://www.trekkinn.com/berg/vaude-campo-arco-2p-green/15546/p då? för det där är väl grönt? ^^
Nej, de verkar mycket riktigt bara ha den gröna. I inlägg 89 sista stycket länkade jag därför till OutdoorFair, som har bägge varianterna. Ungefär samma prisbild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...