Skjorta till vandring

... friluftskläder bör vara vindtäta, stängda och snabbtorkande,
Jag håller med om det sista, men de två övriga punkterna ställer jag mig frågande till.
Är man varmblodig som jag, så är det av största vikt att jag har kläder som INTE är vindtäta och som är lätta att öppna. Däremot har jag med mig en mycket tunn vindblus att dra över de få gånger (oftast raster) jag vill ha absolut vindtätt.

HåkanF
 
En vindtät herrskjorta kan du knäppa upp och rulla upp ärmarna på när du producerar värme, när du sen får vinden på dig kan du rulla ner och knäppa ihop.
Det fungerar för mig och jag är oxså en som svettas lätt och mycket, men klär man sig så att att man fryser första fem minuterna brukar det bli rätt.

Sömmarnas placering och snittet med ok är viktigt när man bär, israeliska armeskjortorna har lodenrocksinfästning av ärmarna för att ventilera ut armgaserna, den händige kan modda själv.
go tur
 
Har en T-tröja från Haglöfs - Tyvärr utan namn & modell :-/
Samt en skjorta från Bergans - Tyvärr utan namn & modell :-(
Båda dessa har inga sömmar som ligger i vägen för att bära rygga
 
Absolut inte Håkan för vi är alla olika, men med ventilation kan man förändra mycket.

Det fanns de som hatade kombon ylleundisar och snödräkt på utppställningarna, för att dagbefälet inte ville strula med komarocken. Men sen i uppförsbacken visade det sig vara rätt påklädningsgrad.
go tur
 
Hej. Jag tycker dom har en del bra, både kläder och prylar på coldskill. Har själv denna skjorta och är nöjd. se länk: http://www.coldskills.com/field-shirt-nr-068h-p-557-c-284.aspx

möp möp möp

I övrigt: Flanell (oavsett fiber), har pga sin appretur mer yta och har mer "loft" vilket kan vara trevligt, men kan också hålla mer fukt.

Twill har sämre slitstyrka än tuskaft (som t.ex poplin) vilket är obra. Tuskaftvävda tyger är också enklare att få mygg - och vindtäta.

Just skjortor tycker jag är ett plagg där man kan använda vanliga 'civila' skjortor utan krusiduller såvida det inte är svindyra handsydda varianter i tyg från bonfanti eller thomas mason. Axelsömmen har jag aldrig haft problem med, inte de senaste 20 åren iaf. Kanske har man någon stabbig fällsöm där eller så har man 'frökenaxlar'? De flesta av mina friluftiga skjortor är sådana som blivit degraderade från fritidsskjortor, för att kragar och manschetter blivit lite schletna. En tattersall-skjorta funkar hyvens med fjällrävsbyx om man har en vettig undertröja.
 
(...) Twill har sämre slitstyrka än tuskaft (som t.ex poplin) vilket är obra. Tuskaftvävda tyger är också enklare att få mygg - och vindtäta.
Just skjortor tycker jag är ett plagg där man kan använda vanliga 'civila' skjortor utan krusiduller (...)
Helt utan gros professionella kunskap utan endast utifrån lång praktisk erfarenhet håller jag med om allt ovan ;)
Med tillägget, att det verkar svårt att hitta nya skjortor, som är lika tätvävda, tunna och slitstarka på samma gång (samt lika välsydda), som t ex min pappas poly/bomulsskjortor från 60-talet, eller motsvarande loppisfynd. Finns säkert någon teknisk och/eller ekonomisk förklaring till fenomenet.
Axelsömmen har jag aldrig haft problem med, inte de senaste 20 åren iaf. Kanske har man någon stabbig fällsöm där eller så har man 'frökenaxlar'?
Nja, man kan vara både bredaxlad och muskulös, och ändå begåvad med utstickande axelben, t ex en markerad akromion, som ju ligger direkt under huden.
Men alla farsans gamla skjortor är sydda med fina sömmar och axelok, så även det problemet är löst med lite retrostil ;).
 
Jag har hittat en skjorta ifrån jack wolfskin som är i polyamid. Jag kan ingenting om det materialet. Och jag vill inte ha en skjorta som luktar svett efter 1 dag. Vad tror ni?

Annars skulle jag gärna hitta en skjorta i merinoull och något bra syntetmaterial. Typ 60/40 men har inte lyckats hitta någon. Att de ska vara så svårt att hitta en skjorta som inte är för varm eller för kall. Som är slitstark och ventilerande. Som torkar snabbt och som inte luktar illa efter 1 dag.

Haha
 
(...) Att de ska vara så svårt att hitta en skjorta som inte är för varm eller för kall. (...)
Tänk bort den parametern, så blir det lättare. Varm/kall regleras bäst med andra skikt, oftast undertill. Skjortan skall "bara" skydda mot (alternativt) mygg, sol och/eller för mycket vind (lite dämpat vindgenomsläpp är bara bra för ventilationen, tycker jag som"ångar"mycket vid ansträngning).

Så tänkt, är det bäst om den är så tunn som möjligt men tätvävd, samt helst vit/ljus för dagar med gassande sol. Är den riktigt tunn med inte allför mycket bomull, så torkar den ju också snabbt, vilket även löser svettluktproblemet.
 
Varför inte en sån här enligt Joannas råd ovan.
http://www.tradera.com/item/343220/231526714/ny-pierre-cardin-stl-l-skjorta-plain-grey-ny-inplastad
Pierre Cardin lång ärm skjorta långärmad design och klassiska passform - perfekt under en kavaj eller ihop med jeans.
> Herr skjorta*
> Regular Fit
> Långa ärmar*
> Knappen manschetter*
> 65% poly, 35% bomull*
> Maskin tvättbar

Om ni överlever särskrivningarna så verkar det vara rätt ok skjorta för friluftsliv. Sport att bedöma utan att köpa en. Men 129 kr inkl frakt känns ju överkomligt att chansa för.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
Person93 Funktionell skjorta Kläder 18
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
action2 Skjorta Traveller Kläder 1
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Maskros444 Sval och myggtät skjorta? Kläder 1
Nanobell Snabbtorkande skjorta? Kläder 7
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Vindtät skjorta? Kläder 2
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.